۰

فوت و فن‌های خوشمزه‌ترین بورانی بادمجان به سبک شهر‌های مختلف ایران

در گزارش زیر طرز تهیه بورانی بادمجان را به شما آموزش می‌دهیم.
کد خبر: ۲۴۶۴۶۹
۱۲:۱۱ - ۲۶ آذر ۱۳۹۹

شیعه نیوز: بورانی بادمجان یا ماست و بادمجان مثل بورانی اسفناج یکی از خوشمزه‌ترین و قدیمی‌ترین پیش غذا‌های ایرانی است که می‌توان به عنوان یک غذای ساده و نونی برای وعده شام و ناهار هم می‌توان روی آن حساب کرد. برای درست کردن بورانی بادمجان هم می‌توانید از بادمجان سرخ شده استفاده کنید و هم کبابی. ۲ طرز تهیه خوشمزه‌ترین بورانی بادمجان رژیمی و غیر رژیمی و فوت و فن‌های طرز تهیه بورانی بادمجان به روش‌های مختلف در شهر‌های مختلف ایران را در ادامه بخوانید.

مواد لازم برای ۴ نفر

بادمجان: ۳ عدد متوسط

ماست چکیده: ۲ لیوان دسته‌دار

سیر: ۲ حبه

نعنا خشک: ۱ قاشق چایخوری

نمک و فلفل: به مقدار لازم

روغن مایع: به مقدار لازم

طرز تهیه

ابتدا بادمجان‌ها را پوست بگیرید و نمک بزنید. ۲۰ دقیقه صبر کنید تا تلخی بادمجان‌ها گرفته شود. بادمجان‌ها را بعد از ۲۰ دقیقه بشورید و با دستمال آشپزخانه سرخ کنید. در یک ماهیتابه روغن را داغ و بادمجان‌ها را در آن سرخ کنید. سپس بادمجان‌های سرخ شده را روی دستمال آشپزخانه بگذارید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود.

بادمجان‌های سرخ شده را با پشت قاشق یا ملاقه له یا ساطوری کنید و صبر کنید خنک شوند. سپس سیر رنده شده و ماست چکیده را به بادمجان‌های له شده اضافه کنید و خوب هم بزنید. نمک و فلفل بورانی بادمجان را اندازه کنید و سپس روی آن را با پودر نعنا خشک تزیین کنید. بهتر است بورانی بادمجان را به مدت ۲ الی سه ساعت در یخچال نگه دارید تا سرد شود و سپس مثل بورانی اسفناج به عنوان غذای نونی یا بدون نان با بیسکویت کراکر سرو کنید.

طرز تهیه بورانی بادمجان رژیمی

مواد لازم

بادمجان متوسط: ۳ عدد

ماست چکیده: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

سیر: ۲ حبه له شده

نعنا خشک: ۱ قاشق چایخوری یا بیشتر

نمک و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه

برای درست کردن بورانی بادمجان رژیمی ابتدا بادمجان‌ها را بشورید و خشک کنید. سپس با پوست روی منقل یا گاز کباب کنید تا عطر و بوی دودی به خودشان بگیرند و نرم و کبابی شوند. از فر هم می‌توانید برای کباب کردن بادمجان‌ها استفاده کنید.

صبر کنید بادمجان‌ها خنک شود سپس پوست آن‌ها را بگیرید. بادمجان‌های پوست گرفته کبابی را ساطوری خرد کنید و با ماست، سیر له شده، نمک و فلفل و نعنا مخلوط کنید. بورانی بادمجان رژیمی را ۲ الی سه ساعت در یخچال بگذارید تا سرد شود و سپس مثل بورانی اسفناج با نان یا بدون نان میل کنید. همچنین بورانی بادمجان را به عنوان دیپ برای سرو در کنار انواع سبزیجات کبابی و گریل یا انواع بیسکویت کراکر سرو کنید. بورانی بادمجان یک انتخاب عالی برای گیاهخواران است.

فوت و فن‌های طرز تهیه بورانی بادمجان در شهر‌های مختلف ایران

*بورانی بادمجان را با گوجه فرنگی هم می‌توانید درست کنید. برای این کار بعد از سرخ کردن بادمجان‌ها (برای سه عدد بادمجان ۳ عدد گوجه فرنگی) را پوره کنید و همراه با بادمجان‌های له شده به مدت ۳۰ دقیقه روی شعله ملایم گاز بپزید و صبر کنید تا تمام آب گوجه فرنگی گرفته شود.

سپس سایر مواد را به ترکیب بادمجان و گوجه فرنگی اضافه کنید و با هم مخلوط کنید. به ترکیب بورانی بادمجان با گوجه فرنگی می‌توانید مقداری کشک پاستوریزه هم اضافه کنید. طعم بورانی بادمجان با کشک و گوجه فرنگی بسیار لذیذ می‌شود.

*طرز تهیه بورانی بادمجان مازندرانی یا شمالی و گیلانی معمولا با بادمجان کبابی است و به همان ترتیب بورانی بادمجان رژیمی و کبابی است.

*طرز تهیه بورانی بادمجان کرمانشاهی با گوجه فرنگی است و البته پیازداغ هم دارد. به این ترتیب که ابتدا باید بادمجان‌ها را سرخ کنید. سپس پیاز را نگینی خرد کنید و در همان روغن تفت دهید. گوجه فرنگی‌ها را پوره کنید و با پیازداغ و بادمجان به مدت ۳۰ دقیقه بپزید.

بورانی بادمجان کرمانشاهی کشک یا ماست ندارد، اما در عوض آبغوره دارد که در مرحله پایانی پخت به آن اضافه می‌شود البته اضافه کردن کشک یا ماست چکیده هم به آن اختیاری است و یک غذای نونی لذیذ برای وعده شام و ناهار است. کرمانشاهی‌ها به این بورانی بادمجان یتیمچه بادمجان هم می‌گویند.

*طرز تهیه بورانی بادمجان افغانستانی هم مثل بورانی بادمجان کرمانشاهی است و در ترکیب ادویه‌اش تخم گشنیز و در ترکیب موادش گاهی فلفل دلمه‌ای هم دارد. برای درست کردن بورانی بادمجان افغانستانی باید بادمجان‌ها را با پوست و به صورت حلقه‌ای برش بزنید و در روغن سرخ کنید. پوره گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای را به همراه سیرداغ و پیازداغ جداگانه آماده کنید و روی بادمجان‌های سرخ شده بریزید. روی بورانی بادمجان افغانی را با کشک و ماست چکیده تزیین کنید.

منبع: مجله کوروش

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: