۰

وقفه تنفسی در خواب؛ اختلالی که بر کیفیت زندگی اثر دارد

وقفه تنفسی در خواب یکی از اختلالات رایجی است که می‌تواند چندین بار در طول شب باعث بیدار شدن فرد شود.
کد خبر: ۲۵۱۹۳۵
۰۹:۵۵ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۹

«شیعه نیوز»: وقفه تنفسی در خواب یک اختلال است که باعث توقف یا کاهش تنفس برای مدت کوتاهی در طول خواب می‌شود. این حالت می‌تواند چند بار در خواب شبانه رخ داده و فرد با احساس خفگی از خواب برخیزد. این اختلال اگر درمان نشود می‌تواند در بلند مدت روی سلامتی فرد تاثیر مخرب داشته باشد.

با این حال، در بسیاری از موارد خود فرد نسبت به ابتلا به این بیماری اطلاعی ندارد. یکی از راهکار‌های ساده برای تشخیص ابتلا به وقفه تنفسی در خواب، کیفیت بیدار شدن فرد در صبح است. بیدار شدن با دهان خشک، سردرد یا احتمالاً گلودرد می‌تواند نشان دهنده رنج بردن فرد از این اختلال باشد.

متخصصان انگلیسی می‌گویند وقفه تنفسی در خواب ممکن است بر دیگر ویژگی‌های سلامت انسان نیز تاثیر مخرب داشته باشد. این اختلال می‌تواند باعث:

۱- به خواب رفتن فرد در طول روز شود.
۲- تمرکز کردن فرد را دشوار کند.
۳- باعث افسردگی شود.
۴- تغییر خلقیات و شخصیت فرد را درپی داشته باشد.

برای تشخیص اختلال وقفه تنفسی در خواب، کلینیک‌های مخصوصی وجود دارد که خواب افراد را مورد سنجش و بررسی قرار می‌دهد. فرد با مراجعه به این مراکز، تحت نظر پزشک به خوابیدن در طول شب می‌پردازد و متخصصان می‌توانند علائم این اختلال را در وی مورد ارزیابی قرار دهند.

خوشبختانه راهکار‌های موثر و زیادی برای درمان وقفه تنفسی در خواب وجود دارد که می‌تواند کیفیت خواب فرد را به شرایط عادی بازگرداند. در مواردی که این اختلال ملایم باشد پزشک احتمالاً توصیه‌های ذیل را پیشنهاد خواهد کرد:
۱- اگر از اضافه وزن و چاقی رنج می‌برید، کاهش وزن ضروری است.
۲- ورزش مداوم
۳- اجتناب از مصرف مشروبات الکلی
۴- ترک استعمال دخانیات
۵- استفاده از دارو‌های ضداحتقان بینی یا آلرژی
۶- به پشت نخوابیدن
۷- اجتناب از مصرف قرص‌های آرام بخش و ضداضطراب یا قرص‌های خواب

همچنین ابزار‌های دهانی برای کمک به جلوگیری از این اختلال وجود دارد که می‌تواند در مواردی که بیماری ملایم است به فرد کمک کند. با این حال، در برخی موارد به دلیل شدت اختلال، تغییر سبک زندگی و استفاده از ابزار‌های دهانی موثر نیست. در این موارد پزشک توصیه به انجام عمل جراحی می‌کند.

 

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: