۰

معجزه بی‌نظیر؛ نوشتاری از آیت الله صافی گلپایگانی به مناسبت ولادت حضرت زینب(س)

زينب عليها السلام به آينده درخشان اسلام و اهل بيت عليهم السلام و آثار نجات‏ بخش انقلابِ برادرش حسين عليه السلام صد در صد اطمينان داشت و مى ‏دانست راهى را كه برادرش رفته است، راه خدا، راه حقّ و راه تاريخ است.
کد خبر: ۲۴۶۷۲۱
۰۸:۵۹ - ۳۰ آذر ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، به مناسبت سالروز میلاد مسعود عقیله بنی هاشم فخر بانوان حضرت زینب کبری(س) نوشتاری از آیت الله صافی گلپایگانی در عظمت خطبه زینبیه منتشر شد.

متن نوشتار این مرجع عالیقدر شیعیان به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

آفتاب آسمان مجد و رحمت زینب است * حامی توحید و قرآن و ولایت زینب است

درّ دریای فضیلت، عنصر شرم و عفاف * قهرمان عرصه ی صبر و شهامت زینب است

در دمشق و کوفه با آن خطبه های آتشین * آن که سوزانید بنیاد شقاوت زینب است

حضرت زینب کبری سلام الله علیها، الگوی ایمان و بینش و معرفت، نمونه شجاعت و صداقت و استقامت، بانویی که در بلاغت و سخنوری، لسان پدر را در دهان داشت، و همه مکارم و فضایل اخلاقی مادر در وجودش جمع بود.

سیره عملی او، عصمت و عفّت او، عبادت و نیایش او و عظمت و فخامت او، همه افتخارانگیز است.

الحق او از اسلام، و از قرآن مجید و از شخصیت جدّ بزرگوارش رسول الله صلی الله علیه و آله پاسداری کرد، و همه مدیون او هستند. تصوّر اینکه اگر زینب سلام الله علیها نبود، تاریخ چگونه ورق می‌خورد بسیار وحشت انگیز است!

در این نوشتار، تنها به یک بُعد از عظمت‌های آن حضرت اشاره می‌کنیم و آن، خطبه فوق العاده و بی نظیر حضرت علیهاالسلام است.

عالى ‏ترين بيانات راجع به سنّت و وعده الهى و فلسفه تاريخ، بيانات حضرت‏ زينب عليها السلام است كه در خطبه تاريخى و بى‏ نظيری در مجلس يزيد انشا فرمودند.

در اين مجلس كه با برنامه و تشريفات بسيار جبّارانه و مستكبرانه ترتيب يافته و وحشت و رُعب آن، دل افراد عادى را مى ‏لرزاند و توانايى سخن گفتن را از آنها مى ‏گرفت، ابراز مخالفت و توبيخ و سرزنش و تحقير يزيد و اعلان رسمى محكوميّت و انقراض حكومت او كه خطر اعدام فورى داشت، از جانب يك بانوى اسير و داغ‏ديده و مصيبت ‏ديده، از معجزات بود.

چنان‏كه آن بلاغت و از قرآن مجيد الهام گرفتن، سنجيده و به سامان گفتن، يزيد و چاپلوسان دربارى و مزدوران خودفروخته دستگاه را تحت تأثير قرار دادن، كرامت و حقّانيت اسلام و اهل بيت را اثبات نمودن، ستمگران و مستبدان را حقير و پست شمردن، آن پيشگويى‏ ها و خبر از آينده دادن و متلاشى شدن نظام يزيدى گفتن كه هر جامعه ‏شناس و روان‏شناس را مات و متحير مى ‏سازد، از معجزات است.

اگر كسى در اين اعجاز ترديد دارد، به او پيشنهاد مى‏ كنيم و از تمام بلغا و سخنوران ماهر مى‏ خواهيم كه از اين خطبه تاريخى و سخنان عقيله قريش، خطبه ‏اى كوبنده ‏تر، قاطع ‏تر، محكوم كننده‏ تر و مناسب‏ تر با آن مجلس و موقف انشا نمايند. الحق اين خطبه از نشانه‏ هاى درخشان جلالت، حقيقت، فضيلت و عظمت اهل بيت رسالت است.

در اين خطبه، زينب‏ عليها السلام قانون و سنّت و وعده تخلف‏ ناپذير الهى را مطرح ساخته و هنگامى كه به حسب ظاهر همه چيز تمام شده و بسيارى مأيوس و نااميد و تسليم وضع حاكم مى‏ شوند و يزيد بر اوضاع مسلط گرديده و در نهايت استبداد و استعباد سلطنت مى ‏نمايد، او طرفداران حقّ و حزب حقّ و شيعيان اهل بيت را از يأس و نااميدى نجات مى‏ دهد و اهل بيت و هدف ‏ها و مقاصدشان را فاتح و پيروز، و بنى اميه و حزب استعبادگر را مغلوب و شكست خورده معرفى مى ‏فرمايد و چنين اعلام مى ‏كند كه: از كرامت اهل حقّ چيزى كم نشد و بر اهل باطل چيزى افزوده نگشت و هرچه يزيد كوشش و تلاش كند و اهل حقّ را بكشد و از ميان بردارد و بر كيد و كينه و ستمگرى انقلاب اسلام جلوگيرى نمايد و نور خدا را خاموش سازد، هيچ ثمره‏ اى ندارد.

آرى، زينب عليها السلام به آينده درخشان اسلام و اهل بيت عليهم السلام و آثار نجات‏ بخش انقلابِ برادرش حسين عليه السلام صد در صد اطمينان داشت و مى ‏دانست راهى را كه برادرش رفته است، راه خدا، راه حقّ و راه تاريخ است.

در كربلا روز يازدهم محرّم، در آن هنگامى كه او را به اسارت عازم كوفه كرده بودند و بدن ‏هاى پاك شهداى راه حقّ روى زمين افتاده بود، همين خبر را مى ‏داد و آينده را مى ‏ديد.
در مجلس يزيد نيز با همين منطق محكم، مجلس را قبضه كرد و يزيد را چنان كوبيد و در آن دادگاه تاريخ، چنان محكوم كرد كه يزيد نتوانست يك كلمه از خود دفاع نمايد، يا آن‌كه غيظ و خشم خود را با تصميم جنايت ديگر فرو بنشاند.

اینک بعضی از آن خطبه عظیم الشأن را مرور می‌کنیم و از مواضع حیات‌بخش و بینش‌آموز آن بهره‌مند می‌گردیم:
أظَنَنتَ يا يَزيدُ حينَ أخَذتَ عَلَينا أقطارَ الأَرضِ، و ضَيَّقتَ عَلَينا آفاقَ السَّماءِ، فَأَصبَحنا لَكَ في إسارِ الذُّلِّ، نُساقُ إلَيكَ سَوقاً في قِطارٍ، وأنتَ عَلَينا ذُو اقتِدارٍ، أنَّ بِنا مِنَ اللهِ هَواناً وعَلَيكَ مِنهُ كَرامَةً وَامتِناناً، وأنَّ ذلِكَ لِعِظَمِ خَطَرِكَ، وجَلالَةِ قَدرِكَ، فَشَمَختَ بِأَنفِكَ، ونَظَرتَ في عِطفِكَ، تَضرِبُ أصدَرَيكَ‌ فَرِحاً و تَنفُضُ مِذرَوَيكَ مَرِحاً، حينَ رَأَيتَ الدُّنيا لَكَ مُستَوسِقَةً، وَالاُمورَ لَدَيكَ مُتَّسِقَةً، و حينَ صَفا لَكَ مُلكُنا، وخَلَصَ لَكَ سُلطانُنا؟!
فَمَهلاً مَهلاً لا تَطِش جَهلاً! أنَسيتَ قَولَ اللهِ عزّ وجلّ: «وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ أَنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِاَّنفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُواْ إِثْمًا وَلَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ.»

غرض اینکه در دنیای کنونی، همه مردان و زنان، به فراگرفتن درس در مکتب حضرت زینب کبری علیهاالسلام، و پیام‌های حیات و سیره آن حضرت نیازمندند.

امید است که زنان مسلمان، الگوی زندگی خود را آن حضرت قرار دهند، و به ‌چنین اسوه‌ای به جهانیان افتخار کنند، و نام و یاد پیام‌های ولایی و معنوی حضرت زینب علیها السلام را همیشه زنده نگهدارند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: