۰

مخالفت ۲۲ نهاد حقوقی با نامزدی بحرین برای ریاست شورای حقوق بشر

۲۲ سازمان حقوقی با ارسال نامه‌ای به گروه آسیا ـ اقیانوسه شورای حقوق بشر سازمان ملل(HRC)، مخالفت خود را با نامزدی بحرین برای ریاست شورای حقوق بشر این سازمان اعلام کردند.
کد خبر: ۲۴۵۴۸۲
۱۵:۵۵ - ۱۵ آذر ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، ۲۲ سازمان حقوقی با ارسال نامه‌ای به گروه آسیا ـ اقیانوسه شورای حقوق بشر سازمان ملل(HRC)، از کشورهای عضو خواستند که به دلیل پرونده سیاه بحرین در زمینه حقوق بشر و امتناع این کشور از همکاری با سازوکارهای سازمان ملل در این زمینه، مخالفت خود را با تلاش بحرین برای تصدی منصب ریاست شورا اعلام کنند.

سازمان آمریکایی‌ها به خاطر دموکراسی و حقوق بشر در بحرین(ADHRB)، مرکز حقوق و دموکراسی بحرین(BIRD) و خدمات بین‌المللی حقوق بشر(ISHR) از جمله نهادهای حقوقی امضاکننده این نامه هستند که نقض روشمند حقوق بشر و انتقام‌گیری‌های سیستماتیک علیه فعالان و مدافعان حقوق بشر را در این نامه مستندسازی کرده‌اند.

در این نامه به گزارش سال ۲۰۲۰ دبیرکل سازمان ملل متحد مبنی بر اقدامات انتقام‌جویانه علیه مدافعان برجسته حقوق بشر اشاره شده و آمده است: بحرین از سال ۲۰۰۶ میلادی تاکنون از ورود گزارشگران ویژه سازمان ملل یا کمیساریای عالی سازمان ملل به این کشور ممانعت کرد کرده است.

امضا‌کنندگان این نامه در پایان به کشورهای گروه آسیا ـ اقیانوسه شورای حقوق بشر سازمان ملل توصیه کردند که علیه پیشنهاد بحرین برای ریاست این شورا رأی دهند.

منابع دیپلماتیک در ژنو گزارش دادند که تنها دو روز بعد از اعلام نامزدی بحرین برای کسب ریاست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، دولت قطر رسما با این اقدام بحرین مخالفت کرد.

با اعلام مخالفت رسمی قطر به‌عنوان یکی از کشورهای عضو گروه آسیا ـ اقیانوسیه با نامزدی بحرین، اکنون رژیم پادشاهی بحرین در همان نخستین گام با چالش اساسی برای تحقق برنامه خود جهت به دست گرفتن ریاست رکن اصلی حقوق بشری سازمان ملل شده است.

دولت بحرین چندروز قبل به طور رسمی برای تصدی ریاست شورای حقوق بشر اعلام نامزدی و از کشورهای گروه آسیا ـ اقیانوسیه درخواست کرد از نامزدی آن کشور حمایت کنند.

ریاست شورای حقوق بشر سازمان ملل در انتهای هر سال میلادی برای یک دوره یکساله آتی با اجماع تعیین می‌شود.

با توجه به اینکه رئیس شورا به صورت دوره‌ای از بین گروه‌های جغرافیایی شش‌گانه سازمان ملل انتخاب می‌شود، در سال ۲۰۲۱ رئیس آن باید از گروه آسیا ـ اقیانوسیه گزینش شود و حال با اعلام مخالفت قطر با نامزدی بحرین، احتمال موفقیت بحرین در کسب این پست با سوال جدی مواجه شده و در صورت اصرار قطر بر موضع خود که به منزله عدم اجماع بر سر معرفی بحرین به عنوان نامزد منتخب گروه آسیا ـ اقیانوسیه خواهد بود، منامه به ناچار باید از این تصمیم جاه‌طلبانه خود انصراف دهد.

اعلام نامزدی بحرین برای ریاست شورای حقوق بشر از همان ابتدا با ناباوری و نارضایتی فعالان حقوق بشری مواجه شد تا جایی که بسیاری از محافل حقوق بشری در داخل و خارج بحرین صرف عضویت رژیم بحرین در شورای حقوق بشر را موجب وهن این نهاد و زیر سوال رفتن اعتبار و منزلت سازوکارهای حقوق بشری خوانده و هشدار داده‌اند که رژیم‌های سرکوبگر و ناقض حقوق بشر همچون بحرین و عربستان، عضویت در شورای حقوق بشر را به‌عنوان ابزاری برای سرپوش گذاشتن بر کارنامه سیاه حقوق بشری خود مورد سوء استفاده قرار می‌دهند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متشکل از ۴۷ کشور است که مسئولیت رصد تحولات حقوق بشری در سطح جهانی و تدوین قواعد و مقررات ناظر بر حمایت و ارتقای حقوق بشر را بر عهده دارد، اما در عمل به دلیل رویکردهای کوته‌بینانه و خود برترپنداری گروه کشورهای غربی، این شورا دچار نوعی انحراف از فلسفه و مسیر اعلامی اولیه گردیده است.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: