۰

نماز تحیت چطور خوانده می شود ؟

نماز تحیت یکی از نماز های مستحبی است که جهت احترام به مساجد خاص پس از وارد شدن به آن خوانده می شود.
کد خبر: ۲۴۸۸۷۶
۱۰:۳۵ - ۲۵ دی ۱۳۹۹

شیعه نیوز: نمازهای مستحبی برای کسب ثواب بیشتر، تقرب به خداوند و دوری از شیطان خوانده می شود. نماز تحیت یکی از نمازهای مستحبی است که جهت احترام به مسجد پس از وارد شدن به آن، خوانده می شود. خواندن نماز تحیت، در روایات مختلف سفارش شده است که شیوه ی خواندن آن و فضیلت این نماز را  خواهید خواند.

منظور از نماز تحیت آن است که حرمت مسجد به واسطه نشستن بدون نماز هتک نشود. ( الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة، ج1، ص64)

نماز تحیت نمازی است که برای احترام به مسجد خوانده می شود. ( شریفی اشکوری، فقرات فقهیه، 1381ش، ج1، ص498)

بنابراین همانطور که در این بخش از دین و مذهب نمناک ذکر کردیم، کسی که به قصد به جا آوردن نماز واجب یا نماز مستحب در مسجد حاضر می شود، همین قدر که بعد از ورود به مسجد و قبل از آن که بر زمین بنشیند، نمازی را شروع کند، در واقع نماز تحیت مسجد را نیز به جای آورده است، اگرچه قرار دادن نماز مستقلی به عنوان نماز تحیت مسجد، افضل است.


نحوه خواندن نماز تحیت

نماز تحیت، دو رکعت است که خواندن آن کیفیت خاصی ندارد. با خواندن این نماز مکروه بودن عبور از مسجد برداشته می شود؛ از نظر فقیهان شیعه مسجد را محل عبور قراردادن مکروه است. (مجمع الرسائل، ص420؛ العروة الوثقی، ج1، ص431)

برای خواند نماز تحیت، دو رکعت نماز مانند نماز صبح به قصد تحیت و احترام مسجد بخوانید. این نماز بدون اذان و اقامه است و می توان آن را به صورت آهسته یا بلند خواند. فلسفه نماز تحیت، احترام به مسجد می باشد.
استحباب نماز تحیت

خواندن نماز تحیت به هنگام ورود به هر مسجد و قبل از نشستن در آن مستحب است.البته با خواندن سایر نمازهای مستحب یا واجب در مسجد، نیازی به خواندن نماز تحیت نیست. ( العروة الوثقی، 1422ق، ج1، ص431)

شهید ثانی در کتاب منیة المرید درباره آداب حضور استاد در جلسه درس ذکر کرده است که اگر کلاس درس در مسجد برگزار شود، مستحب است استاد نماز تحیت مسجد بخواند سپس به تدریس مشغول شود. ( منیة المرید، 1415ق، ص205)

پیامبر اکرم (ص) فرمودند:

«هرگاه یکی از شما وارد مسجد می شود، ننشیند تا آن که دو رکعت نماز بگزارد». ( سنن الدارمی، ص353، الجامع المسند الصحیح المختصر من امور رسول الله (ص)، ج1، ص96)

حضرت علی (ع) فرمودند:

«از جمله حقوق مسجد، این است که هرگاه بدان پا نهادی، دو رکعت نماز بگزاری، و از جمله حقوق آن دو رکعت، این است که در آن ها " ام القرآن سوره حمد ) " را بخوانی». ( بحار الانوار، ج81، ص23)

نماز تحیت مساجد خاص
نماز تحیت مسجدالحرام

به فتوای بیشتر مراجع تقلید، مسجد الحرام نماز تحیت ندارد؛ بلکه تحیت آن، طواف است. ( در وادی نور، 1389ش، ص66)

همان طور که تحیت و احترام مساجد با نماز است، تحیت مسجد الحرام با طواف است.( شهید ثانی،الروضة البهیة، ج1، ص175)

نماز تحیت مسجد جمکران

میرزا حسین نوری از محدثان شیعه، برای مسجد جمکران نماز تحیت مخصوص نقل کرده است. این نماز دارای دو رکعت است که در هر رکعت، یک مرتبه سوره حمد، هفت مرتبه سوره توحید، هفت بار ذکر رکوع و در هر سجده هفت بار ذکر سجده خوانده می شود. (نجم الثاقب، ص295)

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: