۰

گزینه‌های پیش روی بایدن برای تعامل با عربستان

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی به بررسی پنج گزینه احتمالی در تعامل بایدن با عربستان بعد از انتشار گزارش سیا درباره قتل جمال خاشقجی پرداخت. این درحالی است که فردا (دوشنبه) اطلاعیه کاخ سفید درباره تصمیمات کلی این کشور علیه ریاض منتشر می شود.
کد خبر: ۲۵۲۷۷۲
۱۳:۰۷ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی به بررسی پنج گزینه احتمالی در تعامل بایدن با عربستان بعد از انتشار گزارش سیا درباره قتل جمال خاشقجی پرداخت. این درحالی است که فردا (دوشنبه) اطلاعیه کاخ سفید درباره تصمیمات کلی این کشور علیه ریاض منتشر می شود.

 بعد از انتشار گزارش آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) درباره مداخله ولیعهد سعودی در قتل جمال خاشقجی، روزنامه نکار منتقد سعودی، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از اقداماتی چون اعمال تحریم‌ها علیه ده‌ها مسئول سعودی خبر داد.

این قبیل اقدامات اما پس از استثنای محمد بن سلمان از تحریم‌ها موج اعتراضات را به دنبال داشت و برخی را برآن داشت آن ها را " بسیار سطحی" توصیف کنند.

بایدن قبل از انتشار گزارش تصمیماتی درباره تعلیق فروش سلاح به عربستان و تعهد درباره پایان جنگ یمن گرفته بود که واکنش هایی را در پی داشت.

وی همچنین جمعه قبل از انتشار گزارش سیا، در گفتگویی تلفنی با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان گفت که قواعد تغییر کرده است و دولتش دوشنبه از اقدامات بیشتری خبر خواهد داد.

در حالی که نگاه ها روی کاخ سفید درباره اقدامات بعدی علیه ریاض متمرکز شده قرار است فردا اعلامیه ای درباره سیاست کلی بایدن در قبال عربستان منتشر شود.

در همین راستا بلومبرگ ۵ مورد از مهم‌ترین گزینه‌هایی که احتمالا دولت بایدن برای تعامل با عربستان آن را انتخاب خواهد کرد را چنین ارزیابی کرده است:

تحریم‌

به گزارش بلومبرگ سریع‌ترین گزینه که می‌توان علیه عربستان اتخاذ کرد، اعمال تحریم‌های بیشتر علیه نزدیکان ولیعهد بعد از ممنوع السفر شدن بیش از ۷۰ مسئول سابق سعودی و بلوکه اموال و دارایی‌هایشان است.

تیم کین، عضو سنا از ایالت ویرجینیا خواهان مجازات عربستان به موجب قانون ماگنیتسکی شد که به آمریکا قدرت بیشتری برای تحریم ناقضان حقوق بشر خارجی را می‌دهد.

معاملات فروش سلاح

نیک وادهامز و دیوید وینر، نویسندگان این گزارش اعلام کردند، فشار درباره فروش سلاح احتمالا یکی دیگر از برگ برنده‌ها در دست دولت بایدن باشد که از زمان روی کار آمدن فروش سلاح به عربستان و امارات را به عنوان بخشی از بازنگری گسترده در سیاست‌های آمریکا در منطقه تعلیق کرده است.

این دو نویسنده اعلام کردند که دولت بایدن احتمالا فروش سلاح به عربستان را که احتمالا در جنگ یمن استفاده می‌شود، لغو می‌کند.

اما عماد بوظو، تحلیلگر سیاسی عرب معتقد است که گزینه توقف فروش سلاح به عربستان به ویژه در سایه افزایش حملات علیه این کشور مطرح نیست و بسیار بعید به نظر می رسد که دولت بایدن چنین تصمیمی را اتخاذ کند.

بوظو به شبکه آمریکایی الحره گفت: عربستان هم‌پیمان" استراتژیکی" برای آمریکا است.

وی گزارشات درباره احتمال متوسل شدن ریاض به روسیه یا چین را نیز تکذیب کرد و گفت: سامانه دفاعی عربستان را نمی‌توان با سلاح روسی یا چینی عوض کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به بلومبرگ گفت، هدف بازنگری دولت بایدن تحقق توازن بین هدف پایان جنگ در یمن و اطمینان یافتن از این مسئله است که عربستان سلاحی که برای دفاع از خود به آن نیاز دارد، در اختیار داشته باشد.

رسوایی

همچنین این گزارش اشاره می‌کند که گزینه احتمالی بعدی انتشار جزئیات بیشتر از دست داشتن محمد بن سلمان در قتل خاشقجی است که جایگاه او را تضعیف می کند.

در این گزارش آمده است که احتمالا آمریکا تحرکات نمادینی از جمله تأخیر در نشست‌ها با رهبران ارشد عربستانی یا کاهش تأکید بر اینکه عربستان هم‌پیمان استراتژیک است اتخاذ کند که این مسئله می‌تواند تلاش‌های ولیعهد را برای نشان دادن چهره عربستان به عنوان "بازیگر مهم و مسئول" در عرصه جهانی به رغم نقض‌های حقوق بشر پیچیده کند.

اما کارین یونگ، پژوهشگر آمریکایی معتقد است که این روش خالی از خطر نیست و توهین به ولیعهد احتمالا روابط را برای دهه‌های آتی برهم بزند.

پایان جنگ یمن

گزینه دیگر این است که آمریکا از عربستان تعهد بگیرد جنگ را متوقف کند و به راهکار مسالمت‌آمیز با انصارالله یمن برسد.

عربستان پیش از این آمادگی خود را برای همکاری با دولت بایدن جهت پایان دادن به جنگ به ویژه بعد از افزایش حملات انصارالله علیه عربستان اعلام کرده است.
خواسته‌های دیپلماتیک

گزینه آخر و نهایی این است که بایدن از عربستانی‌ها بخواهد اظهارات تند خود را علیه بازگشت آمریکا به برجام کاهش دهند.

علاوه بر این دولت بایدن می‌تواند از عربستان بخواهد روابطش را با رژیم صهیونیستی بهبود بخشد و رسما روابط دیپلماتیک را ازسربگیرد.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: