۰

تلاش عربستان برای متحد کردن دولتهای عربی حاشیه خلیج فارس

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد، این کشور برای وحدت میان کشورهای حوزه خلیج فارس و تقویت آن تلاش می‌کند.
کد خبر: ۲۴۷۰۵۰
۰۹:۲۶ - ۰۳ دی ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، خبرگزاری رسمی عربستان سعودی «واس» با صدور بیانیه‌ای از مُصِر بودن این کشور برای وحدت صفوف کشورهای حاشیه خلیج فارس خبر داد.

این بیانیه در میان تلاش‌های گسترده برای پایان دادن به بحران کشورهای حاشیه خلیج فارس و امضای توافق آشتی با قطر با میانجی‌گری آمریکا و آمادگی کویت برای میزبانی از نشست این کشورها در پنجم ژانویه صادر می‌شود.

در بیانیه مذکور به سیر تاریخی نقش عربستان سعودی در «وحدت تلاش‌ها» میان کشورهای کشورهای حاشیه خلیج فارس یعنی عربستان سعودی، قطر، امارات، بحرین، عمان و کویت پرداخته شده و آمده است، عربستان سعودی با جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی خود به حمایت از وحدت میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و تقویت آن ادامه می‌دهد.

ریاض در ادامه اعلام کرد، هدفش از این وحدت در وهله اول حمایت از امنیت خلیج فارس و ایجاد سدی محکم در برابر تلاش‌ها برای ضربه به آن و نیز حفظ دستاوردها در این مسیر تکاملی است.

بحران روابط عربستان، بحرین، امارات و مصر با قطر هر چند پیشتر هم وجود داشت اما از ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ با قطع کامل روابط دیپلماتیک عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و بحرین با این کشور بیش از پـیش آشکار شد.

حدود یک هفته پیش، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در یک رایزنی تلفنی با ملک سلمان، درباره مسائلی از قبیل تلاش‌ها برای پایان بحران بین عربستان سعودی و قطر ابراز امیدواری کرد.

«صباح الخالد الحمد الصباح» نخست‌وزیر کویت هم با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای حل بحران قطر، گفت که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از بازگشت روابط خود به حالت عادی در آینده نزدیک خرسند خواهند شد.

همچنین، «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی هفته گذشته با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی در شهر در دست احداث نئوم واقع در ساحل دریای سرخ دیدار و درباره آشتی با قطر گفت‌وگو کرد.

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: