۰

واکنش‌ها به هشدار وزیر فرانسوی در مورد خطر چپ‌گرایی اسلامی

اظهارنظر یک وزیر دولت فرانسه در مورد ظهور چپ گرایی اسلامی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی این کشور واکنش‌های منفی زیادی برانگیخته است.
کد خبر: ۲۵۱۸۸۳
۱۳:۲۰ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، اظهارنظر یک وزیر دولت فرانسه در مورد ظهور چپ گرایی اسلامی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی این کشور واکنش‌های منفی زیادی برانگیخته است.

فردریک ویدار وزیر آموزش عالی، تحقیقات و نوآوری در دولت فرانسه در مورد ظهور و گسترش آنچه وی چپ‌گرایی اسلامی یا اسلام چپ‌گرا در دانشگاه‌ها نامیده بود، موجی از انتقاد را در این کشور سبب شده است. این واژه سالها است در مورد اتحاد سیاسی بین چپ گراها و اسلام گرایان در فرانسه به گوش می‌رسد که طی آن سیاستمداران راست، گروه‌های چپ را متهم می‌کنند چشم خود را روی تندروی اسلامگراها بسته‌اند و واقعیت را در مورد اسلام نمی‌بینند.

وزیر آموزش عالی فرانسه نیز مانند رییس جمهور مکرون موضع سرسختانه‌ای علیه اسلام و مسلمانان گرفته و در تازه‌ترین اظهارنظر در این مورد گفته: من فکر می‌کنم چپ گرایی- اسلام‌گرایی در حال بلعیدن جامعه ما در کل و دانشگاه‌های ما به خصوص است.

این سخنان در راستای سیاست مکرون در ستیز با آنچه اسلام سیاسی، اسلام تندرو یا جدایی‌طلبی اسلامی ارزیابی می‌شود. به تازگی نیز در فرانسه منشور جمهوری به تائید مجمع ملی رسیده که طی آن محدودیت‌های زیادی علیه ادیان به خصوص اسلام اعمال می‌شود.

سخنان ویدال در مورد اسلام با واکنش منفی جامعه علمی و دانشگاهی فرانسه مواجه شده و او نیز همچون مکرون و دیگر اعضای دولت فرانسه به نژادگرایی و تمرکز بیش از حد و افراطی به دین اسلام و مسلمانان متهم شده‌اند. بسیاری از متفکران در فرانسه معتقدند ۹۹ درصد از مسلمانان این کشور با قوانین جمهوری و سکولاریته در فرانسه سازگاری دارند و هیچ تفکر افراطی در میان آنها دیده نمی‌شود و این سیاست‌های دولت است که باعث افراطی شدن اندک مسلمانان شده است.

گفتنی است فرانسه بالاترین جمعیت مسلمان را در فرانسه دارد و اسلام دومین دین در این کشور است.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: