۰

بیانیه مشترک ۲ سازمان حقوق بشری علیه آل خلیفه

سازمان سلام برای دموکراسی و حقوق بشر و مرکز بحرین از نقض حقوق بشر توسط رژیم آل خلیفه انتقاد کردند.
کد خبر: ۲۴۶۰۱۲
۰۹:۴۸ - ۲۲ آذر ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، سازمان سلام برای دموکراسی و حقوق بشر و مرکز بحرین برای حقوق بشر به مناسبت روز جهانی حقوق بشر بیانیه ای مشترک صادر کردند و در این بیانیه به انتقاد از نقض حقوق بشر در بحرین توسط رژیم آل خلیفه پرداختند.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

بسیاری از کشورهایی که امروز به کشورهای دموکراتیک تبدیل شده اند و ملت هایشان از حقوق و آزادی کامل بهره می برند راه اعتراف به حقوق بشر را پس از تجربه ویرانی های جنگ پیموده اند. پس از اینکه انسانیت رنج های دردناک و بزرگی را متحمل شد، تدوین قوانین جهانی حقوق بشر بعد از ایجاد نظم در روابط بین الملل با پیمان نامه سازمان ملل به یک مساله ضروری تبدیل شد، که در نتیجه آن اعلامیه جهانی حقوق بشر اعلام شد و از طرف سازمان ملل متحد در تاریخ 10 دسامبر 1948 به عنوان یک مرجع حقوقی انتخاب شد و دلیل آن ایمان کامل به این مساله بود که امنیت و صلح بین الملل جز از طریق اعتراف کامل به حقوق بشر محقق نمی شود. مواردی که در این منشور از جمله مبانی انسانی و بین المللی ذکر شده اند، برای حمایت و تضمین حقوق اساسی انسان ها وضع شده اند تا همه حکومت ها و کشورها برای بهبود و تقویت وضعیت حقوق بشری از طریق اعتراف به کرامت انسانی برای همه اعضای خانواده بشری و اعتراف به حقوق مساوی ثابت آنها که اساس آزادی، عدالت و صلح در جهان است از آن پیروی کنند.

کشور بحرین تقریبا نیم قرن پیش به عضویت سازمان ملل متحد درآمده اما به اجرای مبانی اعلامیه جهانی حقوق بشر به طور جدی اهمیت نداده است و پیشرفت های مثبت و قابل توجهی را در این زمینه ارائه نداده است، چیزی که باعث شد در زمره کشورهای ناقض حقوق و آزادی های عمومی قرار گیرد. فضای سرکوب و به حاشیه بردن شهروندان در این کشور گسترش یافته و بارز ترین وجوه آن محاصره جامعه مدنی، منحل کردن جمعیت های حقوقی و سیاسی، استفاده از روش های ظالمانه و سلب تابعیت صدها شهروند، محرومیت هزاران شهروند بحرینی از حقوق سیاسی خود در سال های اخیر از جمله حق کاندیداتوری در انتخابات است. به علاوه اینکه بحرین هنوز مجازات اعدام را به خصوص در مسائل سیاسی اجرا می کند. علی رغم وجود ادعاها و شکایت های مختلف درباره شکنجه زندانیان، کسانی که مرتکب این جنایت ها شده اند محاکمه نمی شوند و این باعث شده است گریز از مجازات به یک امر رایج تبدیل شود. از جهتی دیگر چندین مورد محاکمه جنایی علیه شهروندان بحرینی به دلیل مطالبه گری در خصوص حقوق و آزادی ثبت شده و این محاکمه ها کم ترین تضمین برای عادلانه بودن را رعایت نکرده است.

در اینجا و به مناسبت روز جهانی حقوق بشر، خواسته هایمان از حکومت بحرین را مجددا اعلام می نماییم:

1. پایبندی به مبانی اعلامیه جهانی حقوق بشر و دو پیمان نامه بین المللی و بقیه توافقنامه ها و پیمان های حقوقی به خصوص مواردی که بحرین آن را امضا کرده است.
2. همسو کردن قوانین بحرین با توافقنامه های بین المللی و اجرای جدی و واقعی آن.
3. مسیر همبستگی جامعه با ارتقای وضعیت حقوق بشر و تکیه بر مشارکت صاحبان منافع برای ایجاد برنامه های ملی حقوق بشری و اجرا، نظارت و ارزش گذاری آن هموار خواهد شد.

منبع: ABNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: