۰

هشدار درخصوص اقدام برای تروریستی خواندن حوثی‌های یمن

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت، چند مقام ارشد سازمان ملل و سازمان غیردولتی هشدار داده‌اند، دولت دونالد ترامپ تعیین حوثی‌های یمن به عنوان گروه "تروریستی" تا پیش از افتتاح ریاست جمهوری جو بایدن در 20 ژانویه در نظر دارد و این اقدام در روند تحویل کمک‌های ضروری به بخشهای بزرگی از یمن اخلال ایجاد خواهد کرد.
کد خبر: ۲۴۶۲۸۳
۱۴:۲۵ - ۲۴ آذر ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، روزنامه گاردین در گزارشی نوشت، چند مقام ارشد سازمان ملل و سازمان غیردولتی هشدار داده‌اند، دولت دونالد ترامپ تعیین حوثی‌های یمن به عنوان گروه "تروریستی" تا پیش از افتتاح ریاست جمهوری جو بایدن در 20 ژانویه در نظر دارد و این اقدام در روند تحویل کمک‌های ضروری به بخشهای بزرگی از یمن اخلال ایجاد خواهد کرد.

روزنامه گاردین نوشت، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با درخواستهای فزاینده برای دست برداشتن از تهدیدش برای تحریم کردن حوثی‌های یمن به منظور جلوگیری از خطر قریب‌الوقوع قطحی شدید در این کشوری که تقریبا دو سوم مردمش نیازمند به کمکهای غذایی هستند، روبرو است.

اخیرا حزب کارگر انگلیس نیز به اظهار نگرانی در این خصوص پرداخته و گفت، این اقدام علیه حوثی‌های یمن موجب ناتوانی در کمک رسانی به بخش عمده‌ شمال یمن می‌شود. آنا مک کورین، وزیر توسعه بین‌المللی دولت در سایه انگلیس گفت، این سبب محروم شدن میلیونها نفر از یمنی‌ها می‌شود.

مک مورین در نامه‌ای به دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس با درخواست درخصوص اینکه انگلیس در این مسیر از آمریکا پیروی نکند، نوشت: ما نگران هستیم که این نوع تعریف از حوثی‌ها باعث ایجاد یک مانع تقریبا غیرقابل رفع برای تحویل کمکهای انسانی ضروری شده و ارائه دهندگان کمکهای مادی یا حمایتهای اقتصادی به سازمانها و برنامه‌های چند جانبه در ریسک تحریم‌های مالی یا حقوقی قرار بگیرند.

وی افزود: همچنین جلوی تماس عملی سازمانهای انساندوست با بخش عمده زیرساختهای اداری حوثی‌ها گرفته خواهد شد و آنها اجازه استفاده از مقاطعه کاران غیرنظامی محلی برای برنامه‌های تحویل را پیدا نخواهند کرد.

دیده‌بان حقوق بشر نیز نسبت به تبعات این نوع تعیین حوثی‌ها توسط آمریکا هشدار داد. افراح ناصر، محقق یمن در این سازمان گفت: بسیاری از یمنی‌ها هم اکنون در آستانه قحطی هستند و اقدامات آمریکا که موجب مداخله در فعالیت سازمان‌های امدادرسان شوند می‌تواند تبعات فاجعه باری در پی داشته باشد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد ماه گذشته میلادی هشدار داد: یمن هم اکنون با خطر قریب‌الوقوع بدترین قطحی که جهان در چند دهه اخیر دیده، مواجه است. در صورت عدم اقدام فوری، ممکن است جان میلیونها یمنی از دست برود.

به نوشته گاردین، درخواستها برای حمایت از تلاشهای انساندوستانه در قبال یمن مکررا با مشکلات بودجه‌ای مواجه شده‌اند.

همه گیری کووید-19 که بخش عمده این کشور را درگیر ساخته نیز باعث بدتر ساختن نیازهای انسانی شده است.

مک مورین و دیده‌بان حقوق بشر هر دو گفتند، در صورتی که آمریکا تهدیدش علیه حوثی‌ها را عملی کند، تلاشها برای رقم زدن یک آتش بس و مذاکره برای یمن خیلی پیچیده‌تر خواهد شد.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: