۰

آیا اختلافات بین زن و شوهر نمک زندگی است

هر روز با همسرتان برای بهتر شدن رابطه با یکدیگر گفتگو کنید و احساسات خود را بازگو کنید، همچنین مراقب لحن و صدای خود باشید.
کد خبر: ۲۵۱۹۴۲
۱۰:۱۸ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۹

«شیعه نیوز»: در سال‌های اول زندگی مشترک ممکن است زوجین به علت عدم تجربه و آگاهی ناکافی دچارمشکلات و اختلافات زیادی شوند، البته این اختلاف نظر‌ها و دلخوری‌ها در زندگی امری طبیعی است و به قول قدیمی‌ها «نمک زندگی» است.

اما در این میان چگونگی حل و فصل مشکلات و اختلافات زناشویی مهم است و زوجین باید تلاش کنند تا محیط خانه را به مکانی امن برای اعضای آن تبدیل کنند.

بسیاری از زوجین از مهارت‌های لازم برای برقراری ارتباط با یکدیگر برخوردار نیستند و در برخی موارد همین امر زندگی را به کامشان تلخ می‌کند که البته با آموزش مهارت‌های زندگی می‌توانند روز‌های شیرین و دلچسبی را پیش روی خود داشته باشند.

اگر روابط بین زوجین خوب برقرار شود، تصویر خوبی از زندگی در ذهنشان ایجاد می‌شود. اما برعکس اگر روابط بین زوجین بد باشد، زندگیشان طعم گس و تلخی به خود می‌گیرد.

خیلی از زوجین فقط در شادی‌ها کنار هم هستند، به طوری که در مشکلات، بیشتر باید در کنارهم بود و با کمک همدیگر آن بحران را حل کرد. گاهی اوقات پیش می‌آید که خانم یا آقا در رفتار همدیگر سخت گیری می‌کنند و مشکلات را جدی می‌گیرند و ناامیدانه با یکدیگر صحبت می‌کنند، این کار باعث دوری همدیگر می‌شود.

لیلا ماهر روانشناس می‌گوید: یک رابطه ویژگی‌هایی دارد که باعث تاثیرگذاری میان زوجین می‌شود. همانطوری که ما می‌دانیم یک رابطه از سه بخش فرستنده پیام، گیرنده پیام و خود پیام تشکیل شده است. اما چیزی که رابطه را می‌تواند موثرومفید کند یا آنطوری که مامی خواهیم پیش رود این است که آن چیزی که فرستنده پیام می‌فرستد با چیزی که گیرنده پیام می‌گیرد، همخوانی داشته باشد. خیلی وقت‌ها آن چیزی که ما می‌فرستیم با آن چیزی که مخاطب دریافت می‌کند همخوانی ندارد و این می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد.

چه کاری رابطه زوجین را تقویت می‌کند؟

لیلا ماهر اظهار کرد: یکی از مواردی که افراد باید مد نظر قرار دهند این است که نسبت به هیجانات و نیاز‌های خود آگاه باشند. وقتی که من به خودم آگاه باشم و بدانم چی هستم، کجا هستم و از همسرم چه چیزی می‌خواهم، راحت وارد رابطه می‌شوم و راحت‌تر می‌توانم منظورم را برسانم.

وی ادامه داد: در رابطه، گفتن و شنیدن خیلی مهم است. گاهی اوقات فقط من می‌گویم، اما صبر نمی‌کنم که بشنوم و گاهی اوقات مطمئن نمی‌شوم آن مطلبی که گفتم مخاطبم درست متوجه شده است یا خیر. یا آن چیزی که از مخاطبم شنیدم همانی است که منظورش بوده؟

وی افزود: ما باید از انعکاس محتوا و احساسات استفاده کنیم، یعنی وقتی حرفی را به همسرمان می‌زنیم مطمئن شویم که برداشت او از گفته ما درست باشد، یعنی از همسرمان بپرسیم که برداشت او از صحبت ما چه بوده و بالعکس وقتی که همسرمان حرفی را به ما می‌زند وما احساس ناراحتی یا تعجب می‌کنیم، از او بپرسیم که برداشتی که ما از مسأله داشتیم درست است یا خیر؟

برای برقراری ارتباط بهتر با همسر خود به یاد داشته باشید احساساتی که سعی در مخفی کردنشان را دارید، بروز دهید. شما باید به شریک زندگی خود اعتماد کنید. برای ساختن پایه‌های یک رابطه موفق و خوب، مهربان و صادق بودن با همسرتان اهمیت دارد.

اثرات همدلی بر روی زوجین

زوجین برای داشتن یک زندگی آرام و بی دغدغه نیاز به صمیمیت و همدلی و محبت دارند.

لیلا ماهر روانشناس گفت: نکته دیگر که در رابطه خیلی مهم است، همدلی می‌باشد. آدم‌ها با ما وارد رابطه می‌شوند و شروع به صحبت می‌کنند و از ما می‌خواهند که با آن‌ها همدلی کنیم، ولی گاهی اوقات بلد نیستیم به شکل صحیح همدلی کنیم. برای مثال:سارا به من می‌گوید که خیلی زشت و چاق هستم، و دوستش نرگس شروع به نظر دادن می‌کند. در این مواقع افراد می‌خواهند با دیگران صحبت کنند و فرد مقابل را با خود همدل کنند و در آن لحظه به قضاوت کردن و نظر دادن نیاز ندارند.

همدلی در این موقعیت باید طوری باشد که طرف مقابل متوجه شود که او را قضاوت نکردید و او را می‌فهمید. این احساس را در طرف مقابل به وجود نیاورید که شما از کره دیگری آمدید و یا با یک زبان دیگری با او صحبت می‌کنید.

برای حفظ آرامش و چارچوب زندگی خود، کنترل زندگیتان را دست هرکسی ندهید، چون ممکن است شما از روی ظاهر به آن فرد اعتماد کرده باشید ودر باطن آن فرد، دلسوز و مهربان نبوده است و از سر حسادت و یا ناآگاهی راهکار‌هایی را ارائه بدهند که چهارچوب خانواده را از بین ببرد.

در همدلی خیلی مهم است که قضاوت نکنیم و برچسب نزنیم. دستور ندهیم، مقایسه نکینم. کاری انجام دهیم که مخاطب احساس کند که شنیده و دیده شده است و از حرفی که به شما زده پشیمان نشود. رابطه موثر بین زوجین به پایداری و موفقیت یک زندگی کمک می‌کند. این زوجین هستند که با کار‌هایی که انجام می‌دهند، ازدواج را به طلاق می‌کشانند و یا باعث قوی شدن ارتباطشان می‌شوند.

گاهی اوقات پیش آمده است که زوجین با یکدیگر اختلاف دارند و به مشکل بر می‌خورند و همین امر باعث می‌شود که سفره دل خود را پیش دوستان و آشنایان باز کنند و دیگران هم به راحتی برای آن‌ها نسخه بپیچند.

لیلا ماهر اظهار کرد: در یک رابطه، چیزی که بیشتر از همه اهمیت دارد، احترام میان زوجین است. یعنی همسر خود را باور کنید و عزت نفس او را حفظ کنید، هیچگاه او را تحقیر نکنید و نگویید تو نمی‌توانی این کار را انجام دهی.

همواره روانشناسان و جامعه شناسان بر تحکیم بنیان خانواده و ارتباط مناسب زوجین تاکید دارند و در این راستا نکاتی را به زوجین یادآور می‌شوند. نکاتی از قبیل: پذیرش اشتباهات یکدیگر، پذیرش تفاوت‌های شخصیتی خود و همسر، همراه بودن با همسر، تنها نگذاشتن همراه زندگی خود، صرف نکردن وقت خود با دوستان و سایر خویشاوندان از آن جمله هستند.

زوجین در زندگی خود ممکن است درباره همه چیز توافق نداشته باشند، در صورتی که همسرتان درباره چیزی مخالفت کرد شما سعی نکنید که موافقت خود را هر طور که شده، یعنی با صدای بلند و توهین و سخنان تند اعلام کنید. این کار به تخریب یک رابطه کمک می‌کند؛ طبق مقالاتی که در این زمینه نوشته شده است، اشاره شده که با مخالفت همسرتان موافقت کنید و به نظرات او گوش دهید و در آرامش به گفتگو و شنیدن دلایل همدیگر بپردازید.

حال رابطه زناشویی زمانی خوب و پایه‌های آن مستحکم می‌شود که صمیمیت و احترام و همدلی و ارتباط موثر بین زن و مرد برقرار باشد.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: