۰

افشاگری روزنامه الاخبار لبنان از طرح هایی برای تضعیف حزب الله

سجاد عربی؛ روزنامه «الاخبار» در تحلیلی نوشت: در پرتو عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با اسرائیل، فشارها بر لبنان برای پیوستن به صفوف آنها در حال افزایش است. عربستان سعودی در حال حاضر به نقش یک نظاره گر اکتفا می کند در حالی که آمریکا در حال اجرای طرح خود در راستای نظریه مشترک واشنگتن و ریاض است مبنی بر اینکه:«بگذارید کشور از هم بپاشد تا ما آن را بدون حزب الله از نو بسازیم».
کد خبر: ۲۴۶۵۲۹
۰۹:۱۱ - ۲۷ آذر ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، سجاد عربی؛ روزنامه «الاخبار» در تحلیلی نوشت: در پرتو عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با اسرائیل، فشارها بر لبنان برای پیوستن به صفوف آنها در حال افزایش است. عربستان سعودی در حال حاضر به نقش یک نظاره گر اکتفا می کند در حالی که آمریکا در حال اجرای طرح خود در راستای نظریه مشترک واشنگتن و ریاض است مبنی بر اینکه:«بگذارید کشور از هم بپاشد تا ما آن را بدون حزب الله از نو بسازیم».

این روزنامه در مطلبی تحت عنوان «سناریوهایی برای تحریک سلولهای خفته با پشتیبانی آمریکایی- سعودی: هشدارهایی نسبت به فتنه های امنیتی» به قلم «میسم رزق» نوشت: لبنان به طور جدی وارد منطقه ای شبیه به «مثلث برمودا» شده و گویی سقوط آن به سرنوشت تبدیل شده است. کشاندن کشور به چنین سمتی به شدت از جانب کسانی است که شرط اخراج حزب الله از هرگونه صحنه سیاسی را با اعطای امتیازات زیاد مطرح کرده اند و مدعی هستند که در غیر این صورت طوفان رخ خواهد داد.

این روزنامه در ادامه نوشت: جنگ آمریکا علیه مقاومت با ابزارهای کشنده تری نسبت به جنگ افغانستان در سال ۲۰۰۱، عراق در سال ۲۰۰۳ و لبنان در سال ۲۰۰۶ و براساس این نظریه ادامه دارد که «بگذارید کشور فروبپاشد تا ما آن را بدون حزب الله از نو بسازیم»؛ نظریه ای که با تایید کامل ریاض علی رغم کاهش نقش فعلی آن، هویداست و آماده است تا هر زمان که فرصت دست دهد، از این موضوع به عنوان ذخیره مالی خود بهره برداری کند اما تا آن زمان فعالیت ها برای ایجاد هرج و مرج و آشوب از طریق فعال کردن فعالیت نهادهای غیردولتی سازمان ملل و مبتنی بر برنامه های غربی، نفوذ این سازمان ها در مناطق مختلف لبنان بویژه مناطق مسیحی نشین تحت پوشش کمک ها و اشاعه این تصور که هیچ راهی برای تضمین امنیت اجتماعی مگر از طریق غرب وجود ندارد، اعمال تحریم های جدید علیه شخصیت های لبنانی و طغیان امنیت از دست رفته از سر گرفته می شود؛ موضوعی که عرصه داخلی لبنان را برای هر احتمالی باز می کند.

الاخبار ادامه داد: یک سال و پیش، عنوان این اقدامات، رسواسازی طبقه سیاسی فاسد بود اما اکنون زمان ساقط کردن آن به دور از وجود گزینه جایگزین دیگری فرا رسیده است. تفاوت دوزمان در این است که در پاییز ۲۰۱۹، خبری از امارات و اسرائیل، بحرین و اسرائیل، عربستان و اسرائیل نبود به این معنا که اسرائیل امروز در هر کشور عربی به غیر از لبنان حضور دارد و این به معنای آن است که لبنان نمی تواند از این مسیر به دور باشد و مجبور کردن آن برای پیوستن به این صف، به یک باره مطرح نشده و از خلأ نیامده است؛ بنابراین دیگر هیچ ابهامی وجود ندارد که فساد سیستم حاکم و نبود هرگونه تلاش جدی برای جستجوی راه حل فروپاشی، خارج را برای اجرای نقشه خود یاری می رساند.

روزنامه مذکور در ادامه نوشت: خوانش نمودار حرکت کشور در همه سطوح نشان می دهد که در سایه سناریوی سقوطی که تمام نهادهای ناتوان از مهار پیامدهای آن را تهدید می کند، به سمت مرحله دردناکتری در حرکت است. به موازت آن، واشنگتن در حال فعال کردن سیاست خود برای نابودی لبنان با همکاری بازیگران محلی است که این مأموریت به آنها سپرده شده است.

الاخبار در پایان نوشت: تاکنون اقدامات عربستان سعودی در لبنان کمرنگ به نظر رسیده است اما اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که این کشور با نظریه واشنگتن همراه است اما اکنون مستقیما مداخله نخواهد کرد بلکه منتظر فروپاشی کامل کشور خواهد ماند با این اعتقاد کامل که «این فروپاشی تنها بر حزب الله تاثیر منفی برجای خواهد گذاشت و باعث تضعیف آن خواهد شد» در نتیجه در آن صورت ممکن خواهد بود با برنامه آمریکایی و بودجه سعودی، بازسازی لبنان را انجام داد.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: