۰

طرز تهیه پاتلیجان کباب و پاتلیجان دیبی ترکیه‌ای به روش مجلسی

در این مطلب طرز تهیه پاتلیجان کباب یا پاتلیجان دیبی ترکیه‌ای را برای شما آورده‌ایم.
کد خبر: ۲۴۹۶۰۸
۱۰:۳۶ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۹

شیعه نیوز: پاتلیجان کباب همان‌طور که از اسمش پیداست یک غذای ترکی است که با بادمجان (پاتلیجان یا پاتلیکان) درست می‌شود. در واقع یکی از راه‌های طرز تهیه پاتلیجان کباب این است که این غذا را با کوفته‌های کوچک گوشت درست می‌کنند و بعد یکی در میان با حلقه‌های بادمجان به سیخ می‌کشند. سپس روی آن‌ها را کلی روغن زیتون می‌ریزند و کباب می‌کنند. این روش بسیار به طرز تهیه کازان بادمجان شبیه است. می‌توان آن را با آرپاشهریه یا ریزونه که نوعی ماکارونی یا پاستای دانه برنجی است درست کرد که به آن پاتلیجان دیبی هم گفته می‌شود. اما همه این‌ها زیرشاخه همان پاتلیجان کباب هستند. بد نیست بدانید که پاتلیجان کباب یکی از محبوب‌ترین انواع کباب‌های ترکیه‌ای است و علاوه بر ظاهر زیبا، طعم بسیار لذیذ و خوشمزه‌ای هم دارد. این غذا را هم مثل اکثر انواع کباب‌های ترکیه‌ا‌ی همراه با گوجه کبابی، فلفل و پیاز سرو می‌کنند. در این مطلب طرز تهیه پاتلیجان کباب یا پاتلیجان دیبی ترکیه‌ای را برای شما آورده‌ایم.

مواد لازم

پاستای دانه برنجی (آرپاشهریه): ۴۰۰ گرم

گوشت چرخ کرده: ۳۰۰ گرم

پیاز: ۱ عدد متوسط

سیر: ۴ حبه

فلفل دلمه‌ای: ۱ عدد بزرگ

بادمجان قلمی: ۳ عدد

رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

استاک گوشت: ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی

نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

روغن: به میزان لازم

طرز تهیه

بادمجان‌ها را پوست بگیرید و به صورت نوار‌های عمودی برش بزنید. بهتر است کاملا پوست آن‌ها را نگیرید، چون بر اثر پختن شکل خودشان را بیشتر حفظ می‌کنند. آن‌ها را به مدت ۳۰ دقیقه در مقداری آب نمک قرار دهید تا آب قهوه‌ای آن جدا شود.

پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. سیر را له یا خیلی ریز خرد کنید. در یک تابه سیر و پیاز را با مقداری روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شود. گوشت چرخ‌کرده را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. فلفل دلمه‌ای را ریز، خرد و به گوشت اضافه کنید و تفت دهید. نمک، زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید و همه مواد را با هم مخلوط کنید تا یکدست شود. رب گوجه را اضافه کنید تا تفت بخورد و طعم خامی آن گرفته شود. در ظرف را بذارید و حرارت را کم کنید تا مواد به مدت ۱۰ دقیقه با هم بپزند.

بادمجان‌ها را آبکش و با دستمال خشک کنید. بادمجان‌ها را در مقداری روغن داغ سرخ کنید. روغن آن‌ها را به وسیله دستمال حوله‌ای بگیرید.

پاستای دانه برنجی یا آرپاشهریه را با مقداری روغن در تابه تفت دهید تا جایی که رنگ آن‌ها طلایی شود. استاک گوشت را اضافه کنید. می‌توانید از مغز قلم هم استفاده کنید. اجازه دهید پاستا با استاک کاملا بپزد و نرم شود.

بادمجان‌ها را در یک ظرف بچینید و به شکل دلخواه فرم دهید. می‌توانید آن‌ها را دور و لبه تابه یا ظرف بچینید یا اینکه به شکل گل در بیاورید. (ما فرم‌های مختلف تزیین پاتلیجان کباب را برای شما آورده‌ایم تا به دلخواه یکی را انتخاب کنید). بعد از اینکه پاستای دانه برنجی پخت آن را روی مایه گوشت بریزید و با هم مخلوط کنید. حالا مواد را بین بادمجان‌ها بریزید یا داخل آن‌ها بریزید و دور پاستا بپیچید. مقداری آب جوش به اندازه ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی به آن اضافه کنید و اجازه دهید همه مواد با هم بخارپز شوند. بعد از اینکه کاملا پختند، با مقداری سبزی و گوجه تزیین و سرو کنید.

می‌توانید پاستا برنجی را کنار بادمجان و گوشت و جداگانه نیز سرو کنید.

طرز تهیه پاتلیجان کباب (روش دوم)

طرز تهیه پاتلیجان کباب و پاتلیجان دیبی ترکیه‌ای به روش مجلسیروش دیگر این است که گوشت چرخ کرده را با پیاز و سیر رنده و آب گرفته شده به همراه زردچوبه، نمک و فلفل ورز دهید. آن‌ها را به صورت کوفته یا گلوله‌های اندازه نارنگی دربیاورید. بادمجان را با پوست حلقه‌ای برش بزنید. آن‌ها را به مدت ۳۰ دقیقه در آب نمک قرار دهید و بعد آبکش و خشک کنید. می‌توانید از حلقه‌های سیب‌زمینی هم استفاده کنید.

سینی فر را آماده کنید. یک گلوله گوشت چرخ‌کرده بگذارید، سپس یک حلقه بادمجان و یک حلقه سیب‌زمینی. دوباره یک گلوله گوشت و همین روند را ادامه دهید. وقتی بادمجان و گوشت را در سینی چیدید، آن را به مدت ۵۰ دقیقه در فر با دمای ۱۳۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. پاتلیجان کباب را هم می‌توان با نان و هم با برنج سرو کرد.

منبع: مجله کوروش

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: