۴

چرا طلاب از طریق نهاد حاکمیت حمایت می‌شوند

حجت‌الاسلام اکبری با اشاره به فعالیت‌های مرکز خدمات حوزه‌های علمی در حمایت مادی و معنوی از طلاب اظهار کرد: آیا طلبه به عنوان یک شهروند ایرانی دغدغه معیشت ندارد و خانواده روحانیت و مسئله تحقیق و ترویج دین به اندازه‌ای مهم نیست که از آنان حمایت شود؟ حاکمیت به روحانیت حقوقی پرداخت نمی‌کند و این خدمات صرفاً حمایتی است تا آنان حداقل امکانات اجتماعی را دریافت کنند.
کد خبر: ۲۵۲۹۰۵
۱۳:۰۴ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، حجت‌الاسلام اکبری با اشاره به فعالیت‌های مرکز خدمات حوزه‌های علمی در حمایت مادی و معنوی از طلاب اظهار کرد: آیا طلبه به عنوان یک شهروند ایرانی دغدغه معیشت ندارد و خانواده روحانیت و مسئله تحقیق و ترویج دین به اندازه‌ای مهم نیست که از آنان حمایت شود؟ حاکمیت به روحانیت حقوقی پرداخت نمی‌کند و این خدمات صرفاً حمایتی است تا آنان حداقل امکانات اجتماعی را دریافت کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم اکبری، مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، به بیان توضیحاتی درباره فعالیت‌های این مرکز پرداخت و گفت: مرکز خدمات حوزه علمیه مستقیماً زیر نظر دفتر مقام معظم رهبری است. هیئت مدیره، رئیس ستادی، مدیر کل‌های استانی و دفاتر شهرستانی دارد و خدمات فرهنگی، رفاهی، اجتماعی و... به طلاب دانش‌آموخته تا طلابی که امام جماعت هستند، ارائه و پس از فوت آنها نیز از خانواده‌هایشان حمایت می‌شود.

طلاب خارجی تحت پوشش مرکز خدمات

وی تصریح کرد: طلاب خارجی نیز تحت پوشش ما هستند و از افتخارات جمهوری اسلامی این است که از طلاب اهل تسنن هم حمایت می‌کنیم. بخشی از فعالیت مرکز در مورد بیمه‌ و بخشی آموزشی و غالب آنها نیز به خانواده‌های طلاب است؛ یعنی برای طلاب، همسران آنها و فرزندانشان برنامه‌های آموزشی برگزار می‌شود. برای معیشت و توانمندسازی نیز به ارائه آموزش و مشاوره می‌پردازیم تا طلاب بتوانند زندگی‌شان را اداره کنند و اشتغال ایجاد شود.

اکبری افزود: در استان تهران به حدود ۳۰ هزار طلبه خدمت می‌کنیم، مثلاً امام جماعتی که هیچ شغل و درآمدی ندارد مورد حمایت ماست و به این افراد، مبلغان و روحانیون مستقر در روستاها کمک‌ می‌کنیم. همچنین با سازمان‌های مختلف از جمله دانشگاه‌های تهران و شهید بهشتی، هلال احمر و شهرداری همکاری می‌کنیم تا بتوانیم در مباحث آموزشی و توان‌مندسازی به طلاب کمک‌ کنیم. در بخش مباحث قرآنی یا معارف هم اطلاعات خوبی را فراهم کرده‌ایم و اطلاعات طلاب محفوظ است.

حداقل امکانات تأمین اجتماعی

وی در پاسخ به اینکه یکی از شبهاتی که مطرح می‌شود این است که چرا یک نهاد حاکمیتی از طلاب حمایت می‌کند، در حالی که از قشرهایی نظیر دانشجویان و هنرمندان حمایت نمی‌شود؟ گفت: البته این سؤال جامعه و قشر جوان هم هست و شاید بدخواهان دین بخواهند از آن سوءاستفاده کنند. مثلاً اگر پهلوان تختی در صف نانوایی بایستد و بعد نوبتش را به چند نفر بدهد و آخرین نفر نان بگیرد، دلیلی بر پهلوان بودن اوست. در حالی که روحانیت در صف نخست انقلاب بود و امام راحل نیز از حوزه علمیه بود، اما طلاب آخرین قشری بودند که بیمه شدند. حتی عشایر، کارگران، دانشجویان، کارمندان و ... بیمه‌اند ولی ما طلاب را در سال ۱۳۸۶ بیمه تأمین اجتماعی کردیم.

وی افزود: آیا طلبه به عنوان یک شهروند ایرانی نباید بیمه شود و دغدغه معیشت ندارد؟ آیا خانواده روحانیت و مسئله تحقیق و ترویج دین به اندازه‌ای مهم نیست که از آن حمایت شود؟ حاکمیت به روحانیت حقوقی پرداخت نمی‌کند و این خدمات، حمایتی است و تفاهم‌نامه‌ای با تأمین اجتماعی امضا شده است تا طلبه‌ها هم بتواند مانند کشاورزان حداقل امکانات اجتماعی را دریافت کنند.

حمایت مردم از روحانیت

وی بیان کرد: همچنین بودجه‌ دولتی ما به قدری ناچیز است که شاید به اندازه صبحانه و ناهار دانشگاه‌ها هم نشود، در حالی که تولیدات روحانیت جزو سبد دینی، ‌فرهنگی و مذهبی مردم است؛ یعنی مردم مسجد ساختند، فرش کردند، محرابش را ساختند و یک امام جماعت آوردند. لذا مردم به عنوان حامیان دین از روحانی حمایت کرده‌اند. این نظر امام راحل بود و اکنون معاش روحانیت به تعامل با مردم وابسته است. صندوق قرض‌الحسنه‌ ما نیز با پول خود طلاب است؛ یعنی پول آنها جمع شده و صندوق شکل گرفته است.

اکبری در پایان اظهار کرد: در سال ۱۳۷۰ با تدابیر مقام معظم رهبری این مرکز افتتاح شد و اکنون ۸۸ درصد خدمات ما اینترنتی ارائه می‌شود، زیرا در دهه پنجم انقلاب اسلامی عالم باید به‌روز باشد. همچنین بسیاری از آموزش‌ها مجازی است و همان‌طور که مقام معظم رهبری جلسات خود را غیرحضوری برگزار می‌کنند، حوزه علمیه نیز چنین کرده است و در ایام شیوع کرونا برنامه‌‌های عزاداری نظیر محرم نیز در فضای مجازی اجرا می‌شود.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
جواب : چون همیشه خود را مدیون حاکمیت دانسته و نتوانند قضاوت عادلانه از عملکرد حاکمیت داشته باشند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
نقل شده که یکی از اصحاب امام صادق علیه السلام، ایشان را در یک روز بسیار گرم در حال کار کردن دید. به ایشان گفت: فدایت شوم! با این جایگاهی که نزد خداوند و نسبتی که با پیامبر داری، خودت را در چنین روز گرمی (برای امور دنیوی) به زحمت می‌اندازی؟!
امام صادق فرمودند: برای طلب رزق و روزی تلاش می‌کنم تا از مثل تو بی نیاز باشم!

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
شیعه نیوز اگه انصاف داری نشر بده

فقط افراد ذینفع از این وضع نابسامان به این سخن معصوم منفی دادند.وگرنه با سخن حق عداوت چرا؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
امتیازات دانشجویان علوم دینی و دانشگاهی باید مشابه هم باشد .