۰

کارشکنی ابوظبی در آشتی قطر و عربستان سعودی

برخی منابع آگاه عربی از نارضایتی امارات و مصر برای آشتی با قطر و کارشکنی ابوظبی در حصول توافق بین قطر و عربستان سعودی خبر دادند.
کد خبر: ۲۴۶۵۸۰
۱۲:۴۴ - ۲۷ آذر ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، دفتر ریاست‌جمهوری مصر اعلام کرد که «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی در دیدار روز چهارشنبه (دیروز) با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر موضوع آشتی با قطر را بررسی کرده است.

وبگاه «الخلیج‌الجدید» به نقل از برخی منابع آگاه گزارش کرد که امارات و قاهره از حصول توافق بین عربستان سعودی و قطر ناراضی هستند و تنش اخیر بین بحرین و قطر نیز با تحریک ابوظبی صورت گرفته تا به این ترتیب مانع هر گونه حصول توافق برای آشتی شود.

در همین ارتباط «بسام راضی» سخنگوی ریاست‌جمهوری مصر نیز در پاسخ به این سوال که آیا السیسی و بن‌زاید آشتی با قطر را بررسی کردند، گفت: «قطعا درباره آشتی گفت‌وگو کردند اما نتیجه نهایی قابل ذکری حاصل نشد».

وی با اشاره به تلاش‌های کویت برای تحقق آشتی بین قطر و چهار کشور عربی گفت که سیاست مصر بر احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی کشورها متکی است.

راضی همچنین تصریح کرد که چهار کشور عربی شروطی را تعیین کرده‌اند که قطر تاکنون به این شروط پاسخ نداده است.

رویترز: بحران قطر در ژانویه شاهد گشایش خواهد بود

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع گزارش کرد که اجلاس سالانه شورای همکاری خلیج فارس تا ژانویه به تعویق افتاده است تا توافق محسوسی برای حل بحران در روابط اعضای این شورا حاصل شود اما دستیابی به تصمیم نهایی در این خصوص نیازمند زمان طولانی است.

یک منبع در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس گفت که وزرای خارجه این کشورها ممکن است تا پیش از برگزاری اجلاس شورای همکاری به توافقی برای مذاکره یا گشودن حریم هوایی به روی قطر به عنوان نشان دادن حسن نیت این کشورها، برسند.

به گفته این منابع با وجود اینکه کویت از حصول پیشرفت در حل این بحران خبر داده اما گفت‌وگوهای مربوط به گشودن حریم هوایی به روی قطر به بن‌بست رسیده است.

چهار کشور عربی (عربستان، مصر، امارات، بحرین) از خرداد سال ۱۳۹۶ به بهانه حمایت قطر از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کرده و تمامی گذرگاه‌های زمینی، هوایی و دریایی خود را به روی این کشور بسته‌اند.

کشورهای مذکور فهرستی از شروط سیزده‌گانه خود را برای آشتی با قطر اعلام کرده‌اند که از جمله آن قطع روابط با ایران، توقف حمایت از گروه‌ اخوان‌المسلمین و حماس و تعطیلی شبکه الجزیره است.

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: