۰

کانادا جرایم چین در حق مسلمانان اویغور را بررسی می‌کند

نخست‌وزیر کانادا گفت که کشورش به همراه چند کشور دیگر در حال بررسی این قضیه هستند که رفتار خشونت‌آمیز چین با اقلیت اویغور مسلمان این کشور را نسل‌کشی قلمداد کنند.
کد خبر: ۲۵۱۸۶۲
۱۲:۱۸ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا روز سه‌شنبه، ۲۸ بهمن گفت که کانادا و سایر کشورها در حال بررسی این قضیه هستند که رفتار چین با اقلیت اویغور مسلمان این کشور را نسل‌کشی قلمداد کنند.

ترودو در نشستی خبری گفت: این حرفی پر معنا بوده و چیزی است که قطعاً باید در مورد اویغورها به آن نگاه کنیم.

وی افزود: می‌دانم که جامعه جهانی با اهتمام و دقت زیادی به موضوع رفتار چین با اقلیت اویغور نگاه می‌کند و ما با آن همراه هستیم و از شراکت در تصمیم‌گیری‌ها در این موارد دریغ نخواهیم کرد.

ترودو با بیان اینکه بدون شک نقض فاحش حقوق بشر در سین‌کیانگ رخ داده است، گفت: از این بابت بسیار نگران هستیم و چندین‌بار نگرانی خود را بیان کرده‌ایم؛ اما وقتی نوبت به استفاده از یک واژه کاملاً خاص نسل‌کشی می‌رسد، به سادگی باید واقعیت‌ها را قبل از اتخاذ چنین تصمیمی بررسی کنیم.

بیش از یک میلیون مسلمان اویغور به اتهام «افراط‌‌گرایی دینی» در اردوگاه‌های بازپروری اجباری دولت چین در منطقه خودمختار ترکستان شرقی (سین‌کیانگ) بازداشت شده‌اند.

دولت چین درخواست‌ نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد، حقوق بشر و سازمان ملل متحد برای سفر به منطقه و بررسی شرایط مسلمانان اویغور از نزدیک را همواره رد کرده است.

براساس گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر، دولت چین به بهانه «تدابیر امنیتی پیشگیرانه» بسیاری از اویغورهای بی‌گناه را بدون هیچ روند قضایی در اردوگاه‌های کار اجباری نگه داشته است.

پکن در اکتبر ۲۰۱۸ به وجود پایگاه‌های نظامی سری در منطقه ترکستان شرقی که در آن مسلمانان نگهداری می‌شوند، اعتراف کرد. چین در توجیه این سیاست خود ادعا کرده که این اقدامات برای «مبارزه با تروریسم» صورت می‌گیرد.

براساس داده‌های سازمان عفو بین‌الملل، پارلمان اروپا و دیدبان حقوق بشر، از سرنوشت بسیاری از روشنفکران، دانشمندان، ورزشکاران و هنرمندان اویغور که در «اردوگاه‌های کار اجباری» چین به سر می‌برند، اطلاعی در دست نیست.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: