۰

تخلیه بزرگترین پایگاه نیروهای آمریکایی در لوگر افغانستان

نظامیان آمریکایی بزرگترین پایگاه خود را در ولایت لوگر‌ در جنوب کابل پایتخت افغانستان ترک کردند.
کد خبر: ۲۴۸۴۱۳
۱۲:۵۶ - ۱۸ دی ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، نظامیان آمریکایی بزرگترین پایگاه خود را در ولایت لوگر‌ در جنوب کابل پایتخت افغانستان ترک کردند.

 مقامات محلی ولایت لوگر اعلام کردند : نیروهای آمریکایی، پایگاه « فاب شنگ‌» ، را که بزرگترین پایگاه ارتش آمریکا در این ولایت است ترک کرده اند و این پایگاه در حال حاضر در اختیار نیروهای دولتی افغانستان قرار دارد.

به گفته مقام‌های نظامی در لوگر، تا پیش از توافق امریکا و طالبان حدود شش‌صد تن از نیروهای ویژه امریکایی در پایگاه «فاب شنک» حضور داشتند اما اکنون شمار این نیروها به سیصد تن کاهش یافت.این پایگاه که در سال های اخیر تا هجده هزار سرباز خارجی را هم در خود جای داده بود.

تخلیه بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در ولایت لوگر افغانستان اگر چه به کاهش پراکندگی حضور نظامیان آن کشورمنجر می شود اما باید دید تاثیرات خروج این نظامیان از این پایگاه چگونه خواهد بود.

در اقدام ارتش آمریکا برای تخلیه پایگاه "فاب شنگ" در ولایت لوگر،دو سناریو می تواند مطرح باشد.

در سناریو نخست،ارتش آمریکا پایگاه"فاب شنگ" را به نیروهای دولتی افغانستان واگذار کرده است تا بتواند بخشی از هزینه های خود در این کشور را کاهش دهد.به خصوص آنکه در پایگاه"فاب شنگ" درزمان واگذاری به نیروهای دولتی افغانستان تنها 300 نظامی آمریکایی را در خود جای داده بود.ارتش آمریکا تصمیم گرفته با انتقال نیروهای خود از "فاب شنگ" به دیگر پایگاه های خود عملا هزینه های خود در افغانستان را کم کند.

در سناریو دوم، ارتش آمریکا با خارج کردن نظامیان خود ازپایگاه "فاب شنگ" در لوگر قصد دارد بتدریج نیروهای خود از افغانستان را خارج کند.

درتحلیل سیاست های اعمالی و اعلانی مقامات سیاسی و نظامی آمریکا و نشانه های موجود از نوع مواجهه این کشور درقبال تحولات افغانستان،در خصوص تخلیه پایگاه "فاب شنگ" سناریو نخست انطباق بیشتری دارد.

آمریکا با وجود آنکه در توافقنامه صلح با طالبان در فوریه 2020 متعهد شده بود تا پایان سال 2020 همه نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج کند، اما همچنان به این مسئله بی توجه است و این بد عهدی کاخ سفید بر روند مذاکرات بین الافغانی صلح در قطر نیز تاثیر بشدت منفی داشته است.

مشروط شدن برقراری آتش بس و پیشرفت در گفتگوهای صلح از سوی طالبان به خروج کامل نظامی آمریکا از افغانستان نشان می دهد اصرار کاخ سفید بر حفظ حضور نظامیان خود در این کشور،مانع اصلی تحقق صلح در افغانستان است.

درشرایطی که آمریکا صرفا نیروهای خود در پایگاه "فاب شنگ" را به پایگاه دیگر خود در افغانستان منتقل کرده است این اقدام نمی تواند گامی در جهت تحقق مطالبه مردم این کشور برای خروج اشغالگران و هموار شدن روند گفتگوهای صلح منجر شود.

همزمان با تخلیه پایگاه "فاب شنگ" توسط نیروهای آمریکایی، سفر زلمای خلیل زاد نماینده ویژه این کشور درامور افغانستان به کابل در آستانه برگزاری دور دوم مذاکرات بین الافغانی می تواند فرصتی برای مقامات کابل باشد تا باردیگرپیامدهای ناشی از عدم اجرای تعهدات کاخ سفید در توافقنامه صلح با طالبان را به وی گوشزد کنند.

چانچه آمریکا صرفا با جابجایی نیروهای خود در افغانستان به حضور نظامی خود در این کشور را تداوم بخشد، نتیجه دور دوم مذاکرات صلح با طالبان که قرار است از روزهای آینده با بازگشت تیم مذاکره کننده افغانستان به قطر از سرگرفته شود،مشابه دور اول گفتگوها خواهد بود که فرصت سوزی استقرار صلح در آن کشوراست.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: