۰

اصول نگهداری گیاه مو چسب یا همان پارتنکیسوس

گیاه موچسب گیاهی بالا رونده و همیشه سبز است که در فصل پاییز تغییر رنگ می دهد و به نارنجی و قرمز مایل می شود.
کد خبر: ۲۵۰۷۶۳
۱۳:۵۶ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۹

«شیعه نیوز»: این گیاه در تمام روزهای سال رنگ سبز دارد و اما در پاییز می تواند رنگ های مختلفی به خود بگیرد. در فصل های بهار برگ ها می توانند به رنگ قرمز نیز در بیایند. این برگ ها در تابستان دوباره به رنگ سبز برمی گردند. این گیاهان گل نیز می دهند که تغذیه پرندگان می باشد. طول این گیاه در صورت بالغ شدن به 50 سانتی متر یا بیشتر نیز می رسد.

چگونه گیاهان موچسب را پرورش دهیم ؟
این گیاهان به راحتی بالا می روند و دارای سطح چوبی می باشند و می توانید آن ها را پوشش دهید. اگر نمی خواهید که گیاهان شما از دیوار بالا بروند ، باید آن ها را حدود 20 سانت از دیوار و ساختمان دور کنید. در فصل تابستان نیز می توانید یک مکان مختص و خصوصی برای گیاه خود تعیین کنید و آن را در آن قسمت ها قرار دهید.

زمانی که این گیاهان را کمی از دیوار دور کنید و بین هرکدامشان کمی فضا و یا فاصله ایجاد کنید ، باعث می شوید که ریشه های گیاه بتوانند بهتر از قبل تنفس کنند.

مراقب باشید که جای گیاه خود را قبل از تثبیت به خوبی بسنجید تا مجبور نباشید تا مدام آن را تغییر دهید. زمانی که گیاه شروع به رشد روی دیوار کند ، کندن آن کار سختی می باشد و ممکن است که به گیاه آسیب وارد کند. مگر این که قسمت چسبیدن گیاه به دیوار از طریق قسمت جانبی گیاه باشد.

در هر حالت بهتر است که گیاه خود را از دیوار فاصله دهید تا هم نور کافی و هم جذب مواد مغذی در آن بهتر شود.

نور مناسب برای این گیاه

نور مورد نیاز پارتنکیسوس باید جانبی باشد . اگرچه که این گیاه قادر است نور کامل را تحمل کند اما نباید در این کار زیاده روی کنید . پس برای اطمینان بیشتر از نور جانبی استفاده کنید. در مناطقی که تابستان های بسیار گرمی دارند ، باید گیاه را در ناحیه شرقی یا شمالی قرار دهید .

خاک

گیاه موچسب باید با خاکی پر شود که زهکشی بالایی داشته باشد . خاک این گیاه می تواند در برابر آلودگی هوا و شرایط سخت مقاوم باش د. خاک رس و شنی با ph متعادل و خنثی برای این گیاه مناسب می باشد .

آب

آب دادن به این گیاه باید متوسط باشد . در اوایل فصل رشد باید آب دادن به گیاه عمیق تر و بیشتر باشد . سپس بعد از این دوران آب دادن را به هفته ای یک بار کاهش دهید ، حتی اگر هوا باز هم گرم است . این گیاه نسبت به خشکی نیز مقاوم می باشد .

دما و رطوبت

این گیاه می تواند تا حدی در دماهای سرد فصل زمستان نیز مقاوم باشد ، مگر این که دما به کمتر از منفی 10 درجه فارنهایت برسد که در دمای بیش از حد پایین هوا این گیاه آسیب می بیند .

کود گیاهی

کود دادن به گیاه موچسب اغلب ضروری نیست. بعضی از افراد در زمان کاشت به گیاه، کودهایی با فسفر بالا می دهند که ریشه آنها را بهبود می بخشد و بعد از آن می توانید برای کود گیاهی خود برنامه ریزی کنید و در صورت نیاز به گیاه خود کود دهید.

قلمه زدن

برای قلمه زدن گیاه مو چسب باید ساقه های سالم آن را در فصل بهار برش دهید . پنج تا شش نقطه از گیاه را برش دهید . می توانید دو الی سه عدد برگ را نیز از آن جدا کنید و سپس خاک مناسب و کمی شن نیز به آن اضافه کنید.

هرس کردن

این گیاهان را باید سالی یک بار هرس کنید ، بنابراین باید رشد سریع گیاه را چک کنید . فرقی ندارد که قسمت هرس شده روی گلدان باشد یا روی دیوار.

هر زمان دیدید که هر قسمت از گیاه به شدت ضخیم شده ، باید آن را برش دهید ، تا جایی که اجازه دهید به حالت چوبی تبدیل شود که با این کار از مسدود شدن گیاه جلوگیری می کنید .

این گیاهان تمشک می دهند و تمشک های آنان معمولا به رنگ های آبی و سیاه می باشد .

انواع گیاهان پارتنکیسوس
پورپورا و آتروپورپورا بسیار به یکدیگر شبیه هستند و در فصل بهار و پاییز به رنگ های قرمز و بنفش دیده می شوند .
ویتچی نیز با رنگ بنفش ظاهر می شود ، در فصل تابستان سبز می شود و در پاییز به رنگ قرمز لاکی تبدیل می شوند . سایز برگ های این گیاه نسبتا کوچک است .
فنوی پارک در فصل بهار معمولا به رنگ زرد دیده می شود . این برگ ها در فصل تابستان به رنگ سبز و در پاییز به قرمز تبدلیل می شوند .
سمی بودن گیاه موچسب

این گیاهان در صورت بلعیده شدن حاوی اکسالات می باشند و سمی هستند و فرقی ندارد که انسان ، حیوان و یا هر پرنده ای آن را بخورد . پس حتما آن ها را از دسترس کودکان دور نگه دارید .

کریستال های موجود روی این گیاه باعث سوزش لب ها و زبان می شود و همچنین می تواند واکنش های آلرژیک دیگر را نیز به وجود بیاورد .

بیماری ها و آفت ها

رشد این گیاهان با حمله حشرات با مشکل مواجه می شود زیرا این حشرات معمولا روی برگ های این گیاه را سوراخ می کنند .

زمان مناسب هرس کردن و قلمه زدن این گیاه در فصل فروردین و خرداد می باشد و همچنین می توانید در فصل پاییز نیز این کار را انجام دهید .

منبع : نمناک

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: