۰

کاهش چشمگیر نظامیان آمریکا در افغانستان و عراق

روند کاهش نیروهای نظامی آمریکا در دو کشور عراق و افغانستان همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۲۴۹۰۰۲
۱۴:۲۸ - ۲۷ دی ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد نیروهای نظامی این کشور در افغانستان و عراق به ۲۵۰۰ نفر کاهش یافته‌اند که این میزان، کمترین تعداد در دو دهه گذشته به شمار می‌رود. درحالیکه پنتاگون ابتدا با تصمیم ترامپ برای کاهش شدید تعداد نیروهای آمریکایی حاضر در این دو کشور مخالفت می‌کرد اما درنهایت به کاهش نیروها تا ۱۵ ژانویه رضایت داد و اکنون نیروهای نظامی آمریکا که دهه‌ها است در عراق و افغانستان مستقر هستند درحال خروج از این دو کشور هستند.

کریس میلر سرپرست وزارت دفاع آمریکا گفت پیشرفت در ایجاد آرامش و صلح در عراق و افغانستان باعث شده تا نیروهایمان را از این دو کشور خارج کنیم. وی افزود: ما اکنون به پایان دو دهه جنگ در افغانستان نزدیک شده‌ایم و از پیشرفت گفتگوهای صلح در افغانستان حمایت می‌کنیم.

میلر همچنین خروج بیشتر نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان را منوط به پیشرفت مذاکرات صلح دولت کابل با طالبان دانست.

طالبان نیز با استقبال از این عقب‌نشینی از آن بعنوان یک پیشرفت قابل توجه یاد کرده است. محمد نعیم سخنگوی طالبان گفته عقب‌نشینی کامل نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان به نفع ملت هردو کشور خواهد بود.

گفتنی است آمریکا در طرح صلح با طالبان متعهد به خروج کامل نیروهای خود از خاک افغانستان تا بهار سال آینده است. بسیاری – چه در افغانستان و چه در آمریکا- از این طرح انتقاد کرده و آن را تنها گذاشتن دولت کابل در میانه درگیری‌های خشونت‌بار با طالبان خوانده‌اند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: