۰

عالمان دینی خواستار آتش‌بس بین طالبان و حکومت شدند

همزمان با ادامۀ خشونت‌ها در کشور، صدها تن از عالمان دین در حوزۀ غرب در یک گردهمایی در شهر هرات خواهان پایان خشونت‌ها و اعلام آتش بس از سوی حکومت و طالبان استند.
کد خبر: ۲۵۲۴۵۴
۱۱:۳۸ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، همزمان با ادامۀ خشونت‌ها در کشور، صدها تن از عالمان دین در حوزۀ غرب در یک گردهمایی در شهر هرات خواهان پایان خشونت‌ها و اعلام آتش بس از سوی حکومت و طالبان استند.

این عالمان دین می‌گویند که جنگ جاری در کشور «مسلمان کشی» است و جواز دینی ندارد.

عالمان دین در واکنش به سخنان مولوی مجیب الرحمان انصاری که گفته بود کار کردن در نظام کنونی کشور و پشتیبانی از آن گناه کبیره است ، سخنان وی را نکوهش کردند و تاکید می ورزند که سخنان انصاری پیوندی به دین اسلام ندارد و نظر شخصی او است.

به روز سه‌شنبه، عالمان دین از ولایت‌های حوزه غرب کشور در مسجد جامع بزرگ هرات گردآمدند و از حکومت و طالبان می‌خواهند که بی درنگ از ادامۀ خشونت‌ها دست بردارند و آتش‌بس اعلام کنند.

رییس شورای علما و روحانیون حوزه غرب می‌گوید که طالبان در تماس با او گفته‌اند که از جنگ خسته شده‌اند و صلح می خواهند.

مولوی خداداد صالح، رییس شورای علما و روحانیون حوزه غرب گفت:«همه افغان‌ها شامل دولت، مردم و طالبان تشنه صلح استند. طالبان نهایت کوشش دارند تا در افغانستان صلح بیاید. برخی از بزرگان به من ارتباط گرفتند و گفتند که از برای خدا شما علما بی کار نشینید و کوشش کنید که صلح بیاید. من این پیام را از برادران طالب دریافت کردم.»

این عالمان دین جنگ جاری در کشور را ناروا و «مسلمان کشی» می دانند.

آنان در واکنش به حمله‌های هدفمند و انفجاری در برخی از شهرهای کشور می گویند که این حمله‌ها حرام است.

پوهاند عبدالمجید صمیم، استاد دانشگاه در هرات بیان داشت:«اگر دو گروه از مسلمانان بین هم جنگ کردند بر گروه سوم از مسلمانان لازم است تا در میان شان صلح را حاکم بسازد. جنگ فعلی جنگ بین دو گروه از مسلمانان است و این جنگ از مشروعیت برخوردار نیست و بر وقف احکام جهاد نمی باشد.»

نور آقا حبیبی، یک عالم دین در هرات گفت:«برادر کشی باید در افغانستان متوقف شده و صلح شود. خواهش ما از طالبان و حکومت این است که در نخست آتش بس اعلام کنند و بعد صلح کنند.»

شماری از این عالمان دین در واکنش به سخنان ملا مجیب الرحمان انصاری خطیب مسجد گازرگاه شهر هرات که حمایت از نظام کنونی کشور را گناه کبیره خوانده بود نکوهش می کنند و تاکید می ورزند که این سخنان او پیوندی به دین اسلام ندارد.

عبدالخالق حقانی، رییس حج و اوقاف هرات دراین باره گفت:«افغانستان یک کشور اسلامی است و مسلمانان در این کشور کار می کنند. در کشورهای غیر اسلامی هزاران کارمند مسلمان در حکومت ها کار می کنند. گناهکار خواندن کارمندان حکومت افغانستان حکم دینی، اسلامی و فتوای عالمان دینی نیست. در صورتی که هر فردی از هر منبری چنین بگوید نظر شخصی او است.»

این عالمان دین همچنان از نیروهای امنیتی کشور پشتیبانی می کنند و این نیروها را محفاظان کشور و مردم می دانند.

آنان تاکید می ورزند که کشتن نظامیان کشور ناجایز است.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: