۰

واکنش‌ها در افغانستان به نامه وزیر امور خارجه آمریکا

واکنش‌ها به نامه جنجالی و هشدارآمیز وزیر امور خارجه امریکا به رئیس جمهور و رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان ادامه دارد .
کد خبر: ۲۵۳۷۴۴
۰۹:۱۳ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، واکنش‌ها به نامه جنجالی و هشدارآمیز وزیر امور خارجه امریکا به رئیس جمهور و رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان ادامه دارد .

 رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان روز دوشنبه در واکنش تند به این مقام امریکائی گفت دولت بایدن نمی تواند خواسته های نامشروع خود را به مردم افغانستان تحمیل کند .

عبدالله عبدالله روز دوشنبه در مراسم گرامی‌داشت هفتمین سالگرد درگذشت محمد قسیم فهیم معاون اول سابق ریاست جمهوری افغانستان در کابل گفت امریکا با زور و فشار نمی تواند دولت افغانستان را وادار به تشکیل دولت موقت کند .

این مقام بلند پایه افغانستان تاکید کرد وخامت اوضاع امنیتی، مردم را در شرایط دشواری قرار داده است و جامعه مدنی، رسانه‌ها و خبرنگاران، علمای دینی و هیچ فردی مصونیت ندارند.

رئیس حزب وحدت اسلامی افغانستان نیز در این مراسم گفت صلح آمرانه قابل پذیرش نیست.

محمد محقق، طالبان را «برادر نااهل» خواند و گفت دولت و مردم افغانستان با فشار و صلح آمرانه کاملا مخالف هستند.

پیش‌ از این هم معاون اول رئیس جمهوری افغانستان تاکید کرد کابل هرگز تسلیم خواسته‌های نامشروع آمریکا نمی‌شود .

امرالله صالح در واکنش به نامه هشدارآمیز وزیر امور خارجه آمریکا به اشرف غنی گفت کابل صلح آمرانه را نمی پذیرد و در مقابل ان می ایستد.

امرالله صالح افزود دولت کابل هرگز حاضر نمی شود با سرنوشت مردم خود معامله و سازش کند.

معاون رییس جمهور افغانستان تصریح کرد همان گونه که آمریکا و غرب حق دارند درباره سرنوشت نظامیان خود نشست با طالبان برگزار کنند ما هم حق داریم درباره سرنوشت شهروند ان خود براساس منافع ملی کشورمان تصمیم بگیریم.

امرالله صالح اشاره ای هم به طرح جدید صلح زلمی خلیل زاد نماینده آمریکا در امور افغانستان کرد و از این طرح به عنوان سند ننگ یاد کرد و گفت چنین سند ننگ را امضا نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه امریکا در نامه‌ای به محمد اشرف غنی ، وی را تهدید کرده است با طرح جدید دولت امریکا در خصوص تشکیل دولت موقت و یا حکومت مشارکتی با طالبان موافقت کند.

در این نامه آنتونی بلینکن با لحنی هشدارآمیز به اشرف‌غنی گفته‌است که اوضاع در افغانستان رو به وخامت است و با طرح جدید امریکا برای تسریع روند صلح باید همکاری کند.

اشرف غنی هم بارها ضمن مخالفت با طرح پیشنهادی و تحمیلی امریکا گفت دولت افغانستان تسلیم زورگوئیهای امریکا نخواهد شد و انتقال قدرت از طریق انتخابات غیر قابل معامله است.

غنی در عین حال می‌گوید، حاضر است درباره زمان انتخابات مذاکره کند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: