۱

تصورات اشتباه دختر پسرهای ایرانی قبل ازدواج

ازدواج مهمترین اتفاق زندگی جوان و بزرگترین دغدغه والدین است، ازدواج موفق و خوشبختی آرزوی دور از دسترسی نیست به شرطی که تصورات اشتباه قبل از ازدواج را از خود دور کنیم.
کد خبر: ۲۴۴۹۸۱
۱۵:۲۱ - ۰۹ آذر ۱۳۹۹

شیعه نیوز: با اینکه در بسیاری از زمینه ها سطح آگاهی جامعه افزایش یافته است، اما هنوز تا سطح ایده آل فاصله وجود دارد. ازدوج یک نمونه از این مسئله است. برخی از افراد پیش از آغاز زندگی مشترک، شریک زندگی خود را یک ناجی تصور می کنند اما پس از ازدواج کاخ آرزوهایشان فرو می ریزد و با زندگی نابسامانی مواجه می شوند و تکلیف خود را نمی دانند. بر حسب اینکه هر کدام از زوجین چه نقطه ضعف هایی داشته باشند مسیر زندگی تغییر پیدا می کند زیرا هر کدام از آنها با اهدافی ازدواج کرده اند که کمی دور از واقعیت وجود افراد می باشد. در این بخش از نمناک با برخی از باورها و تصورات غلط قبل از ازدواج آشنا خواهیم شد.
تصورات اشتباه قبل از ازدواج جوانان امروزی

شرایط جامعه تغییر کرده است. البته در بسیاری از خانواده ها هنوز هم مسئولیت های مالی خانواده بر عهده مردان است. اما این موضوع نباید باعث شود که شما در حاشیه زندگی مانده و تنها ناظر تلاش های او باشید. برای داشتن زندگی آرام از همان ابتدا با یکدیگر صحبت کرده و تقسیم وظایف کنید. این وظایف می تواند بر حسب علایق و توانایی های شما تقسیم بندی شود. مثلا اگر درآمد شما بیشتر است اما همسرتان آشپز ماهری می باشد به دور از هر کلیشه ای، هر کدام بخشی از کارهایی که توانایی بیشتری در انجام آن دارد را بر عهده بگیرید. با تفاهم و بدون ترس از قضاوت دیگران، تنها برای آرامش زندگی مشترک خود تلاش کرده و تنش های زندگی را کاهش دهید.
یک زندگی موفق باید بدون بحث باشد

بسیاری از افراد بحث و اختلاف را پایان خوشبختی در زندگی مشترک می دانند. اغلب آنها با داشتن این تصور اشتباه از ابراز نظرات مخالف خود خودداری می کنند و سکوت را ترجیح می دهند. ترس از دعوا و اختلاف نشانه خوشبختی نمی باشد. یک زوج زمانی خوشبخت هستند که نظرات مخالف خود را به راحتی با یکدیگر درمیان بگذارند و حتی برای موضوعات بسیار مهم دعوا کنند و پیروز شوند. باید بدانید که چرخ زندگی افراد خوشبخت تنها بر روی یک خط صاف پر لبخند و آرامش حرکت نمی کند. آنها هم گاه به خاطر اختلافات از یکدیگر دلخور می شوند اما با هوشمندی از پس این اختلافات برمی آیند و تجربه کسب می کنند.

تنها در صورت ازدواج با فلان شخص خوشبخت می شوم!

خوشبختی یک احس درونی است که بستگی به شخص یا شیء خاصی ندارد. هنگامی که شخص خوشبختی خود را در گرو زندگی با فرد ومورد نظر می داند، پس از ازدواج متوجه اشتباه خود می شود و می فهمد که این فرد هم مانند دیگران بوده و تنها به دلیل جذابیت، نیازهای عاطفی و جنسی و دسترسی به او حاضر به ازدواج شده است. اگر هم با فرد دیگری ازدواج کند تمام مشکلات خود را به اشتباه به این موضوع ارتباط می دهد که اگر با فلانی ازدواج کرده بودم این مشکلات را نداشتم.
عشق بالاخره تمام می شود

به اعتقاد برخی از افراد، عشق با مرور زمان کمتر شده و روزی تمام خواهد شد، به همین دلیل در ازدواج خود به دنبال عشق نمی باشند. آنچه با گذشت زمان از بین می رود، عشق نیست بلکه شور و هیجانات اولیه است که با مرور زمان فروکش می کند. این شور و هیجانات در ماهای اول شما را به ماجراجویی وا می دارد و شما حس می کنید عاشق ترین فرد در دنیا هستید. اما به تدریج این هیجانات کمرنگ می شود و شما نباید نگران این موضوع باشید. یک عشق واقعی در زندگی با آرامش و روزمرگی همراه می شود و بدان معنی نیست که میان شما و همسرتان فاصله افتاده است، بلکه وارد مرحله ای زندگی شده اید که دوست داشتن را همراه با آرامش بیشتر و هیجان کمتر تجربه می کنید.
برای رضایت والدینم ازدواج می کنم

برخی از افراد تنها برای جلب رضایت والدین بدون در نظر گرفتن ملاک ها و معیارهای شخصی خود ازدواج می کنند. باید توجه داشت که ازدواج مهم ترین تصمیم و انتخاب هر فرد در زندگی است به طور یقین می توان گفت عواقب این انتخاب قبل از هر کس، خود شخص را درگیر خواهد کرد.

او را تغییر می دهم

یکی از بزرگترین تصورات اشتباه در افراد پیش از ازدواج این است اصرار به تغییر و عوض کردن شخصیت مقابل دارند و به اصطلاح می خواهند گربه را دم حجله بکشند. این افراد مخصوصا خانمها با دعوا، قهر، خواهش و هر راه دیگری تلاش می کنند همسرشان را شبیه تصورا ذهنی خود کنند. آنها این تصور ذهنی خود را تضمینی برای خوشبختی خود می دانند. این باور بسیار اشتباه است زیرا هر شخصی در خانواده ای با فرهنگ و روش تربیتی متفاوت بزرگ شده است و دارای تجربه و باورهای مختلفی است. تا زمانی که این اختلافات در تعارض با یکدیگر قرار نگیرد و از آن برای سرکوب یکدیگر استفاده نکنند، مشکلی زندگی زوجین را تهدید نمی کند.
دوستی قبل از ازدواج، ضامن ازدواج موفق

داشتن شناخت از یکدیگر در زمان دوستی، ازدواج موفق را تضمین نمی کند؛ زیرا هدف، کیفیت رابطه و انتظارات در دوران دوستی و پس از ازدواج با یکدیگر متفاوت است.
مردها، حمایت کردن را درک نمی کنند

همه مردها به یک شکل نیستند و برخی از آنها همه حمایت ها و کمک های شما را درک نمی کنند. اما برخی از مردان شایسته ای وجود دارند که در صورت ازدواج با آنها ارزش کوچکترین همدلی و حمایت شما را قدر می دانند و آن را به خاطر می سپارند. مردان به راحتی تفاوت همسر خود با زنان دیگر را مشاهده می کنند و گاه همسرشان را با دیگران مقایسه می کنند. خصوصیات منفی که در زنان دیگر وجود دارد و همسرتان از آنها بیزار است اگر در شما نیز وجود دارد، حذف کنید و به ویژگی های هایی نزدیک شوید که همسرتان آن را تحسین می کند. حتما همسر شما قدردان این تغییرات و تلاشهای شما خواهد بود.

قیافه به مرور عادی میشود

با آنکه معیارهای زیبایی تقریبا نسبی می باشند هاما هر شخص متناسب با سلیقه خود، معیارهای متفاوتی دارد. تنها ملاک ازدواج اگر زیبایی باشد زندگی را دچار مشکل می کند. اما به طور کلی زوجها باید تا اندازه ای برای هم جذابیت داشته باشند تا یکدیگر را پسندیده و ترغیب به ازدواج شوند. چهره زیبا به رور برای فرد مقابل عادی می شود. اما از سوی دیگر نداشتن جذابیت جسمانی نیز زمینه ساز مشکلات بسیاری از جمله خیانت می شود زیر اگر قیافه ای از روز اول به دل ننشیند تا آخر نیز همین احساس با فرد باقی خواهد ماند.
ازدواج مانند اسارت است

برخی از افراد ازدواج را نوعی اسارت می دانند در صورتی که اگر ازدواج با انتخاب درست انجام شود زمینه رشد و شکوفایی زوج ها را فراهم می کند.
همسر من باید از هر لحاظ کامل باشد

بسیاری از افراد تصور می کنند که تا زمانی که فردی کامل برای ازدواج را پیدا نکرده اند نباید تن به ازدواج دهند. این تصور کمال گرایانه می تواند مشکلات فراوانی را برای آنان ایجاد کند. تمایل به حقیقت کامل، انتظارات منفی را افزایش داده و در طولانی مدت فشار روانی ایجاد می کند. اغلب دختران با این طرز تفکر، درگیر روابط کوتاه مدت می شوند؛ یعنی به جای شناخت همه جانبه ی فرد مقابل، او را با معیارهای غیر منطقی رزیابی می کنند. این نظر اشتباه زمانی آشکار می شود که شخص پس از ازدواج دیگر آن فرد کامل نیست و ویژگی های واقعی وی مشخص می شود. دخترانی که به دنبال فردی بی عیب و نقص هستند بسیاری از فرصت های طلایی خود برای ازدواج را از دست می دهند؛ زیرا با چنین پیش فرضی، زمان و فکر کافی برای ارزیابی صحیح طرف مقابل صرف نمی کنند و تنها با مشاهده یک ویژگی منفی، پاسخ رد به پیشنهاد می دهند. در حالی که باید بدانند اصل فلسفه ازدواج، آغاز زندگی مشترک با حداقل معیارها و تلاش برای بدست آوردن حداکثر معیارها است.

شانس تنها یک بار به سراغ انسان می آید

با اعتقاد به این تصور شخص در شرایط تصمیم گیری تحت فشار قرار می گیرد زیرا اطرافیان اعتقاد دارند که شانس تنها یکبار در خانه را می زند، به درستی نمی تواند جوانب امر را سنجیده و تصمیم درستی بگیرد. ترس و اجتناب حاصل از این تفکر، باعث می شود فرد بدون شناخت کافی تصمیم عجولانه ای بگیرد زیرا فکر می کند که اگر به این پیشنهاد جواب مثبت ندهد شرایط بهتری به سراغ او نخواهد آمد. بسیاری از ازدواج های شکست خورده در دادگاهها با همین باورهای غلط تصمیم گیری کرده اند گاه مجر ماندن گزینه بهتری از ازدواج ناموفق است.
برای من هر کاری انجام می دهد

با اینکه عشق قدرت انسان را زیاد می کند اما قرار نیست به خاطر عاشق شدن همسرتان نسبت به شما، او را تبدیل به فردی ضعیف و زیردست کنید. بسیاری از خانمها عقیده دارند که اگر مردی عاشق آنها باشد باید تمام گذشته خود را فراموش کرده و تنها به آنها توجه کنند. اغلب این خانمها، همسرن خود را با آزمایشات مختلف و سختی امتحان می کنند. گاهی اوقات به همسرشان می گویند اگر مرا دوست داری باید فلان کار را انجام دهید. در واقیعیت، این مرد عاشق واقعی نیست بلکه فردی ضعیف و منفعل است زیرا یک عاشق واقعی هرگز منطق و اصول خود را زیر پا نمی گذارد بلکه حس خود را با عقل و درایت همراه کرده و در جهت پیشرفت از آن استفاده می کند.
ازدواج راهی است برای رسیدن به آسایش

با اینکه یکی از دلایل مثبت ازدواج رسیدن به آرامش است اما لزوما دستیابی به رفاه، راحتی و آساش نیست. ازدواج راهی برای رسیدن به تکامل و تعامل است و در این راه باید سختی ها و مشکلات را به جان خرید.
مرا به خاطر خودم دوست بدارد نه جسمم

اگر ارتباط زناشویی آخرین اولویت شما در زندگی مشترک است بسیار در اشتباه هستید. مردی که عاشق شما است تصور نکنید که به جسم شما نیاز ندارد و فقط به تفکرات و سخنان شما اهمیت می دهد. ازدواج روشی مشروع و پسندیده برای برقراری یک ارتباط جنسی نیز می باشد و این حق هر دوی شما است که از چنین رابطه ای لذت ببرید. برای داشتن یک ازدواج موفق باید همه ابعاد زندگی را در نظر باشته باشید.

ازدواج پایان مشکلات من است

بعضی از دخترهای مجرد، ازدواج را پایان مشکلات و آغاز خوشبختی می دانند که تصور اشتباهی است. زیرا با اینکه ازدواج می تواند پایان مشکلات مجردی باشد اما آغاز مشکلات جدیدی نیز می تواند باشد. نکته مهم این است که تعهد و ازدواج، مستلزم سازگاری با موقعیت جدید است که ازدواج به همراه دارد و چنین مسئولیتی صرف انرژی زیادی را می طلبد که به نوبه خود فشار زیادی بر روی دوش افراد است. بسیاری از دختران فکر می کنند که مشکلات و نواقص پیش از ازدواج با شروع زندگی مشترک تمام می شود اما در واقعیت چنین چیزی وجود ندارد.

عشق و عاشقی، هیجان انگیزترین بخش زندگی است که یک زندگی مشترک را می تواند لذت بخش تر کند، اما داشتن یک زندگی افسانه ای برای عاشقی، تصور اشتباهی است. البته درست است که خواستگاری را که قرار است همسرتان شود را باید دوست داشته باشید اما عشق آنقدرها هم ساده نیست که که در هر زمان و شرایطی به وجود آید. اگر پس از گذراندن یک دوره نامزدی کوتاه مدت فکر می کنید که عشق بسیاری به یکدیگر دارید باید بدانید که شما دچار یک هیجان شده اید. عشق حمایت و درکی است که در موقعیت های پیچیده زندگی مشترک، خود را نشان می دهد که باعث می شود هر روز حس کنید این همان فرد رویاهایتان است که روزگاری تصور می کردید.
به هر روشی که شده باید ازدواج کنم

برخی از افراد ازدواج را مرحله ای از زندگی می دانند که باید آن را بگذرانند، یعنی چون دیگران ازدواج کرده اند آنها نیز باید ازدواج کنند. سن ازدواج برای بسیاری از افراد دغدغه می باشد. البته باید توجه داشت که ازدواج ناموفق بسیار خطرناک تر از تنهایی می باشد. بنابراین با در نظر گرفتن شرایط و یافتن فردی مناسب، اقدام به ازدواج کنند و از بالا رفتن سن خود ترسی نداشته باشند. انتخاب از روی ناچاری و اضطرار سرانجام خوبی نخواهد داشت. برخی از افرد مخصوصا دختران فکر می کنند که فقط آنها ازدواج نکرده اند و به هرترتیبی که شده باید ازدواج نمایند. اما اگر بدانند افرادی دیگر در وضعیت مشابه آنها هستند شاید راحت تر با این موضوع کنار آیند.

منبع : نمناک

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
مرسی عالی بود