۰

چگونه جلوی آزار و اذیت زورگویان را بگیریم

درک این که چگونه می‌توان از آسیب رساندن یک زورگو به شما و دیگران جلوگیری کرد، برای رفاه خودتان و اطرافیانتان ضروری است.
کد خبر: ۲۵۲۹۵۲
۱۶:۱۸ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۹

«شیعه نیوز»: در عصر حاضر، قلدر‌ها بخشی ناگوار از زندگی هستند. گاهی اوقات، آن‌ها در محل کار ما حضور دارند. در موارد دیگر، زورگو‌ها ممکن است در خانواده‌های ما وجود داشته باشند یا این که حتی شریک زندگی عاشقانه مان باشند. صرف نظر از این که قلدر کیست یا چه نقشی در زندگی شما ایفا می‌کنند، باید بدانید که آن‌ها افراد خوبی نیستند و تمایل جدی به آسیب رساندن دارند.

مروری کلی بر زورگویان

مرتکبان زورگویی رفتاری بدجنسانه نسبت به قربانیانشان دارند. قلدری می‌تواند به صورت کلامی یا جسمی رخ دهد و برخلاف تصور برخی از افراد، همیشه به راحتی قابل مشاهده نیست. افرادی که زورگو هستند می‌دانند که رفتار آن‌ها آسیب زننده است، با این وجود تا زمانی که جلوی آن‌ها گرفته نشود، ادامه می‌دهند. دلایل و عوامل بی شماری وجود دارد که می‌تواند تعیین کند چرا کسی تصمیم به قلدری می‌گیرد؛ با این حال، هیچ چیز هدف قرار دادن دیگران و بدرفتاری با آن‌ها را توجیه نمی‌کند.

قلدر‌ها چگونه دیگران را آزار می‌دهند؟

قلدر‌ها با گفتار و کردار خود دیگران را آزار می‌دهند. منزوی بودن و ترک شدن توسط دیگران، مطلوب نیست. ترول شدن به صورت آنلاین که نوعی مزاحمت اینترنتی است، جالب نیست. بدرفتاری مداوم برای قربانیان، آزار دهنده است و معمولا تأثیر نامطلوبی بر زندگی آن‌ها دارد.

شخصی که در محیط کار مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد ممکن است در انجام وظایف حرفه‌ای خود، دچار مشکل شود. شخصی که در یک رابطه عاشقانه مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد ممکن است به اعتماد به نفسش ضربه بخورد و خودش را زیر سوال ببرد که آیا کاری اشتباهی انجام داده که باعث شده مورد آزار قرار بگیرد. کودکی که در مدرسه مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد، ممکن است شاهد تنزل ناگهانی نمراتش باشد. تأثیرات زورگویی، بسته به شخص قلدر، قربانی و سایر عوامل موجود می‌تواند متفاوت باشد. با این حال، تأثیرات این نوع بدرفتاری‌ها همیشه منفی و آسیب زاست.

چرا قلدر‌ها افراد خاصی را هدف قرار می‌دهند؟

برای مدتی طولانی، مردم به دنبال عواملی بودند که باعث می‌شود زورگویان به دنبال افراد خاصی بروند. اگرچه دلایل ممکن است از فرد به فرد دیگر تغییر کند، در مجموع عوامل خاصی وجود دارد که با آزار و اذیت و افرادی که هدف این سوء استفاده‌ها قرار می‌گیرند ارتباط دارد. یکی از دلایلی که افراد هدف زورگویان قرار می‌گیرند، این است که ممکن است به نظر "متفاوت" با بقیه باشند؛ زورگویان از این متفاوت بودن، می‌ترسند و حس می‌کنند مورد تهدید قرار گرفته اند. بار‌ها گفته شده است که افراد از آن چه نمی‌فهمند، می‌ترسند یا نسبت به آن متنفر می‌شوند.

شخصیت فردی که مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد نیز نقش بسیار مهمی دارد. بسیاری از مواقع، قلدر‌ها افرادی را هدف قرار می‌دهند که به نظر مهربان و بخشنده می‌رسند یا با آن‌ها مقابله نمی‌کنند. دلیل این روش مشخص است: قلدر‌ها با حس قدرت و کنترل احساس زنده بودن می‌کنند. قلدر‌های سادیسمی با اذیت کردن شخصی که ممکن است از دفاع از خود و یا مقابله با آن‌ها بترسد، به خواسته‌های خود می‌رسند و این چرخه شرورانه ادامه می‌یابد.

چگونه جلوی آزار و اذیت زورگویان را بگیریم

افرادی که محرومیت‌های خاصی دارند و یا از قدرت کافی برخوردار نیستند نیز ممکن است گزینه‌های خوبی برای زورگویان باشند. قلدر‌ها ممکن از این که به دنبال شخصی بروند که جلوی آن‌ها بایستد بترسند؛ بنابراین، آن‌ها تمایل دارند به دنبال افرادی بروند که از نظر آن‌ها آسان و بی دفاع هستند. این بدان معنا نیست که افراد قوی در زندگی هرگز مورد آزار و اذیت قرار نمی‌گیرند. با این حال، مطالعات نشان داده است که قلدر‌ها معمولاً به دنبال کسانی می‌روند که نمی‌توانند با آن‌ها مقابله کنند.

چگونه از خود و دیگران در مقابل زورگویان محافظت کنیم

قلدر‌ها همیشه در محیط‌های مختلف وجود خواهند داشت؛ اما این بدان معنا نیست که شما باید قربانی آن‌ها شوید. در واقع، شما نه تنها می‌توانید از آسیب رساندن افراد قلدر به خودتان جلوگیری کنید، بلکه می‌توانید از آسیب رساندن آن‌ها به دیگران نیز جلوگیری کنید. مقابله جمعی در برابر قلدری، باید همراه با افرادی باشد که برای دفاع از خود گام برمی دارند و عواملی را که قلدر‌ها برای بدرفتاری با سایر انسان‌ها به آن متکی هستند، از بین می‌برند.

یک سیستم پشتیبانی سالم داشته باشید

وجود یک سیستم پشتیبانی مناسب در اطرافتان، تفاوت زیادی ایجاد می‌کند. در بسیاری از موارد، قلدر‌ها کمتر به دنبال کسانی می‌روند که فکر می‌کنند دوستانی دارند که از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند. داشتن افراد مناسب در کنار خود هم چنین باعث می‌شود که شما از انسان‌های دیگر منزوی و بیگانه نباشید. یک سیستم پشتیبانی سالم تاثیر زیادی دارد و هم چنین به شما نیز این امکان را می‌دهد که در صورت مورد هدف قرار گرفتن دیگران در گروه خود، از آن‌ها حمایت کنید.

اگر شما یا شخص دیگری نیاز دارید از یک زورگو به مقام‌های بالاتر شکایت کنید، یک سیستم پشتیبانی تفاوت زیادی ایجاد می‌کند. شاهدانی که می‌توانند به زورگویی فرد قلدر شهادت بدهند، بسیار مهم اند. با هم بودن، نقطه ضعف بزرگی برای عاملان قلدری است.

اعتمادبه نفس داشته باشید

اعتماد به نفس داشتن، خودش پیام مهمی را به زورگویان می‌رساند. افراد معمولا متوجه می‌شوند که آیا دیگران از اعتماد به نفس بالا یا پایینی برخوردار هستند یا خیر. قلدر‌ها کمتر به دنبال افرادی می‌روند که عزت نفس و اعتماد به نفس بالایی دارند. به علاوه، کسی که نسبت به خود احساس خوبی دارد، معمولاً کمتر به دیگران اجازه می‌دهد با او بدرفتاری کنند. در بسیاری از موارد، قلدر‌ها به صورت شهودی کسانی را مورد زورگویی قرار می‌دهند که به نظرشان اذیت کردن آن افراد آسان است.

حرف بزنید

اگر می‌بینید که شخص دیگری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد، یکی از بهترین کار‌هایی که می‌توانید انجام دهید این است که موضوع را اطلاع دهید. نحوه برخورد شاهدان قلدری با این نوع موقعیت‌ها واقعاً تفاوت قابل توجهی ایجاد می‌کند. اگر از مواجهه رو در رو با زورگو راحت نیستید، می‌توانید موضوع را به اطلاع یک مقام بالاتر برسانید. اطلاع دادن به دیگران از آن چه شما شاهد بوده اید نه تنها می‌تواند جلوی زورگویان را بگیرد، بلکه می‌تواند به شخصی که در تنگنا قرار دارد نیز کمک کند. حمایت کردن دیگران و انجام دادن کار درست احساس خوبی دارد.

خود را سرزنش نکنید

هنگامی که شما با یک قلدر روبرو هستید، ممکن است به این فکر کنید که شما کاری انجام داده اید که باعث شده مورد زورگویی قرار بگیرید و مقصر اصلی خودتان هستید. قلدر‌ها راهی برای فرافکنی مسائل خود به دیگران دارند. این می‌تواند از نظر روحی و روانی آسیب زا باشد. شما مسئول اعمال زورگو‌ها نیستید. هر فردی در زندگی انتخاب‌های خود را انجام می‌دهد و باید نسبت به آن‌ها پاسخگو باشد. صرف نظر از این که یک قلدر چگونه رفتاری را انتخاب می‌کند یا این که چه چیزی به شما یا دیگران می‌گوید، خودش مسئول انتخاب‌هایی است که انجام می‌دهد.

سخنان پایانی در مورد زورگویان

برخلاف بعضی تصورات، قلدر‌ها افراد سالمی نیستند. ممکن است به نظر برسد که آن‌ها در وضعیت خوبی قرار دارند، اما این تنها یک توهم است. افرادی که واقعاً زندگی خوبی دارند، برای بالا بردن خود، روی دیگران پا نمی‌گذارند. آن‌ها برای آسیب رساندن به انسان‌های دیگر و کوچک شمردن آن‌ها وقت خود را هدر نمی‌دهند. شما می‌توانید بر اساس نحوه رفتار فرد، چیز‌های زیادی در مورد او بگویید. فردی که دیگران را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد، خودش مشکلات زیادی دارد و به کمک نیاز دارد.

هرگز اجازه ندهید که یک زورگو شما را درباره خودتان به شک بیندازد. این ممکن است هدف نهایی قلدر باشد، اما تنها در صورتی که شما به او اجازه دهید می‌تواند به این هدفش برسد. قوی ماندن، دانستن این که کی هستید و برداشتن گام‌های درست در برابر قلدری ضروری است. این مراحل هم چنین می‌توانند عزت نفس شما را تقویت و به شما در افزایش سطح اعتماد به نفس خود کمک کنند. جلوگیری از آسیب رساندن یک قلدر به خود و دیگران نوری در انتهای تونل است. قلدر‌ها نیز می‌توانند از این تجربه عبرت بگیرند. عاملان زورگویی باید روی خودشان کار کنند و بفهمند چرا احساس می‌کنند باید دیگران را مورد آزار و اذیت قرار دهند.

در نظر گرفتن درمان

اگر با زورگویی یا چالش دیگری در زندگی روبرو هستید، ممکن است خوب باشد که برای مشاوره ثبت نام کنید. مشاوره یک متخصص، مزایای زیادی دارد. گذشته از حمایت کردن، یک درمانگر می‌تواند شما را بشناسد و وضعیت شما را ارزیابی کند و پس از آن، به شما مشاوره و پیشنهاد‌هایی بدهد. حتی اگر انسان‌ها با موضوعات مشابهی روبرو شوند، ماهیت دقیق برخی شرایط ممکن است متفاوت باشد. مقابله با همه این‌ها به تنهایی می‌تواند یک چالش منحصر به فرد باشد و نباید احساس کنید که در آن تنها هستید.

مشاوره زندگی افراد بی شماری را تغییر داده و به افراد کمک می‌کند خود را بیشتر بشناسند. کار با یک درمانگر به این معنا نیست که شما هرگز با یک قلدر روبرو نخواهید شد یا هیچ وقت اوقات سختی را پشت سر نخواهید گذاشت. با این حال، این اطمینان را حاصل می‌کند که مجبور نیستید هنگام پیش رفتن در زندگی و مقابله با فشار‌ها و سختی‌های آن، احساس تنهایی کنید. ممکن است بعد‌ها به این نتیجه برسید که آن چه را که پشت سر گذاشتید و تجربه کردید، شما را به شخصی قوی‌تر و عاقل ترتبدیل کرده است. ایمان خود را حفظ کنید و هرگز تسلیم نشوید، زیرا زندگی گاهی اوقات ما را شگفت زده می‌کند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: