۰

مهندسی؛ زیربنایی برای اقتصاد دانش‌بنیان

دانش مهندسی زیربنای اقتصاد دانش‌بنیان است؛ شاخه‌ای علمی و بین‌رشته‌ای که نقشی تاثیرگذار در توسعه این اقتصاد نوظهور دارد.
کد خبر: ۲۵۲۳۳۶
۱۱:۲۰ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، 5 اسفند در تقویم رسمی کشور به بهانه سالروز بزرگداشت حکیم و دانشمند ایرانی، خواجه نصیرالدین طوسی روز مهندس نام‌گذاری شده است. مهندسی به عنوان زیربنای اقتصاد دانش‌بنیان شاخه‌ای علمی و بین‌رشته‌ای است که هدف آن توسعه پایه‌های نظری تحلیل پدیده‌های علمی و کاربرد آنها، آینده‌پژوهی در فناوری و انتقال فناوری‌های قدیمی به فناوری‌های نوین است.

مهندسان قادرند با برخورداری از دانش علوم پایه قوی و درک عمیق از فنون و روش‌های مهندسی، امر هدایت و اجرای پژوهش‌های صنعتی و دانش‌بنیان بین‌رشته‌ای را عهده‌دار شوند. یک مهندس باید بتواند همانند یک دانشمند، کنجکاوی، تفکر عمیق و انتقادی و قدرت مشاهده را برای اکتشافات جدید مورد استفاده قرار دهد و خلاقیت، قابلیت‌های فنی و مهارت‌های حل مسئله را در جهت پیشرفت جامعه به‌کار برد.

اقتصاد دانش‌بنیان که متکی بر دانش افراد است به طور چشمگیری به تلاش مهندسان کشور در حوزه‌های مختلف وابسته است و به همین دلیل می‌توان مهندسی را زیربنای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دانست. طراحی، ساخت و توسعه زیرساخت‌های اساسی کشور از جمله راه‌ها، سدها و نیروگاه‌ها، تولید انرژی اعم از آب، برق و گاز، کلیه ساخت و سازها، صنعت نفت و پتروشیمی، صنایع الکترونیک و مخابرات و فناوری اطلاعات و ارتباطات با تلاش این قشر از جامعه میسر می شود.

همچنین توسعه شبکه‌های اجتماعی، طراحی، ساخت و نگهداری انواع تجهیزات پزشکی که بدون آن امر پزشکی تقریبا امکان ناپذیر است تنها نمونه‌هایی از وظایف مهندسان و در نتیجه نقش پر رنگشان در توسعه اقتصاد دانش بنیان است.

با نگاهی به اولویت‌های علم و فناوری کشور طبق نقشه جامع علمی کشور می‌توان به نقش پر رنگ علوم مهندسی در توسعه کشور در چشم‌اندازهای تعیین شده برای آن پی برد و بیشتر ستادهای توسعه فناوری در زیر مجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز به دنبال توسعه و تقویت زیست بوم فناوری‌های نوظهور که در حوزه علوم مهندسی قرار می‌گیرند، هستند.

انتهای پیام

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: