۰

توصیه‌های هلال احمر برای مقابله با سرمازدگی

زمانی که هایپوترمی در مدت کوتاه یا در محیط بسیار سرد اتفاق می‏فتد، ممکن است پوست یا ارگان‏ های بدن به درجاتی دچار یخ‌زدگی شوند.
کد خبر: ۲۴۸۳۸۶
۱۰:۴۴ - ۱۸ دی ۱۳۹۹

شیعه نیوز: افت دمای بدن یا هایپوترمی زمانی اتفاق میفتد که دمای بدن فرد به کمتر از ۳۵ درجه سانتی‌گراد می‏رسد. این رخداد بسته به سرعت کاهش دما و میزان افت دما، متفاوت است؛ برای مثال، عروق سطحی بدن تنگ می‏ شوند تا گرمای کمتری از پوست خارج شود.

هایپوترمی خفیف تا متوسط معمولا در غالب موارد قابل‌برگشت است. هایپوترمی شدید زمانی است که بدن با افت شدید دما تا حد کمتر از ۳۰ درجه سانتی‌گراد روبه‌رو می ‏شود که این میزان می‌تواند کشنده و خطرناک باشد. در شرایط هایپوترمی تا زمان رسیدن سیستم اورژانس پیش‌بیمار یا مصدومانی به‌طور جدی به اقدامات نجات‌بخش ادامه دهید؛ زیرا احتمال موفق بودن عملیات احیا در هایپوترمی بیشتر از سایر شرایط می ‏باشد. هرگز مأیوس نشوید.

هایپوترمی می‏تواند به علت مواجهه طولانی با سرما ایجاد شود. همچنین باد، سرعت هایپوترمی را به شدت افزایش می ‏دهد، غوطه‌وری در آب سرد ممکن است باعث هایپوترمی کشنده شود.

درمان در فضای باز

۱) فرد مصدوم را به سرعت به یک فضای بسته امن منتقل کنید. باید فرد را از وزش باد مصون نگه دارید.

۲) همه لباس‏ های مرطوب فرد را خارج کنید، ولی مواظب باشید بدن وی در معرض باد و یا هوای سرد قرار نگیرد، بهتر است با حفظ برقراری راه هوایی، سر فرد مصدوم هم پوشانده شود.

۳) سطح بدن فرد نباید به‌طور مستقیم با زمین تماس داشته باشد. بهتر است سطح بدن فرد را روی یک جسم قطور خشک غیرقابل‌نفوذ قرار دهید. فرد را توسط پتو، ملحفه، پارچه یا روزنامه ‏های خشک بپوشانید. در صورت امکان، فرد را داخل ورقه‏ های پلاستیکی و یا پوشش‏ های آلومینیومی قرار دهید.

۴) با ۱۱۵ تماس بگیرید و درخواست کمک کنید. هرگز نباید فرد مصدوم را تنها بگذارید.

۵) در صورتی که فرد هوشیار باشد، وی را تشویق کنید تا مایعات گرم و اسنک‏های پرانرژی مانند شکلات مصرف کند.

۶) همه علایم حیاتی فرد اعم از سطح هوشیاری، نبض و فعالیت تنفسی وی را به‌طور مرتب چک و ثبت کنید.

درمان در فضای بسته

باید سریعاً فرد آسیب‌دیده را گرم کنید. با استفاده از پتو و گرم کردن محیط اطراف، سعی در برقراری دمای مناسب برای وی کنید. اگر سطح هوشیاری فرد مصدوم مناسب است، وی را به نوشیدن مایعات گرم و خوردن غذا‌های پرانرژی تشویق کنید.

همچنین به بیمار یا مصدوم توصیه کنید که دستان خود را در زیربغل خود گرم کند، باید هرچه سریع‌تر وی را به محیط امن و گرم منتقل کنید. به محض اینکه فرد به یک محیط بسته گرم منتقل شد، دستکش ‏ها، زیورآلات و چکمه‏ ها را از بدن وی خارج کنید. عضو مبتلای بیمار یا مصدوم را با دستان خود گرم کنید. نباید عضو دچار یخ زدگی را مالش داد، چون در این صورت احتمال آسیب ‏های بافتی بیشتر خواهد شد.

اعضای مبتلا را در آب ولرم با دمای کمتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. به آهستگی عضو را گرم و سپس خشک کنید و پس از گرم شدن کافی، اندام را در یک پانسمان سبک با بانداژ خشک قرار دهید.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: