۱

مناسب‌سازی فضای دانشگاهها برای معلولان

مدیرکل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت علوم، ایجاد دسترسی، بهره‌مندی و سرویس و ایمنی را از حداقل ملزومات مناسب‌سازی فضا جهت معلولان در دانشگاه‌ها دانست.
کد خبر: ۲۵۲۲۳۲
۱۲:۵۶ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، به نقل از وزارت علوم، جمشید اسماعیلی، در وبینار مناسب‌سازی کالبدی مراکز آموزش عالی برای افراد معلول و کم‌توان جسمی حرکتی که امروز (دوشنبه) در محل سالن شهدای جهاد علمی برگزار شد.

اسماعیلی در این وبینار با اشاره به ماده ۲ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت گفت: کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی، نهادهای عمومی موظف هستند در طراحی، تولید، احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آن برای افراد دارای معلولیت همچون سایر افراد فراهم شود.

وی در خصوص اهمیت پرداختن به مبحث مناسب‌سازی فضاها برای معلولین اظهار داشت: وزارت علوم عضو ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور است و مسئولیت پیاده‌سازی تصمیمات این ستاد در دانشگاه‌ها را دارد، زیرا فرد معلول بایستی امکاناتی داشته باشد تا انگیزه او را تقویت کند و معلولانی که در دانشگاه حضور دارند دارای توانمندی‌های ویژه و ثابت شده‌ای هستند که بسیاری از افراد خارج از دانشگاه از آن برخوردار نیستند.

اسماعیلی با تاکید بر همه‌گیری بیماری کرونا که مشکلات معلولین را دوچندان کرده است افزود: معلول برای انجام امور روزمره خود نیازمند تماس بیشتر با محیط و دیگر افراد جامعه است و به همین خاطر بیشتر در معرض ابتلاء به بیماری کرونا قرار می‌گیرد، بنابراین نحوه جابجایی در دوران همه‌گیری کرونا نیاز به بازنگری دارد.

مدیرکل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت علوم در مورد اقدامات مورد نیاز در دانشگاه‌ها گفت: راه دسترسی به محل ساختمان، ایجاد رمپ برای دسترسی، مناسب‌سازی آسانسورها، ایجاد امکان استفاده از سرویس بهداشتی، دسترسی سهل، آسان و سادگی ارتباطات و پرهیز از احداث اختلاف ارتفاع غیر ضروری در فضاها، رعایت اصول و ضوابط معماری ویژه معلولان در ساخت فضاها، ایجاد اصلاحات مورد نیاز در ساختمان‌های قدیمی و تهیه ضوابط و مقررات ویژه معلولین در دانشگاه‌ها از جمله این اقدامات است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: شاید شایسته‌تر باشد در دیدگاه‌های حاکم بر مدیریت شهری تغییر ایجاد کنیم و با اصلاح نگرش نسبت به معلولین به‌جای طراحی تسهیلات ویژه نظیر پارکینگ و سرویس بهداشتی از ابتدا فضاهایی را طراحی کنیم که همه اقشار اعم از معلولین، افراد ناتوان و سالخوردگان و افراد سالم در کنار هم بتوانند عادلانه از امکانات موجود استفاده کنند.

انتهای پیام

منبع: MEHR NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
معلول
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
انشاء الله یک روزی همه مکانهای خدمات رسان جهت استفاده این اقلیت مناسب سازی شود.