۰

تقویم شیعه/ 10 رجب

کد خبر: ۲۵۲۲۶۱
۱۵:۱۴ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۹

10 رجب

1- ولادت امام جواد (علیه السلام)

حضرت جوادالائمه (علیه السلام) بنابر مشهور در دهم ماه رجب سال 195 هجری به دنیا آمدند. پدر بزگوار آن حضرت امام رضا و مادر آن حضرت جناب سبیکه یا دره است که حضرت رضا(علیه السلام) نام ایشان را خیزران نام نهادند.

نام آن حضرت محمد و کنیه ایشان ابو جعفر و مشهورترین القاب آن حضرت تقی و جواد است. حضرت رضا (علیه السلام) آن حضرت را با کنیه یاد می کردند و می فرمودند: ابو جعفربه من نامه نوشته است و... یک روز در ایام کودکی حضرت جواد (علیه السلام) آن حضرت را نزد پدر بزرگوارش امام رضا (علیه السلام) آوردند. آن حضرت فرمودند: این مولودی است که برای شیعه مبارکتر ازاو به دنیا نیامده است.(1)

چرا که چهل سال و چند ماه از سن مبارک امام رضا (علیه السلام) گذشته بود و آن حضرت هنوز اولادی نداشتند و بعضی از شیعیان در امر امامت نگران بودند هنگامی که خداوند حضرت جواد الائمه(علیه السلام) را به مولایمان حضرت رضا (علیه السلام) داد نگرانی و شک و تردید مردم برطرف شد.

2- ولادت حضرت علی اصغر(علیه السلام)

ولادت با سعادت حضرت باب الحوائج علی اصغر(علیه السلام) دراین روز واقع شده است.(2) با درنظر گرفتن اینکه آن حضرت در شش ماهگی در روز عاشورا در کربلا به شهادت رسید ولادت حضرت مطابق این روز میشود. بعضی هم ولادت آن حضرت را در روز8 یا 9 این ماه ثبت کرده اند. نام شریف آن حضرت عبدالله، مشهور به علی اصغراست. لقب شریفش باب الحوائج، رضیع، مذبوح من الاذن الی الاذن است. پدر بزرگوارش امام حسین (علیه السلام) ومادر والامقامش حضرت رباب دختر امرء القیس کلبی است.

منابع:

1- کافی: ج 1 ص 321. ارشاد: ج 2 ص 279.

2- تقویم الائمه(علیهم السلام): ص 73، 78. سحاب رحمت: ص 535.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: