۰

7 دسامبر روز جهانی پشمک و چند نکته جالب

میدانید اولین پشمک دنیا به دست چه کسی و در کدام کشور تولید شد ؟ میدانستید پشمک هم روز جهانی دارد ؟ از ورود اولین پشمک به ایران اطلاعاتی دارید؟ برای پاسخ با ما همراه شوید.
کد خبر: ۲۴۵۶۳۲
۱۰:۲۸ - ۱۷ آذر ۱۳۹۹

شیعه نیوز: 7 دسامبر به عنوان روز جهانی پشمک نام گذاری شده است. به مناسبت تولید پشمک این روز را در کشورهای مختلف جشن می گیرند. پَشمک تنقلاتی حجیم است که از شکر تهیه می شود و سفید رنگ است اما با افزودن موادی رنگی به آن می توان پشمک های رنگارنگ تولید نمود. با عرض تبریک این روز جهانی به دوستداران این تنقلات، در ادامه بخش سرگرمی و گوناگون نمناک بیشتر در مورد پشمک و تاریخچه تولید آن توضیح خواهیم داد.
روز جهانی پشمک

روز پشمک یکی از مناسبت های غیر ایرانی به مناسبت تولید پشمک است که به تدریج جهانی شده و کشور های مختلفی این روز را جشن می گیرند. در ایالات متحده آمریکا روز 7 دسامبر هر سال روز ملی پشمک نام گذاری شده است.

پشمک چیست ؟

پشمک یکی از تنقلات خوشمزه ای است که طرفداران زیادی دارد و در رنگهای صورتی، سفید، زرد، قهوه ای و … موجود است. پشمک برای بسیاری از ما خاطره انگیز بوده و ما بچه های دیروز اغلب در پارک ها و شهربازی ها پشمک می خوردیم و از طعم شیرین آن لذت می بردیم.

پشمک با عبور جریان هوای گرم و مرطوب از روی شکر درست می شود. با برخورد هوای گرم به شکر، شکر به صورت نیمه جامد در می آید. سپس برخورد جریان ممتد هوای گرم و وجود رطوبت سبب می شود، بلورهای نیمه جامد شکر به صورت رشته هایی بلند و باریک در آیند.

در گذشته بیشتر این رشته ها را دور تکه ای از چوب می پیچیدند اما امروزه پشمک را به روش های گوناگون بسته بندی می کنند.

افزودن اسانس های میوه ها، قهوه، کاکائو و زعفران به شکر مورد استفاده در فرایند تولید پشمک سبب تولید پشمک با طعم های گوناگون می شود. با افزودن مواد رنگی به پشمک سفید رنگ نیز پشمک های رنگی یا رنگارنگ تولید می شود.
پشمک چه زمانی برای اولین بار در جهان تولید شد؟

در بعضی منابع دنباله شکلی از شکر چرخیده شده در اروپا در قرن نوزده گرفته شده است. در همان زمان شکر چرخیده شده یک کار پر هزینه و پر تلاش بوده و عمدتا در دسترس مردم متوسط نبوده است.

اولین پشمک در جهان چگونه و در چه کشوری ؟

در برخی منابع تاریخ تولید پشمک را قرن 19 می دانند اما برخی از افراد عقیده دارند پشمک در اوایل قرن 15 در ایتالیا به وجود آمده است. چنانچه در نمناک اشاره شده است دندانپزشکی به نام ویلیام موریس و شیرینی فروشی به نام جان سی وارتون در سال1897 دستگاه تولید پشمک را اختراع نمودند. در سال 1921 نیز ژوزف لاسکائوکس دندان پزشک اهل نیوارلان، در ایالت لوویزیانا دستگاهی مشابه دستگاه پشمک سازی اختراع نمود و نام اختراع خود را “آبنبات پنبه ای” و “پری نخی ” گذاشت.

یک ماشین اتوماتیک پشمک چوبی در سال 1970 ساخته شد که محصول را تولید و بسته بندی میکرد. این ساخت باعث تولید راحت تر پشمک و در دسترس قرار گرفتن آن برای عموم مردم شد.

توتسی رول(Tootsie Roll )کانادا با بزرگترین کارخانه تولید آبنبات پنبه ای جهان است که پشمک هایی با طعم میوه تولید می کند. امروزه پشمک ها در رنگ و طعم و بسته بندی های متفاوت عرضه می شوند اما در گذشته بیشتر پشمک ها سفید و چوبی بودند.

اکنون این خوراکی خوشمزه در دسترس عموم قرار دارد اما اولین عرضه پشمک درسال 1904 برای حضار گسترده ای در یک نمایشگاه جهانی بوده که در این نمایشگاه 68655 هزار بسته پشمک به فروش رسیده است.

پشمک چه زمانی به ایران وارد شد؟

پس از جنگ جهانی دوم پشمک وارد ایران شد و در شهر بروجرد برای اولین بار تهیه شد که به آن پشمینه می گفتند.در شهر بروجرد هم اکنون چندین کارگاه تولید پشمک وجود دارد. مردم کشور های مختلف این روز را با خریدن پشمک جشن میگیرند.

اگرچه پشمک یک خوراکی لذیذ است اما نباید از مضرات آن غافل شوید زیرا پشمک حاوی مواد قندی بسیار زیادی است و برای مبتلایان به دیابت مضر است. قند زیاد ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد و دندان ها را در معرض پوسیدگی قرار می دهد ، بنابراین در استفاده از این خوراکی زیاده روی نکنید.

منبع : نمناک

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: