۰

رشد تبلیغات داعش در سایه محدودیت‌های کرونا در بریتانیا

محدودیت‌های سراسری ناشی از شیوع ویروس کرونا باعث شده که گروه‌های تروریستی مانند داعش و راست‌گرایان افراطی تبلیغات آنلاین خود را در بریتانیا به طرز قابل توجهی افزایش دهند.
کد خبر: ۲۴۴۷۷۳
۱۱:۲۳ - ۰۶ آذر ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، محدودیت‌های سراسری ناشی از شیوع ویروس کرونا باعث شده که گروه‌های تروریستی مانند داعش و راست‌گرایان افراطی تبلیغات آنلاین خود را در بریتانیا به طرز قابل توجهی افزایش دهند.

به گفته میلو کامرفورد (Milo Comerford) از مؤسسه گفت‌وگوی استراتژیک (Institute for Strategic Dialogue)، طرفداران این گروه‌ها تلاش کرده‌اند تا از هرج و مرج و عدم اطمینان ناشی از همه‌گیری جهانی برای انتشار پیام‌های افراطی سوءاستفاده کنند.

وی در مقاله‌ای که آن را به عنوان بخشی از گزارش سالانه شاخص تروریسم جهانی منتشر شده است، اعلام کرد: شبکه‌ای وابسته به داعش در فیس‌بوك از صدها حساب کاربری برای گسترش تبلیغات خود بین ماه‌های آوریل و جولای (اواسط فروردین تا اواسط مرداد) استفاده كرده است. در این روش برای جلوگیری از حذف محتوا ابتدا فیلم با تصاویر اخبار عادی شروع می‌شود و سپس در اواسط فیلم به مطالب و تبلیغات داعش تغییر می‌کند. هشتگ‌های مربوط به بیماری کووید-۱۹ برای جلب کاربران بی‌خبر مورد استفاده قرار گرفت و یک صفحه ضد واکسن در فیس‌بوک با هزاران دنبال‌کننده از سوی حامیان داعش ربوده شد.

کامرفورد افزود: تعجب‌آور نیست که این افراد سعی دارند از هرج و مرج و عدم اطمینان در مورد کووید برای پخش پیام‌های افراطی خود استفاده کنند. این فضا برای افرادی که پیام‌های واقعاً تفرقه‌انگیز، خشونت‌بار و برتری‌طلبانه را پخش می‌کنند کاملاً مناسب است. در طول اعلام محدودیت‌های سراسری شاهد گسترش عمده محتوای افراط‌گرایانه بوده‌ایم، زیرا تعداد مخاطب آنلاین بیشتر بوده است.

هفته گذشته هم نیل باسو(Neil Basu)، رئیس پلیس مبارزه با تروریسم انگلیس، در مورد افزایش خطر افراطی شدن نوجوانان، در حالی که زمان بیشتری را حین قرنطینه خانگی در فضای مجازی صرف می‌کنند، هشدار داد.

ارقام نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق افراد زیر ۱۸ سال که سال گذشته به دلیل جرائم تروریستی در انگلیس دستگیر شدند ـ ۱۰ نفر از ۱۲ نفر ـ عقاید افراطی داشتند.

باسو گفت: راست افراطی سریع‌ترین رشد را در بین گروه‌ها و عقاید افراطی دارد.

به گزارش شاخص تروریسم جهانی در حالی که مرگ و میر ناشی از تروریسم در سطح جهانی ۱۵ درصد کاهش یافته و به ۱۳۸۲۶ نفر در سال ۲۰۱۹ رسیده، از سال ۲۰۱۴ تعداد حملات مرتبط با راست افراطی در کشورهای غربی افزایش یافته است.

کامرفورد گفت: کانال‌های راست افراطی در پیام‌رسان رمزگذاری‌شده تلگرام طی همه‌گیری کرونا به شدت افزایش یافته است. در این مدت شاهد انفجار این کانال‌ها با هزاران کاربر اضافی بودیم و در گروه‌هایی که به طور خاص برای بهره‌گیری از بیماری همه‌گیر طراحی شده‌اند، جهش‌های بزرگی را مشاهده کردیم. تلگرام فضای بزرگی برای جذب کاربر است و این امر نکته قابل توجهی محسوب می‌شود، زیرا داعش برای مدتی طولانی از این پیام‌رسان استفاده می‌کرده است.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: