۰

رسانه های انگلیس و بدنام کردن مسلمانان

دلیلی وجود دارد که زنان مسلمان در انگلیس برای شنیدن صدای خود تلاش می کنند و آن دلیل این است که اسلام هراسی باعث بی اعتمادی جوامع شده است و نگرش رسانه ها به گسترش این بی اعتمادی کمک می کند.
کد خبر: ۲۵۱۵۲۹
۰۹:۵۴ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، دلیلی وجود دارد که زنان مسلمان در انگلیس برای شنیدن صدای خود تلاش می کنند و آن دلیل این است که اسلام هراسی باعث بی اعتمادی جوامع شده است و نگرش رسانه ها به گسترش این بی اعتمادی کمک می کند.

زیشا سلیم یک روزنامه نگار آزاد و جوان با حجاب در ابتدای کار خود است. او مانند همه روزنامه نگاران جوان سخت کار می کند تا بتواند غیرقابل پیش بینی بودن کار را تحمل کند اما وقتی او موفق است و کارهایش سفارش و منتشر می شوند ، باید با یک مانع دیگر مقابله کند: سوء استفاده یا آزار و اذیت آنلاین.

او می گوید: هرچه بنویسم ، همیشه کسانی مجبورم می کنند که چیزهایی را که هیچ ارتباطی با این قطعه ندارند توجیه کنم. از من مرتب سوال می شود که آیا مرا مجبور به داشتن حجاب کرده اند ؛ از من درباره اینکه نظرم در مورد دستگیری زنان در کشورهای دیگر به دلیل نداشتن حجاب چیست ،سوال می کنند.و به من می گویند که اگر به خدا اعتقاد داشته باشم در مورد مسائل علمی نمی توانم جدی گرفته شوم.

همین شرایط در مورد «لنا کمال» ، فیلمنامه نویس مسلمان هم وجود دارد .او از تجربه ای که با یک پخش کننده داشت و او را به شدت ناراحت کرد صحبت می کند و می گوید: هر کاری که انجام می دهیم با نفرت وحشتناک آنلاین مواجه می شوم و این باعث شده است که تعاملم را با رسانه ها در طول زندگی متوقف كنم .

سلیم و کمال از جمله بسیاری دیگر از مسلمانان انگلیس هستند که ممکن است با احتیاط و تردید با این ایده که ارزش مشارکت در حوزه عمومی جریان اصلی انگلیس را دارند برخورد کنند.

این تجربیات بخشی از یک داستان طولانی تر در مورد مسلمانان انگلیس است که برای ده ها سال نه به عنوان مردم عادی بلکه به عنوان یک مشکل ، یک تهدید ، یک دشمن به تصویر کشیده شده اند.

در برخی موارد ، مسلمانان انگلیس به عنوان «اسب تروا » توصیف شده اند و ادعاهای رد شده وجود دارد مبنی بر اینکه مثلا مسلمانان قصد داشتند مدارس را در بیرمنگام در سال 2014 تصرف کنند.

اما ما همچنین می توانیم به عمق تاثیرات روانشناختی و اجتماعی برنامه پیشگیری اشاره کنیم که سعی داشت جوانان مسلمان را به خاطر صحبت در مورد سیاست در برخی فضاها یا بحث در مورد ممنوعیت برقع در دوره جنگ علیه تروریسم در دهه 2000 مجرم تلقی کند.

همه اینها توطئه هایی بود برای اینکه مسلمانان به عنوان گروهی اغتشاشگر و اختلال ایجاد کننده در انگلیس معرفی شوند.

نتیجه همه این ها شکست در چگونگی ارتباط جامعه انگلیس با مسلمانان است ، وضعیتی که توسط یک دولت محافظه کار با ایجاد اسلام هراسی به وجود آمده است.

اما در بخش هایی از رسانه های انگلیس هم شکسته شدن اعتماد در مورد مسلمانان مشهود است؛داستان هایی بی اساس از یک کودک مسیحی سفیدپوست که ظاهراامجبور به پرستاری از خانواده های مسلمان می شود تا رانندگان مسلمان اتوبوس که گفته می شود مسافران را از اتوبوس به بیرون پرت می کنند تا بتوانند نماز بخوانند ! این یک هجوم بی امان است و گاهی اوقات ماه ها بعد از انتشار این مطالب ممکن است اصلاحات یا عذرخواهی انجام شود یا حتی خسارت پرداخته شود اما دیگر خیلی دیر است.

این اتفاق هفته گذشته در مورد «زهرا محمد» ،رئیس تازه منتخب شورای مسلمانان انگلیس افتاد و ویدئوی مصاحبه او پس از شکایت از اینکه مجری برنامه او را مورد آزار و اذیت قرار داده است توسط «بی بی سی» حذف شد.

«زهرا محمد» 29 ساله که به عنوان اولین زن مسلمان رئیس شورای مسلمانان انگلیس شده است در برنامه «ساعت زنان» در رادیو 4 بی بی سی حضور پیدا کرد.

در مصاحبه ای با میزبان برنامه «اما بارنت» که به سبک قوی پرسشگری مشهور است بارها و بارها از زهرا محمد در مورد کمبود امامام زن در انگلیس سوال شد.

مجری در حالی که از وی سوال می کرد بارها به افزایش کشیش ها و خاخام های زن در کلیسای انگلیس و جامعه یهودی انگلیس اشاره کرد و در نهایت پس از اینکه شاکیان گفتند که در این مصاحبه زهرا محمد مورد حمله قرار گرفته است این گفتگو به طور کامل حذف شد.

این کاری است که اسلام هراسی انجام می دهد: مسلمانان را محدود می کند و آنها را از نظر دفاعی دچار چالش می کند حتی اگر آنها دربالاترین جایگاه های مدیرینی قرار بگیرند.

این ادعا که اسلام هراسی راهی برای آرام کردن جامعه است به ذهن شهروندان انگلیس القا شده است اما واقعیت این است که مسلمانان اکنون در چنان فضای خصمانه ای زندگی می کنند که قادر به دفاع از خود در زمینه حقوق زنان و غلبه بر محرومیت های اجتماعی و اقتصادی ، بدون ترس و واهمه نیستند.

متأسفانه برای جامعه مسلمان انگلیس همه چیز از بد به بدتر رسیده است. در سال 2020 شورای مسلمانان انگلیس پرونده 300 مورد اسلام هراسی را علیه نخست وزیر بوریس جانسون و اعضای حزب محافظه کار به کمیسیون برابری و حقوق بشر ارسال کرد و این دومین بار بود که شورای مسلمانان انگلیس از سازمان نظارت بر برابری درخواست می کرد تا تحقیقات رسمی را از حزب حاکم در این زمینه آغاز کند.

اسلام هراسی در انگلیس رو به افزایش است اما اقدامات ضد نژادپرستی موجود برای مقابله با آن مجهز و کافی نیست.

انگلیس بیش از 3.4 میلیون مسلمان دارد که تقریبا 5 درصد از جمعیت کل آن را تشکیل می دهند. جامعه مسلمانان انگلیس تنوع عظیمی از زبان ، فرهنگ و موقعیت اقتصادی -اجتماعی همراه با تنوع شیوه های اسلامی را در خود جای داده است، اما علی رغم حضور مسلمانان در این کشور از قرن شانزدهم به همواره به عنوان «دیگری» با آنها رفتار می شود.

منبع: SHABESTAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: