۰

راهنمای نگهداری و تکثیر گیاه آشینانتوس

گیاه آشینانتوس یکی از گیاهان آپارتمانی با عمر طولانی است که انواع مختلفی دارد و دارای گل های قرمز و نارنجی می باشد و برای تزیین خانه بهترین گزینه است.
کد خبر: ۲۵۱۰۰۱
۱۰:۵۱ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۹

«شیعه نیوز»: گیاه آشیانتوس گیاهی با تقریبا 140 تا 185 نوع مختلف است . این گیاه متعلق به آفریقا و جنوب آسیا و اقیانوسیه است و از نظر گیاه شناسی ، تفاوت های زیادی در نیازهای مراقبتی انواع مختلف آن وجود دارد.

با این حال این گیاهان دارای عمر تقریبا طولانی هستند و از آن ها به منظور تزئین باغ ها و گل خانه و حتی جلوه بخشیدن به منزل استفاده می ‎شود. در این قسمت به ارائه نکاتی به منظور مراقبت بهتر از گیاه آشیانتوس خواهیم پرداخت.

انواع مختلف گیاه آشیانتوس
با این وجود که اکثر گیاهان آشیانتوس دارای شاخ و برگ های آویزان هستند ، برخی دیگر از انواع این گیاهان دارای رشد قائمی هستند .

1. گیاهان آویزان، خزنده یا بالارونده آشیانتوس
این گونه ها در سبد های آویزان و مکان های مرتفع دارای رشد مناسبی هستند و همچنین می‎توان شاخه های این گیاهان را با تامین برخی شرایط به سمت بالا هدایت کرد.

آشیانتوس برکتیتوس :گل های قرمز رنگ بالارونده یا آویزان

آشیانتوس جافرولپسیس :برگ های سبز بسیار روشن براق و گل هایی به رنگ نارنجی و قرمز.

آشیانتوس لانگیسالیس : این گیاه نیمه خزنده با ساقه های 90 سانتی متری دارای گل هایی به رنگ قرمز و برگ های به رنگ سبز و سفید می ‎باشد .

آشیانتوس مورموراتوس : این گیاهان زینتی محبوب دارای شاخه های 90 سانتی متری هستند و گل های آن ها به رنگ زرد مایل به سبز می ‎باشند .

آشیانتوس پولچر:این گیاه بالارونده دارای شاخه هایی به طول 80 سانتی متر و برگ های کوچکی هستند . برگ های این گیاهان به رنگ قرمز و زرد می ‎باشند .

آشیانتوس رادیکانز :این گیاهان دارای گل هایی به رنگ قرمز و نوار های کرم رنگ هستند و از گونه های خاص گیاهان اشیانتوس می ‎باشند.

اشیانتوس اشپسش : این گیاهان، دارای شاخه های بلند به طول 60 سانتی متر و گلبرگ های به رنگ قرمز و نارنجی می ‎باشند.

2. گونه های گیاهی آشیانتوس که به صورت قائم رشد می ‎کنند
آشیانتوس اِواردی : گل های این گیاهان به طول 40 سانتی متر هستند و معمولا به رنگ قرمز و زرد می ‎باشند .

آشیانتوس هیلدباراندی : شاخه های این گونه از گیاهان آشیانتوس تا 30 متر طول دارند.

نحوه مراقبت و پرورش گیاه آشینانتوس
نور

این گیاه، نیازمند نور غیر مستقیم آفتاب است و نباید آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار داد اما با این حال قرار گرفتن گیاه در مقابل نور آفتاب اول صبح و یا هنگام غروب آسیبی به آن نخواهد رساند .

این گیاهان را می ‎توانید در طول تابستان در فضای خارجی منزلتان نگه داری کنید اما از نگهداری آن در محیط های دارای دمای پایین تر از 15 درجه و بیشتر از 25 درجه سانتی گراد خودداری کنید. به طور کلی دمای مورد نیاز برای نگهداری این گیاه، 18 تا 22 درجه سانتی گراد است و نوسانات شدید دمایی باعث آسیب رسیدن به آن خواهد شد .

رطوبت

گیاه آشیانتوس نیازمند رطوبت نسبتا بالایی است، در غیر این صورت نمی ‎تواند به خوبی شکوفا شود . به همین منظور بهتر است که برگ های گیاه را با استفاده از آب گرم اسپری کنید و یا سینی زهکشی گلدان را با آب پر کنید ؛ البته لازم به ذکر است که ریشه گیاه نباید در تماس با آب قرار بگیرد که در غیر اینصورت دچار پوسیدگی خواهد شد .

آبیاری

گیاه آشیانتوس همیشه باید مقداری رطوبت داشته باشد؛ با این حال دقت کنید که نباید این گیاه را بیش از حد آبیاری کنید . بهتر است قبل از آبیاری مجدد گیاه اجازه دهید که خاک آن اندکی خشک شود و همچنین لازم به ذکر است که گیاه را هیچ وقت با آب سرد آبیاری نکنید و همیشه از آب ولرم برای آبیاری آن استفاده کنید که این گیاه در برابر کم آبی تحمل بیشتری نسبت به آبیاری بیش از حد از خود نشان خواهد داد .

کوددهی

گیاه آشیانتوس را در طول فصل رشد یعنی از فروردین تا شهریور هر چهار هفته یکبار با استفاده از کود مایع تغذیه کنید . این گیاه از آن جایی که در طول فصل سرما شکوفا نمی ‎شود، نیازمند کوددهی زیادی نخواهد بود و تنها یک بار کوددهی در کل فصل زمستان برای آن کافی خواهد بود .

هرس کردن

در طول فصل بهار شاخه هایی که بیش از حد بلند شده اند را کوتاه کنید . همچنین جدا کردن برگ های خشک شده از گیاه به تقویت رشد آن کمک خواهد کرد .

شاخه های خیلی بلند را با اسفاده از قیچی باغبانی به اندازه 2/3 کوتاه کنید .

شاخه های پژمرده و زرد شده را نیز با دست و یا با استفاده از چاقو یا قیچی از گیاه جدا کنید .

تعویض گلدان

بهترین زمان برای تعویض گلدان فصل رشد گیاه است . برای انجام این کار گیاه را به آرامی از خاک درآورده و ریشه های آن را بررسی کنید . قسمت های پوسیده ریشه را از آن جدا کرده و در صورت بلند شدن بیش از حد ریشه ها آن ها را مقداری کوتاه کنید .

کوتاه کردن 20% از ریشه ها بسیار مناسب است و سپس گیاه را درون گلدانی متناسب با اندازه گیاه و دارای بستر مناسب بکارید . بستر حاوی زغال سنگ نارس بستری مغذی برای گیاه است و پس از اتمام کار گلدان را به مدت 3 هفته از نور مستقیم خورشید محافظت کنید .

بستر

بستر مناسب برای رشد گیاه آشیانتوس بستر کمی اسیدی است ؛ در غیر اینصورت امکان رشد مناسب برای گیاه فراهم نخواهد شد . به طور کلی بستر با کیفیت بالا و مبتنی بر کمپوست که هم توانایی ذخیره آب را داشته باشد و هم به خوبی زهکشی شده باشد، یکی از مهم ترین موارد برای داشتن گیاهی سالم و با طراوت است . یک بستر مناسب نفوذ پذیر است، دارای هوموس ، دانه های درشت و خاک رس است، نفوذپذیری مناسبی دارد و pH آن بین 5 تا 6 می ‎باشد .

به منظور تهیه بستر مناسب برای این گیاه، 4 واحد خاک معمولی گیاه را با 1 واحد بستر زغال سنگ نارس ، 2 واحد شن و 1 واحد خاک رس ترکیب کنید و برای اندازه گیری pH خاک، از نوار های تست مخصوص این کار که در گل فروشی ها عرضه می ‎شوند استفاده کنید .

تکثیر گیاه آشینانتوس
قلمه زنی ساقه

چنانچه توضیح داده ایم بهترین روش برای تکثیر گیاهان آشیانتوس قلمه زنی است . یکی از شاخه های گیاه را که به طول 15 سانتی متر باشد از آن جدا کنید که این شاخه باید حداکثر دارای 5 برگ باشد . آن را درون گلدان با بستر مناسب ذغال سنگ نارس و ماسه قرار دهید .

روی گلدان را با کیسه پلاستیکی بپوشانید و آن را در محیطی روشن و دور از نور مستقیم آفتاب و دارای دمای 22 تا 28 درجه سانتی گراد نگهداری کنید . حفظ رطوبت خاک نیز اهمیت بالایی دارد که معمولا پس از گذشت 3 هفته قلمه ها شروع به ریشه زنی خواهند کرد و بعد از ریشه زنی کامل قلمه ها ، آن ها را به گلدان جدیدی منتقل کنید تا از رشد مناسبی بهره مند شوند .

قلمه زنی برگ

در این روش مدت زمان بیشتری برای ریشه زنی قلمه ها نیاز است . برای انجام این کار یکی از برگ های گیاه را بریده و درون خاک مناسب قرار ‎دهید . روی گلدان را با استفاده از یک لیوان شیشه ای و یا تکه ای پلاستیک بپوشانید و در نقطه روشن و گرم و به دور از نور مسقیم خورشید، نگهداری کنید . چند ماهی طول می ‎کشد تا گیاهچه های جدید از روی برگ مورد نظر رشد کنند .

خواب زمستانی

گیاه آشیانتوس معمولا به خواب زمستانی نمی ‎رود اما با این حال ، از آن جایی که نور مورد نیاز گیاه در طول زمستان کاهش می ‎یابد، رشد گیاه به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت و قاعدتا به آبیاری کمتری نیز نیازمند خواهد بود . با این حال از قرار دادن گیاه در محیط های دارای درجه هوای کمتر از 16 درجه سانتی گراد خودداری کنید که این گیاه معمولا در اوایل بهار شکوفا خواهد شد .

آفات و بیماری ها

این گیاه به خصوص در رطوبت کم زمستان در برابر آفات و بیماری ها بسیار آسیب پذیر است و بنابراین باید به طور مرتب مورد بررسی قرار بگیرد تا در صورت بروز هرگونه مشکلی در آن، به دنبال یافتن راه حل مناسب بود .

آفات و بیماری های تهدید کننده گیاه آشیانتوس، عبارتند از :شته ها ، کنه های عنکبوتی، تریپس و خطاهای مراقبتی .

از تغییر مکان نگهداری گیاه در زمان گلدهی آن خودداری کنید که در غیر اینصورت احتمال ریزش برگ ها افزایش خواهد یافت .

آبیاری گیاه با آب خیلی سرد باعث بروز لکه های قهوه ای روشن بر روی برگ های آن خواهد شد .

ریزش برگ ها در فصل تابستان نشان دهنده کمبود آب خاک و ریشه ها است .

ایجاد لکه های زرد بر روی برگ ها نیز نشان دهنده درجه حرارت بالا و رطوبت کم محیط است .

پوسیدگی ریشه نیز در اثر آبیاری بیش از حد گیاه رخ می ‎دهد که در این شرایط باید گیاه را به گلدانی دیگر منتقل کنید و ریشه های پوسیده شده را از گیاه جدا کنید .

اگرچه مراقبت از این گیاه در نگاه اول کار دشواری به نظر می‎ رسد اما با داشتن دانشی اندک در این زمینه، موفق به پرورش این گیاه زیبا خواهید شد .

منبع : نمناک

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: