۰

بهترین و بدترین غذا‌ها در هوای آلوده

آلودگی هوا به طور معمول در همه شهر‌های بزرگ و صنعتی وجود دارد که می‌توان با مصرف بعضی از غذا‌ها اثرات مضر آلاینده‌ها را کم کرد.
کد خبر: ۲۴۷۸۵۷
۰۹:۵۵ - ۱۳ دی ۱۳۹۹

شیعه نیوز: با توجه به افزایش بیش از حد آلودگی هوا در روزهای اخیر، اگر آلودگی در شهرهای بزرگ مثل تهران خیلی شدید باشد، به سختی می‌توان از اثرات نامناسب آن در امان ماند. ولی درباره‌ آلودگی هوا که به طور معمول در همه شهر‌های بزرگ و صنعتی از جمله تهران وجود دارد، می‌توان با مصرف بعضی از غذا‌ها اثرات مضر آلاینده‌ها را کم کرد.

در مرحله اول برای کم شدن مضرات آلودگی هوا، مصرف منابع غذایی ویتامین E و ویتامین D توصیه می‌شود. این ویتامین‌ها می‌توانند اثرات مسموم‌کننده گاز‌های آلاینده را خنثی کنند یا جذب آن‌ها را کاهش و دفع‌ را افزایش دهند.

ویتامین E در روغن‌های گیاهی، گردو، بادام، زیتون، جوانه گندم، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز وجود دارد. منابع مناسب ویتامین D هم شیر، کره و زرده تخم‌مرغ هستند که باید در برنامه غذایی روزانه‌ باشند؛ البته می‌توانید با تجویز متخصص، مکمل‌های ویتامین E و D را هم مصرف کنید.

علاوه بر این ویتامین‌ها، مصرف غذا‌هایی توصیه می‌شود که حاوی آنتی‌اکسیدان‌های سلنیوم و بتاکاروتن هستند. سبزیجاتی مثل طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل، اسفناج، کلم و زردآلو بتاکاروتن دارند. سلنیوم را هم می‌توانید در غذا‌های دریایی، مرغ، نان و غلات سبوس‌دار پیدا کنید.

ویتامین C می‌تواند به دفع سربی که با هوای آلوده وارد بدن ما شده، کمک کند. شیر و لبنیات به خصوص پنیر و ماست هم به خاطر کلسیمی که دارند می‌توانند جذب عناصر سنگین مثل سرب را کاهش دهند. پس به‌طور کلی بهتر است مردم از سبزی‌ها و میوه‌ها و لبنیات بیشتر استفاده کنند تا اثرات مخرب هوای آلوده را کاهش دهند. به طور کلی منابع ویتامین های مهم را در ادامه بیان می کنیم.

منابع ویتامین E

روغن‌های گیاهی، گردو، بادام، زیتون، جوانه گندم، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز

منابع مناسب ویتامین D

شیر، کره، زرده تخم‌مرغ و البته با تجویز متخصص، مکمل ویتامین D

منابع ویتامین C

گوجه‌فرنگی، کلم بروکلی، انبه، لیمو، اسفناج، فلفل دلمه‌ای و مرکبات

منابع کلسیم

لبنیات مخصوصا شیر، ماست و پنیر
از مصرف کدام مواد غذایی به خصوص در شرایط آلودگی هوا پرهیز کنیم؟

مصرف تنقلات کم ارزش مثل چیپس و پفک و نوشابه‌های گازدار، به دلیل ایجاد اختلال در جذب عناصر مفید در بدن، می‌توانند اثرات سوء آلودگی هوا را دو برابر کنند.

همچنین موادی مثل سوسیس و کالباس به دلیل داشتن مواد افزودنی و نگهدارنده، علاوه بر این که به خودی خود مضر و سرطان‌زا هستند، مصرف آن‌ها برای افرادی که در معرض آلودگی هوای شهر‌ها قرار دارند، به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شوند.

به طور کلی مصرف مواد غذایی تازه، طبیعی و غیرصنعتی مانند سبزی‌ها، میوه‌ها، لبنیات و غلات سبوس دار مانند نان سنگک و نان جو برای مقابله با عوامل خطرناکی مثل آلاینده‌های هوا مفید هستند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: