۱

انگیزه‌های آخرالزمانی داعش

بی شک یکی از جنجالی‌ترین حوادث سال‌های اخیر در خاورمیانه، پدیده ظهور داعش بوده است.
کد خبر: ۲۵۲۳۶۲
۱۲:۴۹ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، به نقل از پایگاه «the richest»، یکی از شوکه کننده‌ترین حوادثی که در سال‌های اخیر در خاورمیانه رشدی سریع داشته، ظهور داعش به عنوان تهدیدی تروریستی در سطحی بین المللی بوده است.

شمار فراوانی گزارش از عراق و سوریه و کشور‌های همسایه وجود دارد که جنایت‌های هولناک داعش را نشان می‌دهد؛ از اعدام‌های دسته جمعی گرفته تا شکنجه و دیگر فجایع هولناک که در سرزمین‌های تحت کنترل داعش شایع بود.

اگرچه رشد داعش ممکن است ناگهانی به نظر آید، اما ریشه‌های آن را می‌توان در حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ جستجو کرد؛ زمانی که یک موج احساسی ضد آمریکایی شکل گرفت که به تولد گروه‌های شورشی که نیرو‌های غربی و نیز قومی در عراق را هدف قرار می‌دادند، منجر شد. در پی این حوادث، داعش به یک گروه چند ملیتی قدرتمندی مبدل شد که قادر به انجام عملیات پیچیده با اشغال و اداره بخش‌های وسیعی گشت.

با وجود حضور همه جانبه داعش در اخبار، به نسبت اطلاعات کمی از این گروه فاش شده است که آن هم به دلیل ماهیت مخفیانه ابوبکر بغدادی، سرکرده سابق گروه تروریستی داعش بود که به ندرت از او در ملأ عام عکسی وجود داشت.

در اینجا قصد داریم به ده واقعیت از داعش که شاید آن را نشنیده باشید، اشاره کنیم

۱- نیروگیری داعش از سراسر جهان

در حالی که داعش تلاش داشت تا تصویر خود را در رسانه‌ها در سال‌های اخیر بزرگ کند، همزمان نیز به تلاش‌های خود برای سرباز گیری می‌افزود. در سال ۲۰۱۵ داعش بیش از ۲۰ هزار فرد نوکیش را از سراسر جهان، از جمله مردان و زنانی از آفریقای شمالی و اروپا جذب خود کرد.

داعش موفق به سربازگیری از ۹۰ کشور مختلف شده بود؛ به طوری که ۳۴۰۰ نفر از کشور‌های غربی برای جنگ به خاورمیانه سفر کرده بودند. فرانسه و روسیه با بیش از ۱۲۰۰ نفر، آلمان و انگلیس با بیش از ۵۰۰ نفر و آمریکا با دست کم ۱۸۰ و کانادا با احتساب ۱۳۰ نفر، از جمله کشور‌هایی بودند که شهروندانشان برای پیوستن به داعش رفته بودند.

انگیزه‌های آخرالزمانی داعش

یکی از موارد مشهور «جان جهادی» از انگلیس بود که چندین عملیات گردن زنی را به اجرا در آورده و از آن‌ها فیلم برداری نیز کرده بود.

۲- تخریب تاریخ بشری به دست داعش

ده‌ها مکان تاریخی ارزشمند که نمی‌توان بر روی آن‌ها قیمت گذاشت، به بهانه این مسأله که عبادت بت‌ها گناه بزرگی محسوب می‌شوند، از سوی داعش تصرف و تخریب شد. این مکان‌های باستانی به عنوان مکان‌هایی برای یادبود بت‌ها از سوی رهبران داعش شناخته شد و آن‌ها دستور تخریب و از میان بردن این مکان‌ها را به عنوان وظیفه شرعی داده بودند.

موزه‌ها و اماکن باستانی که قدمت برخی از آن‌ها به سه هزار سال قبل می‌رسید، غارت شده و با بولدوزر و دیگر وسایل تخریب شده و مورد آسیب قرار گرفتند. این تخریب‌ها شامل «هترا» (شهری باستانی در استان نینوای عراق) که یک میراث جهانی یونسکو می‌شود و نیز موزه نینوا در موصل- دومین موزه بزرگ در عراق- نیز می‌شد.

انگیزه‌های آخرالزمانی داعش

داعش هیچ مشکلی در فروش مجسمه‌های غارت کرده از مکان‌های تاریخی به منظور تإمین هزینه‌های جنگ خود نداشت و مبالغ گزافی را از طریق فروش عتیقه جات در بازار سیاه کسب کرد.

۳- داعش افراطی‌تر از القاعده بود

با وجود آنکه باراک اوباما در زمان تصدی ریاست جمهوری خود گفته بود داعش در مقایسه با القاعده، منبع نگرانی مهمی محسوب نمی‌شود؛ اما داعش و القاعده بر خلاف همدیگر عمل می‌کردند؛ چرا که داعش بسیار خشن‌تر از القاعده عمل می‌کرد. به بیان دیگر، خشونت داعش خیلی خونبارتر از القاعده بود.

۴- گردن زنی به عنوان برند داعش

یکی از تأثیرگذارترین و موفق‌ترین ابزار سربازگیری داعش، مجموعه فیلم‌هایی بوده است که در خصوص زندانیان مختلفی منتشر می‌شد که از طریق گردن زنی اعدام شده بودند که از جمله آن‌ها می‌توان به اعدام ده مسیحی از مصر اشاره کرد.

انگیزه‌های آخرالزمانی داعش

ویدئو‌های تبلیغاتی که در آن‌ها چهره‌های شناخته شده‌ای مانند «جان جهادی» به تصویر کشده می‌شدند و سربازان احتمالی آینده داعش نیز آن‌ها را به عنوان مدرکی برای قدرت داعش قلمداد می‌کردند.

۵- استفاده داعش از رسانه‌ها

داعش در تبلیغات خود از جدیدترین رسانه‌های اجتماعی تکنیک‌های تولیدی استفاده می‌کرد تا توانایی هایش را به منظور دستیابی به جمعی گسترده‌تر از سربازان و نیرو‌ها احتمالی، بزرگتر جلوه دهد.

انگیزه‌های آخرالزمانی داعش

بحشی از تلاش‌های داعش برای پیروزی در جنگ‌های ایدئولوژیک شامل استفاده از «مرکز رسانه‌ای الحیات» می‌شد که یک شرکت حرفه‌ای رسانه‌ای بود و ویدئو‌های سربازگیری و دیگر ارتباطات تجاری را منتشر می‌کرد. بر خلاف القاعده که فیلمهایش شبیه خطبه خوانی است، تولیدات داعش شامل موزیک، تصاویر اکشن و .. بود.

۶- سرزمین‌های تحت کنترل داعش، بزرگتر از بسیاری کشور‌ها بود

با شروع جنگ داخلی سوریه، داعش از این درگیری‌ها برای منحرف کردن اذهان جهان در خصوص دستاوردهایش در کسب سرزمین‌هایی در شمال عراق و سوریه استفاده کرد. داعش توانست سرزمین‌های فراوانی را تصاحب کند که از بسیاری از کشور‌هایی که به طور قانونی بر سرکارند، زمین‌های بیشتری در اختیار داشت.

انگیزه‌های آخرالزمانی داعش

۷- درآمد چند میلیون دلاری داعش

مبارزات نظامی داعش و رسانه‌های پیچیده این گروه تروریستی هزینه‌های زیادی را می‌طلبید. سربازان می‌بایستی تغذیه می‌شدند و برخی تجهیزات به تعویض و جایگزینی نیاز داشتند. به منظور رفع نگرانی بودجه ای، داعش منابع مختلفی را ایجاد کرده بود که یکی از آن‌ها ثروت بادآورده ۴۲۵ میلیون دلاری دزیده شده از بانک موصل بود؛ همچنانکه از دیگر منابع درآمدی آن‌ها به فروش قطعات و مجسمه‌های باستانی می‌توان اشاره کرد.

۸- همپیمانان غربی اقدام به تأمین مالی داعش می‌کردند

پیش از آنکه داعش سرزمین‌های فراوانی را تصاحب کند و از نعمت‌های آن سرزمین‌ها مانند نفت استفاده کند، این گروه تروریستی مجبور بود تا بخش عمده‌ای از درآمد خود را متکی به کمک‌های مالی باشد.

در این مدت، کشور‌های دوست آمریکا شورشیان سوری را برای جنگیدن علیه دولت بشار اسد حمایت مالی می‌کردند.

۹- خلافتی بر جهان

الهام ایدئولوژیک داعش، ترجمه تحریف شده از قرآن بود و بر این اساس بود که همه مسلمان باید در یک خلافت زندگی کنند؛ خلافتی که سخت‌ترین جنبه‌های قوانین به اصطلاح اسلامی را بنابر تفسیر داعش به اجرا در می‌آورد. در حالی که القاعده نیز برای ایجاد یک خلافت تلاش می‌کرد، اما القاعده هرگز نتوانست بر سرزمین‌های زیادی به منظور برپایی یک خلافت حکمرانی کند.

انگیزه‌های آخرالزمانی داعش

۱۰- انگیزه‌های آخرالزمانی داعش

یکی از اعتقادات جدی عناصر داعش، آن بود که آن‌ها نیرو‌های آخرالزمانی هستند و تمامی فعالیت‌های کنونی آن‌ها از ایجاد خلافت گرفته تا اجرای احکام قرون وسطایی آنها- به منظور تحقق بخشیدن به پایان جهان است.

انگیزه‌های آخرالزمانی داعش

داعش معتقد بود ارتش‌های رم و اسلام پس از حمله داعش به استانبول، در کنارهم جمع خواهند شد و این تحولات به یک رویارویی نهایی در قدس، جایی که منجی نهایی، ارتش‌های مسلمانان را به سوی پیروزی بر دجال رهبری خواهد کرد، منجر خواهد گشت.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
مشهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
یاد سردارسلیمانی گرامی وراهش پررهرو باد