۱
ذوالنوری

گفت و گو با طالبان به معنای تایید این گروه نیست !

کد خبر: ۲۵۰۵۵۹
۱۴:۵۸ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

گفت و گو با طالبان به معنای تایید این گروه نیست !

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاسی خارجی مجلس با بیان اینکه طالبان یک جریان تاثیرگذار در افغانستان است، اظهار کرد: دولت مستقر در افغانستان از در مذاکره با طالبان وارد شده است و جمهوری اسلامی ایران هم می تواند با حفظ اصولی که دارد و با توجه به منافع افغانستان و ملت این کشور، دیدار و مذاکره ای با طالبان داشته باشد.

به گزارش «شیعه نیوز»، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری در گفت و گو با خبرنگار شفقنا در خصوص ملاقات سیاسی مقامات ایرانی با طالبان، گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ گروه تروریستی را در دنیا به رسمیت نمی‌شناسد و طالبان هم با همکاری آمریکا و غرب و برخی کشورهای منطقه به وجود آمده است؛ اماشرایط سیاسی در دنیا تغییر پذیر است و ثابت نمی ماند و خود دولت افغانستان طالبان را به عنوان طرف مذاکره قبول کرده است و بر اساس برنامه تعاملی و رسیدن به توافق حرکت می‌کنند.

او در ادامه افزود: باید حقیقت را پذیرفت که طالبان یک جریان تاثیرگذار در افغانستان است و صرفا در فاز عملیاتی باقی نمانده بلکه وارد فاز تعاملات سیاسی با دولت افغانستان شده است؛ چون یک جریان موثر در تحولات کشور ایران است و دولت مستقر در افغانستان هم از در مذاکره و تعاملات سیاسی با این جریان ورود کرده است، طبیعتا جمهوری اسلامی ایران هم با حفظ اصول و مواضع و با نظر گرفتن همه منافع ملت ایران، می‌تواند دیدار و مذاکره با طالبان داشته باشد.

ذوالنوری با بیان اینکه مذاکره با طالبان به معنای تایید این گروه نیست، اظهار کرد: مذاکره با این گروه نه به معنای تایید یک جریان و نه به معنای قانونی دانستن و تایید حرکت آینده این جریان است بلکه جمهوری اسلامی ایران با توجه به منافعی که دارد حرکت می کند و اگر چیزی با منافع ما سازگاری داشته باشد با آن همراهی می‌کنیم و اگر غیر از این باشد همراهی نخواهیم کرد.

نماینده مردم قم در مجلس خاطرنشان کرد: نظر ملت ها از جمله مردم شریف افغانستان برای ما اهمیت دارد اما مردم شریف این کشور این مساله را که دولتشان با چه گروهی ارتباط داشته باشد یا نه را فقط می‌توانند به دولت خودشان منتقل کنند و جمهوری اسلامی ایران متناسب با منافع ملی خودش تصمیم می‌گیرد.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
احمد
United States of America
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
بسمه تعالی . لعنت خداوند و ملائکه و انبیا و مرسلین و ائمه طاهرین بر گروه های تکفیری ارهابی و شیعه کش طالبان و القاعده و داعش باد . اللهم عجل لولیک الفرج .