۰

آینده مرجعیت در قم و نجف و وضعیت بد معیشت طلاب

کد خبر: ۲۴۶۹۶۴
۱۱:۰۸ - ۰۲ دی ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، حجت الاسلام و المسلمین شیخ محمود فیاض، فرزند آیت الله فیاض علاوه بر تأثیرات شیوع کرونا بر حوزه های علمیه و بررسی معیشت طلاب در دوران کرونا، درخصوص آینده مرجعیت در قم و نجف، گفت: در حال حاضر عده ای هم در نجف و هم در قم که در طبقه بعدی انسان های با کمال، با فضیلت و با تقوا هستند در آینده جایگزین مراجع فعلی خواهند شد و این بار سنگین را به دوش خواهند کشید و حوزه ها خالی نخواهد ماند. البته این نگرانی وجود دارد که با دخالت برخی از جریانات سیاسی، دولت ها، حکومت ها و قدرت های منطقه ای و فرا منطقه ای به منظور تخریب جایگاه و منزلت مرجعیت شیعه، در آینده اقدام به مرجع سازی کنند، اما افرادی که از نظر بنده به عنوان طبقه بعد از مرجعیت فعلی هستند، در شرایط امروز توانسته اند خود را حفظ کنند و زیر بار جریانات سیاسی و احزاب نروند و پیرو مراجع فعلی بمانند، از سوی دیگر مردم بسیار عاقل هستند، مرجع واقعی را از مرجع غیر واقعی تشخیص می دهند، اینطور نیست که هر که ادعا کرد به دنبال او بروند.

کشورهای استعماری برای تضعیف مقام مرجعیت در جهت تقویت بعضی کسانی که اهلیت مرجعیت ندارند، تلاش کردند

حجت الاسلام و المسلمین شیخ محمود فیاض درباره آینده مرجعیت در قم و نجف ، اظهار کرد: در حال حاضر قدرت مرجعیت در دنیا آشکار شده، کشورهای استعماری و ابرقدرت ها، قدرت مرجعیت را درک کردند و همین امر سبب شده که در جهت تضعیف این مقام تلاش ها و برنامه ریزی هایی داشته باشند، برای رسیدن به این هدف، یکی از راهکارهایی که به کار بردند، تلاش برای تقویت بعضی کسانی است که اهلیت مرجعیت را ندارند، اما فراموش نمی کنیم که در طول تاریخ، تشیع همواره در فراز و نشیب بوده و همیشه دولت های وقت با حوزه های علمیه و مراجع وقت زاویه و تقابل داشتند، اما به قول مشهور حضرت عبدالمطلب، وقتی ابرهه به مکه حمله کرد، حضرت به آنان اعتراض کردند و سپس گفتند: این خانه برای خود صاحبی دارد که از آن دفاع خواهد کرد.

انسان های با کمال، با فضیلت و با تقوا در قم و نجف در آینده جایگزین مراجع فعلی خواهند شد

وی ادامه داد: ما عقیده داریم که هر خیری به ما می رسد، از الطاف ائمه اطهار(ع) و امام زمان(عج) است. قطعاً در سختی ها امام زمان(عج) لطف و توجه خود را از ما دریغ نخواهد کرد و حوزه های علمیه و این مذهب را حفظ خواهد نمود البته در حال حاضر عده ای هم در نجف و هم در قم که در طبقه بعدی انسان های با کمال، با فضیلت و با تقوا هستند در آینده جایگزین مراجع فعلی خواهند شد و این بار سنگین را به دوش خواهند کشید و حوزه ها خالی نخواهد ماند.

وی بیان کرد: این نگرانی وجود دارد که با دخالت برخی از جریانات سیاسی، دولت ها، حکومت ها و قدرت های منطقه ای و فرا منطقه ای به منظور تخریب جایگاه و منزلت مرجعیت شیعه، در آینده اقدام به مرجع سازی کنند، اما افرادی که از نظر بنده به عنوان طبقه بعد از مرجعیت فعلی هستند، در شرایط امروز توانسته اند خود را حفظ کنند و زیر بار جریانات سیاسی و احزاب نروند و پیرو مراجع فعلی بمانند. ظاهر امر نشان می دهد که این افراد راه مراجع واقعی را ادامه خواهند داد و با توجه به شناخت و آشنایی که از نزدیک با این افراد دارم، شخصاً نگرانی ندارم و معتقدم این افراد در آینده تا حد زیادی جای بزرگان را پُر خواهند کرد.

مردم مرجع واقعی را از مرجع غیر واقعی تشخیص می دهند

شیخ محمود فیاض گفت: مردم بسیار عاقل هستند، خوب و بد و مرجع واقعی را از مرجع غیر واقعی تشخیص می دهند، اینطور نیست که هر که ادعا کرد به دنبال او بروند. در سال های قبل عده ای نسبت به مرجعیت انتقاداتی کردند و در این مسیر پول هایی خرج کردند، ولی به جایی نرسیدند و نتوانستند این مسیر را ادامه دهند تا خود به خود از بین رفتند.

قطعاً کرونا و برگزاری دروس به صورت مجازی، آثار منفی به همراه دارد

فرزند حضرت آیت الله العظمی فیاض در بخش دیگری از این گفت و گو همچنین در مورد تأثیر کرونا بر معیشت و فعالیت های پژوهشی و تحقیقی طلاب، اظهار کرد: کرونا تمام دنیا را فلج کرده و حوزه های علمیه هم به شدت تاثیر پذیرفته اند. در ابتدای شیوع کرونا دروس حوزوی تعطیل شد، اما به تدریج مدرسین درجه یک و سپس مراجع عظام از جمله آیت الله فیاض، تدریس از طریق فضای مجازی را آغاز کردند.

در خانه ماندن فرصتی برای طلاب تا مطالعات جنبی داشته باشند

وی ادامه داد: قطعاً کرونا و برگزاری دروس به صورت مجازی، آثار منفی به همراه دارد، اما از سوی دیگر در خانه ماندن فرصتی برای طلاب است تا مطالعات جنبی داشته باشند یا دروسی که سابقاً دریافت کردند را مرور کنند چرا که علم اگر تکرار و دنبال نشود، در ذهن انسان باقی نمی ماند. نکته مهم این است که در حال حاضر طلاب به مرور زمان با شرایط پیش آمده وفق گرفته اند و در حال تحصیل و مطالعه از طریق فضای هستند البته دعا می کنیم که هر چه زودتر بلای کرونا رفع شود و زندگی مردم به حالت عادی گذشته بازگردد.

در دوران کرونا وضعیت معیشت طلاب در ایران و عراق بسیار سخت شده است

وی درباره معیشت طلاب در دوران کرونا، بیان کرد: کرونا بر جنبه های زندگی همه مردم دنیا تأثیرات منفی داشته است، طلاب هم مستثنی نبودند و شاهدیم وضعیت معیشت طلاب در ایران و عراق مخصوصاً در ایران بسیار سخت شده است.

کاهش وجوهات و تأثیر آن بر شهریه طلاب

وی افزود: کرونا بر عرصه اقتصادی زندگی مردم تأثیرات منفی داشته و به همین دلیل مومنانی که براساس درآمد خود وجوهات پرداخت می کرد، امروز به دنبال کاهش درآمدها، وجوهات کمتری پرداخت می کند و همین امر بر شهریه طلاب و معیشت آنان تأثیر گذاشته است.

شیخ محمود فیاض تصریح کرد: مراجع عظام تقلید درآمدی از خود ندارند و حوزه ها هم از همین وجوهات اداره می شوند، از سوی دیگر در یک سال اخیر تبلیغ تقریباً تعطیل شده به جز در برخی از مراکز که تبلیغ به صورت مجازی برگزار می شود که به ازای این برنامه ها از لحاظ مادی مبلغ ناچیزی دریافت می شود، به همه این دلایل می توان گفت که کرونا بر وضعیت معیشتی و زندگی مادی بسیاری از طلاب تأثیرگذار بوده است.

وی اولویت ابتدایی طلاب را تحصیل و تحقیق دانست و بیان کرد: البته طلبه حقیقی هدف و اولویت خود را تحصیل و تبلیغ و خدمت به دین تعیین می کند و چندان پایبند به درآمدها نیست، اگر نگاهی به تاریخ علمای تشیع داشته باشید، متوجه می شوید که اکثریت این علما در فقر زندگی می کردند و با فقر به مقامات بسیار بالایی رسیدند لذا مادیات در میان طلاب حقیقی، جنبه ثانوی دارد.

وی گفت: مذهب اسلام بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص) مورد هجمه واقع شد، اما توانست خود را حفظ کند، حفظ کردن و مهم تر از آن ممانعت از انحراف این مذهب بعد از روشنگری و تلاش های ائمه علیهم السلام، حاصل تلاش های علما، روحانیون و طلاب است.

طلبه واقعی به دنبال مادیات نیست

حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمود فیاض با تأکید بر اینکه طلبه واقعی به دنبال مادیات نیست، اظهار کرد: این روزها توجه به مادیات زندگی بیش از گذشته شده است، بسیاری از طلاب فشارهای اقتصادی را تحمل می کنند، اما نمی توانند این فشار را به خانواده و فرزندانشان نیز تحمیل کنند، فرزندان طلاب سطح زندگی خود را از نظر مالی و امکانات با سطح زندگی برخی از اطرافیان، آشنایان و دوستان مقایسه می کنند و دچار احساس کمبود می شوند. در این وضعیت طلاب واقعی تاکنون توانستند فشار را تحمل کنند و خود را حفظ نمایند و با حداقل ها زندگی خود را اداره کردند حتی برخی از طلاب که خیلی در فشار اقتصادی هستند مجبور شدند در شغلی مشغول شوند که قاعدتاً کار کردن مانع فعالیت علمی آنان خواهد شد؛ ما دعا می کنیم که دوران کرونا هر چه زودتر تمام شود و دنیا به شرایط عادی بازگردد.

وضعیت معیشتی و تحصیلی طلاب شیعه افغانستان در دوران کرونا

وی در مورد وضعیت معیشتی و تحصیلی طلاب شیعه افغانستان در دوران کرونا، گفت: اگرچه آمار مبتلایان به کرونا و جان باختگان در اثر این بیماری در افغانستان بسیار پایین است و آنگونه که اخبار به ما می رسد، مردم افغانستان چندان پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند چون اکثریت فقیر هستند و سطح سواد هم پایین است و درآمدهای روزانه ای که کسب می کنند بیش از کفاف همان روز را نمی دهد، در این میان معیشت و امورات طلاب شیعه افغانستان هم مانند طلبه های نجف و قم تحت تأثیر کرونا قرار گرفت، برخی از مراجع که در افغانستان شهریه می دادند، در شرایط فعلی به دلیل کمبود امکانات، شهریه را قطع کردند کما اینکه برخی از مراجع قم به طلاب نجف و افغانستان هم شهریه می دادند، شهریه را قطع کردند و این موارد سبب شده شرایط بسیار دشوارتر شود.

زندگی روزمره و برنامه های آیت الله فیاض در دوران کرونا

وی در پاسخ به این پرسش که شیوع کرونا بر زندگی روزمره و برنامه های حضرت آیت الله فیاض نیز اثرگذار بوده است؟ گفت: آیت الله فیاض بیشتر به مطالعه و تحقیق مشغول بودند و در حال حاضر همان برنامه ها را ادامه می دهند، شب ها تا ساعت ۱۰ مطالعه می کند و سپس به اندرون می آیند، شام میل می کنند و اخبار گوش می دهند و ساعت ۱۲ شب استراحت می کنند، قبل از اذان صبح بیدار می شوند و نماز می خوانند و نیم ساعت تا چهل دقیقه ورزش می کنند و سپس مشغول مطالعه و بحث از طریق فضای مجازی می شوند، پس از آن صبحانه میل می کنند و تا نزدیکی ظهر استراحت می کنند و دوباره به مطالعه و نوشتن مشغول می شوند.

شیخ محمود فیاض افزود: به دلیل شیوع کرونا ملاقات های حضوری و عمومی حضرت آیت الله العظمی فیاض به مانند سایر مراجع انجام نمی شود و تنها از برخی ملاقات های خاص استقبال می کنند، ایشان این روزها بیشتر به مطالعه می پردازند و به استفتائات پاسخ می دهند.

اخبار شفقنا را پیگیری می کنم، شفقنا رسانه موفقی است

حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمود فیاض در پایان درخصوص عملکرد شفقنا تا به امروز، گفت: بنده شخصاً گاهی اخبار شفقنا را پیگیری می کنم، شفقنا رسانه موفقی است و ما همیشه دعاگوی دست اندرکاران این رسانه هستیم و برای همه شما موفقیت روز افزون را از خداوند خواستاریم.

زندگینامه مراجع گذشته را منتشر کنید تا نوجوانان و جوانان با مسیر، اهداف و نوع زندگی مراجع آشنا شوند

شیخ محمود فیاض به شفقنا پیشنهاد کرد: زندگینامه مراجع گذشته از سیدابوالحسن اصفهانی و آخوند خراسانی تا آیت الله خویی را منتشر کنید تا نوجوانان و جوانان بیشتر با مسیر، اهداف و نوع زندگی مراجع آشنا شوند و متوجه باشند نیرو و قدرت آیت الله سیستانی که توانست داعش را از بین ببرد یا فتوای مرحوم آیت الله خمینی که توانست شاه قدرتمند را از بین ببرد، چگونه حاصل شده است.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: