۰

انتقاد سیاستمداران انگلیس از تبعیض علیه دانشجویان مسلمان

چند سیاستمدار انگلیسی از بی‌تفاوتی دولت این کشور نسبت به تأمین وام برای دانشجویان مسلمان با شرایط متناسب با شریعت اسلامی انتقاد کردند.
کد خبر: ۲۵۳۹۰۵
۱۶:۳۰ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، یکی از اعضای مجلس اعیان انگلیس دولت را به دلیل آنچه بی‌توجهی «شرم‌آور» نسبت به دانشجویان مسلمانان انگلیس توصیف کرد مورد انتقاد قرار داد.

به گفته لرد جان شارکی ( John Sharkey) بسیاری از دانشجویان مسلمان به دلیل محروم شدن از وام دانشجویی از تحصیلات دانشگاهی باز می‌مانند. وی وعده هفت سال پیش دیوید کامرون نخست‌وزیر اسبق انگلیس در کنفرانس مجمع جهانی اقتصاد در داووس را یادآوری کرد که گفته بود دیگر هیچ مسلمانی در انگلیس نباید احساس کند به دلیل اینکه نمی‌تواند از وام دانشجویی استفاده کند قادر به رفتن به دانشگاه نیست.

لرد شارکی گفت که این وعده عملی نشده است. وی افزود: نمایندگان مجلس می‌دانند که اسلام وام‌های بابهره را منع کرده است. این ممنوعیت می‌تواند مانعی برای ادامه تحصیل دانشجویان مسلمان در دانشگاه‌های ما باشد.

انگلیس برای کمک به دانشجویان در پرداخت هزینه‌های دانشگاه، وام‌های بابهره ارائه می‌دهد. در سال ۲۰۱۴، دولت متعهد شد گزینه دیگری ارائه دهد که به مسلمانان اجازه دهد وام‌هایی بگیرند که با دین آنها سازگار باشد. آنها متعهد شدند سازوکاری با عنوان «تکافل» را برای مسلمانان جایگزین کنند.

یک سیاستمدار بلندپایه بریتانیایی به عرب نیوز گفت که عدم موفقیت دولت در ارائه سیستم جایگزین تأمین مالی از نظر وی غیر قابل توجیه است. وی گفت: من واقعاً نمی‌فهمم که چرا در هفت سال گذشته دولت کاری در این زمینه انجام نداده است. شش سال پیش دولت نه تنها این مشکل را تشخیص داد بلکه یک راه حل جایگزین نیز برای آن معرفی کرد.

تکافل یک مکانیسم رایج مالی اسلامی است که به وام دهندگان اجازه می‌دهد اعتبارات را به روشی منطبق بر شریعت اسلامی تأمین کنند.

این سیاستمدار به عرب نیوز گفت دولت قبلاً یک سیستم تکافل را برای کمک به خرید خانه معرفی کرده و این سیستم در کمتر از یک سال راه‌اندازی شد.

استل کلارک از فعالان امور مالی دانشجویان نیز گفت که عدم موفقیت دولت در این زمینه را ناشی از «بی‌تفاوت بودن» آنها نسبت به اوضاع دانشجویان می‌داند. وی افزود: متأسفانه بی‌عملی آنها نشان‌دهنده تبعیض سیستماتیک علیه برخی دانشجویان به دلیل دین آنها است و دولت نسبت به این تبعیض بی‌تفاوت است.
انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: