۰

چگونه می‌توانیم یک ازدواج موفق بعد از طلاق داشته باشیم

یک روانشناس گفت: ازدواج مجدد بعد از طلاق اگر در زمان مناسب صورت گیرد می‌تواند از لحاظ جسمی و روانی برای فرد مفید باشد.
کد خبر: ۲۴۶۷۳۲
۰۹:۴۵ - ۳۰ آذر ۱۳۹۹

شیعه نیوز: در حالی که تمام ادیان الهی ازدواج را امری لازم و ضروری دانسته و برای آن ارزش قائل هستند، طلاق و جدایی را امری ناپسند و نکوهیده می‌دانند. جوامع مختلف هم معمولا دید مثبتی نسبت به طلاق ندارند و " با لباس سفید می‌روی و با کفن بر می‌گردی" از آن ضرب المثل‌هایی است که این روز‌ها از نظر بعضی‌ها منسوخ شده است. زمانی که طلاق صورت می‌گیرد فرد به لحاظ روانی همچنان درگیر این مسئله بوده و برای ازدواج مجدد نباید عجله کند چرا که باید بتواند گذشته را رها کرده و مسئولیت کامل زندگی خود را بر عهده بگیرد و با اعتماد به نفس آماده سختی‌ها و زیبایی‌های مسیر تازه زندگی باشد.

ستوده صداقت روانشناس در گفت و گو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ازدواج مجدد افرادی که طلاق گرفته‌اند، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های مهم زوجین عدم مسالمت آنان است که در نهایت منجر به جدایی شده و خاطره تلخ همراه با ترس از ازدواج دوباره در ذهن فرد نقش می‌بندد.

وی افزود: این افراد در ازدواج مجدد نیز با مسائل تازه‌ای روبرو هستند مانند:( نکند اشتباه اولم را دوباره تکرار کنم، شاید این آدم مثل همان قبلی باشد، اگر ایده‌آل‌های من را نداشت دوباره به وضعیت سابقم برمی‌گردم و...) اشاره کرد که با شکل گیری این افکار در فرد و با گذشت زمان ترس‌ها بیشتر می‌شود.

این روانشناس ادامه داد: برخی با فرض اینکه می‌توانند زخم‌های ناشی از ازدواج سابق خود را با ازدواج مجدد التیام دهند به سراغ آن می‌روند، اما این امر مهم است که بین دو ازدواج حداقل یک‌سال فاصله باشد و دو نفری که از هم جدا شده‌اند با مشاوره و یا مطالعه کتاب‌های مرتبط از دلیل جدا شدن خود آگاه شوند.

صداقت تصریح کرد: اگر دلیل جدایی زوجین مربوط به مسائل شخصیتی بوده باید آن‌ها را شناسایی و درمان کند و یا اینکه مربوط به مهارت‌های ارتباطی باشد باید آن‌ها را آموزش ببیند چرا که این مسائل در ازدواج بعدی نیز در صورت عدم توجه خود را نمایان کرده و سبب بروز اختلاف می‌شود.

این روانشناس ازدواج مجدد را برای افرادی که جداشده‌اند، مهم‌تر دانست و افزود: در ازدواج دوم نباید ترسید بلکه باید احتیاط بیشتر کرد چرا که این افراد با کوله‌باری از تجربه، سختی و... وارد رابطه تازه می‌شوند و قبل از ازدواج لازم است که فرد در بهبود ارتقای شخصیت خود تلاش کرده و بداند چه عواملی دلیل جدایی آن از همسر قبلی شده است.

وی با اشاره به امکان وجود فرزند در شروع رابطه جدید بیان کرد: یکی از مسائلی که در ازدواج دوم وجود دارد حضور فرزند است و اینکه از رابطه قبلی یک یا دو فرزند ممکن وجود داشته باشد که در این میان اگر به آن‌ها توجه لازم نشود آسیب‌های جدی برای فرزند در پی خواهد داشت.

صداقت گفت: میزان روحیه و ارتباط فرزند با پدر یا مادر جدید خود باید سنجیده و آگاه از ازدواج مجدد والد خود باشد چرا که رضایت فرزند مهم است.

وی خاطرنشان کرد: اگر توافقاتی با همسر سابق در خصوص فرزندان و... صورت گرفت همسر فعلی باید از آن آگاه باشد چرا که از بروز اختلافات در آینده جلوگیری می‌شود و کسی که فرزند دارد با شخصی که حتی تجربه زندگی مشترک و فرزند را ندارد در صورت شروع این رابطه باید تحت نظارت مشاور و روانشناس انجام گیرد.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: