۰

مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی خوزستان رکورد زد

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به رکورد بار مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی خوزستان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته چهار و ۴۰۰ مراجعه به مراکز بهداشتی و ۲ هزار و ۳۰۰ مراجعه به بیمارستان‌های این استان گزارش شد.
کد خبر: ۲۵۳۴۲۵
۰۹:۳۵ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۹

مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی خوزستان رکورد زد

به گزارش «شیعه نیوز»، رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به رکورد بار مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی خوزستان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته چهار و ۴۰۰ مراجعه به مراکز بهداشتی و ۲ هزار و ۳۰۰ مراجعه به بیمارستان‌های این استان گزارش شد.

دکتر فرهاد ابول نژادیان بامداد یکشنبه با حضور در یک برنامه تلویزیونی به بستری ۲۰۰ بیمار کرونایی قطعی در مراکز درمانی خوزستان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بار مراجعه به مراکز بهداشتی و بیمارستان های خوزستان افزایشی است که امیدواریم با همکاری مردم در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی پیک سوم بیماری را مهار کنیم.

وی افزود: در بعضی از شهرهای قرمز به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی و اعمال شدید محدودیت ها، آمار مبتلایان کاهشی است. به عنوان مثال نقطه شروع پیک سوم بیماری از شادگان بود که در حال حاضر شرایط بیماری در این شهرستان روند کاهشی دارد اما سایر نقاط استان و به ویژه اهواز بار مراجعه همچنان افزایشی است که امیدواریم با همراهی و همکاری مردم بتوانیم شاهد یک روند کاهشی باشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: طبق مصوبه ستاد کرونای خوزستان، برای جلوگیری از انتشار ویروس متاسیون یافته انگلیسی در فرودگاه، راه آهن و پایانه های مسافربری چند مرکز نمونه‌گیری راه اندازی شده است تا از مسافرانی که قصد خروج از استان را دارند تست گیری شود.

ارائه تست منفی برای صدور کارت پرواز الزامی است

وی با بیان اینکه ارائه تست منفی برای صدور کارت پرواز الزامی است گفت: بر این اساس همه مسافرانی که قصد سفرهای بیرون از استان را دارند ۲۴ ساعت قبل از سفر خود می توانند به مراکز ۶۲ گانه استان مراجعه کرده و تست سریع کرونا انجام دهند.

ابول نژادیان گفت: پیش از این مردم تصور می کردند که حتما باید در فرودگاه تست سریع انجام دهند و این موضوع باعث شلوغی در محل نمونه گیری مستقر در فرودگاه شد در حالی که مردم می توانند به مراکز منتخب نمونه گیری مراجعه کنند.

بیشترین آلودگی در مناطق جنوب و غرب استان است

وی بیان کرد: برای مهار بیماری کووید ۱۹ در خوزستان ابتدا تلا شد این ویروس به خارج از استان سرایت نکند همچنین اقداماتی انجام شد تا شهرهای شمالی و شرقی استان کمتر درگیر بیماری شوند. بیشترین آلودگی در خوزستان در مناطق جنوب و غرب است که باید محدودیت ها را با شدت بیشتری دنبال کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: طبق مصوبه‌ ستاد استانی کرونا با هماهنگی نیروی انتظامی و راهداری ورود خودروهای پلاک غیر بومی و خروج پلاک های بومی از شهرستان ها ممنوع شد و تنها کسانی می توانند از شهرهای قرمز خارج شوند که پلاک غیر بومی باشند.

هنوز بازارهای اهواز شلوغ است

وی عنوان کرد: بار مراجعه به بیمارستان های استان زیاد است لذا از مردم انتظار داریم که از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند تا سلامتی آنها به خطر نیافتد همچنین در مراسم عزاداری و جشن با جمعیت بالا شرکت نکنند تا به بیماری مبتلا نشوند .

ابول نژادیان گفت: متاسفانه هنوز بازارهای اهواز شلوغ و مردم در سطح شهر تردد می‌کنند در حالی که بارها تذکر داده ایم مردم تا مهار این بیماری در خانه‌های خود بمانند.

هشت هزار پرسنل بهداشت استان در حال بیماریابی هستند

وی در ادامه با بیان اینکه هشت هزار نفر از پرسنل شبکه بهداشت و درمان خوزستان در حال بیماریابی هستند گفت:در مرحله اول به پرسنل حاضر در بخش های آی‌سی‌یو و اورژانس بیمارستان های کرونایی خوزستان واکسن تزریق شد. بیمارستانهای دانشگاهی و خصوصی به دلیل اینکه بیمار کرونایی پذیرش نمی کنند در اولویت دریافت واکسن نیستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهوار گفت: امیدوارم در روزهای آینده محموله جدید واکسن به دست ما برسد و بتوانیم پرسنل کادر درمان بخش های مراقبت های ویژه و اورژانس و بیماران خاص خوزستان را واکسینه کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از راه های انتشار بیماری محدود بودن فضای فیزیکی مسقف است افزود: با توجه به وضعیت خوب آب و هوایی استان از مردم تقاضا می شود تا حد امکان درب و پنجره های منازل خود را باز نگه دارند زیرا این ویروس در فضای آزاد حداکثر ۲۰ دقیقه زنده می ماند.

یکی از راههای جلوگیری از انتشار بیماری وجود تهویه در محل های بسته است

ابول نژادیان با بیان اینکه یکی از راههای جلوگیری از انتشار بیماری وجود تهویه در محل های بسته است گفت: اگر ما درب و پنجره ها را باز نگه داریم، گردش هوا باعث می شود که قدرت انتشار و بار ویروسی در فضای محدود کمتر شود لذا از مغازه‌داران انتظار داریم از تهویه مناسب در مغازه خود استفاده کنند تا جریان هوا برقرار باشد.

وی افرود: با استفاده از کیت های تشخیصی که در خوزستان وجود دارد نوع موتاسیون ویروس مشخص می شود و در حال حاضر ۵۶ درصد نمونه هایی که بررسی کردیم از نوع انگلیسی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیشترین سن ابتلا به ویروس نوع انگلیسی را ۳۰ تا ۴۰ سال عنوان کرد و افزود: همچنین تعداد موارد ابتلا به بیماری در سنین ۱۵ تا ۲۹ سال روند افزایشی دارد.

بستری سه کودک در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان ابوذر

وی ادامه داد: در بیمارستان ابوذر که بیمارستان قطب اطفال و کودکان خوزستان به شمار می رود اکنون سه بیمار در بخش مراقبت های ویژه و ۹ بیمار در بخش های عادی بستری هستند . خوشبختانه تعداد کودکان مبتلا به کرونا در استان زیاد نیست اگر چه چندی پیش ۲ مورد فوت کودک کرونایی در استان داشتیم.

ابول نژادیان عنوان کرد: برای اینکه مردم دچار کمبود تخت نباشند، یک سری تغییرات در ۲ بیمارستان بزرگ هزار تخته خوابی امام خمینی (ره) و گلستان اهواز انجام شد. در این بیمارستانها با ورود دستگاه های اکسیژن ساز ظرفیت های جدیدی اضافه شد. روز گذشته حدود ۶۰ تخت مراقبت های ویژه و ۵۰ تخت عادی به ظرفیت بیمارستان گلستان اضافه شد همچنین در بیمارستان امام خمینی اهواز نیز همین روال انجام شده است.

اضافه شدن یک بخش به بیمارستان رازی و ۲ بخش به بیمارستان سینا

وی افزود: از روز یکشنبه یک بخش جدید در بیمارستان رازی و ۲ بخش دیگر در بیمارستان سینا اضافه خواهد شد. ما وظیفه داریم ظرفیت های بیشتری برای بیماران ایجاد کنیم تا بتوانیم آنها را بستری کنیم که تا الان این کار به خوبی در خوزستان انجام شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: بیمارستان های امام خمینی (ره)، رازی، سینا، امیرالمومنین (ع)، و فاطمه الزهرا به طور مستقیم بیمار ن کرونایی را پذیرش می کنند اما بیمارستان گلستان مرکز پشتیبان بیمارستان رازی است و مستقیم پذیرش نمی کند. اگر ظرفیت بیمارستان رازی تکمیل شود بیماران به بیمارستان گلستان و منفرد نیاکی منتقل می شوند.

پزشکان، تمام بیماران کرونایی را به بیمارستان رازی ارجاع دهند

وی بیان کرد: همچنین از پزشکان انتظار داریم بیماران را به بیمارستان رازی ارجاع دهند زیرا در آنجا ظرفیت کافی وجود دارد همچنین یک دستگاه اتوبوس آمبولانس مستقر است و به محض اینکه اورژانس بیمارستان مشکل ساز شود از طریق این اتوبوس آمبولانس بیماران به مراکز درمانی دیگر منتقل می شوند.

ابول نژایان گفت: با بسیج امکانات درمانی در خوزستان تاکنون شرمنده مردم نشدیم و امیدوارم در ادامه راه، خدا کمک کند تا در زمینه کمبود تخت دچار مشکل نشویم در غیر این صورت گرفتاری های ما بیشتر خواهد شد.

فعالیت ۸۱۰ تیم در طرح شهید قاسم سلیمانی

وی در پایان بیان کرد: در حوزه بهداشت مهمترین کاری که انجام می شود طرح غربالگری شهید قاسم سلیمانی است. در این طرح ۸۱۰ تیم رهگیری فعالیت دارند که سه هزار و ۳۳۲ نفر از این تیم ها کار مراقبت از بیماران را انجام می دهند همچنین ۱۹۷ تیم مراقبتی در حال فعالیت هستند و ۳۴۹ تیم نظارتی نیز کار نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی در اماکن، ادارات و سازمان ها را برعهده دارند همچنین ۵۳۱ تیم حمایتی با یک هزار و ۹۹۵ عضو در خوزستان فعالیت دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ۲ اقدام دیگر مرکز بهداشت استان را افزایش تست گیری و بیماریابی و آموزش سفیران سلامت و محلات عنوان‌کرد و گفت: برای اینکه بیماران را شناسایی کنیم روزانه ۱۵ هزار تست در خوزستان انجام می شودکه در کشور بی نظیر است.

در حال حاضر ۱۱ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز کرونایی و هشت شهرستان نارنجی هستند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: