۰

ضرب المثل آب حمام دوست می گیرد

کنایه از کسانی که به طرق سهل و ساده و بدون تحمل رنج و زحمت در مقام جلب دوست برآیند .
کد خبر: ۲۴۸۶۰۵
۱۳:۲۸ - ۲۱ دی ۱۳۹۹

شیعه نیوز: سابقاً در همه جای ایران حمام عمومی وجود داشت و اهالی محل ، اقلاً هفته ای یکبار به منظور نظافت به حمام می رفتند .
در حمام های عمومی خزینه دار که امروزه در ایران کمتر وجود دارد سنن و آدابی را از قدیم رعایت می کردند که بعضاً جنبهٔ ضرب المثل پیدا کرده است . یکی از آن آداب این بود که هر کس وارد حمام می شد برای اظهار ادب و تواضع نسبت به افراد بزرگتر که در صحن حمام نشسته ، مشغول کیسه کشی و صابون زدن بودند ، یک سطل یا طاس بزرگ آب گرم از خزینهٔ حمام بر می داشت و بر سر آن بزرگتر می ریخت .

البته این عمل به تعداد افراد بزرگ و قابل احترام که در صحن حمام نشسته بودند ، تکرار می شد و این تازه وارد وظیفه خود می دانست که بر سر یکایک آنان با رعایت تقدم و تاخر ، آب گرم بریزد .

بسیار اتفاق می افتاد که یک یا چند نفر از اشخاص مورد احترام در حال کیسه کشیدن و یا صابون زدن بودند و احتیاجی نبود که آب گرم به سر و بدن آنها ریخته شود مع ذلک این عوامل مانع از ادای احترام نمی شد و کوچکتر ها به محض ورود حمام ، خود را موظف می دانستند که یک طاس آب گرم بر سر و بدن آنها بریزند و بدین وسیله عرض خلوص و ادب کنند . در هر صورت این رسم از قدیمی ترین ایام یعنی از زمانیکه حمام خزینه به جای آب چشمه و رودخانه در امر نظافت و پاکیزگی مورد استفاده قرار می گرفت معمول گردید و چه بسا دوستی و صمیمیتی که در این رهگذر پایه گذاری شد و چه بسا افرادی که با آب حمام دوست پیدا کرده اند.

منبع:shamimm.ir

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: