۰

فضيلت و خواص سوره ملک

هدف اصلی سوره ملک را بیان عمومیت ربوبیت خدا برای تمام عالم و انذار به معاد دانسته‌اند. این سوره با تحسین خداوند در مورد فرمانروایی و حاکمیت و قدرت مطلقه او آغاز می‌شود و در آیه دوم، آفرینش و مرگ و حیات را در جهت آزمایش الهی و انتخاب اصلح، ذکر می‌کند.
کد خبر: ۲۴۴۷۲۶
۱۶:۳۳ - ۰۵ آذر ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، هدف اصلی سوره ملک را بیان عمومیت ربوبیت خدا برای تمام عالم و انذار به معاد دانسته‌اند. این سوره با تحسین خداوند در مورد فرمانروایی و حاکمیت و قدرت مطلقه او آغاز می‌شود و در آیه دوم، آفرینش و مرگ و حیات را در جهت آزمایش الهی و انتخاب اصلح، ذکر می‌کند.

هر کس سوره ملك را قرائت كند نجات دهنده او از عذاب قبر است و به اجري همانند كسي كه شب قدر را احيا داشته است اعطا مي شودو هر كس اين سوره را حفظ كند. انيس و مونس او در قبر خواهد شد و او را از هر حادثه و عذاب در قبر نگه مي دارد او را به خدا نزديك مي كند تا اينكه وارد بهشت شود در حالي كه از وحشت قبر در امان است
سوره ملک شصت و هفتمين سوره قرآن كريم است كه مكي است و ۳۰ آيه دارد. نام ديگر اين سوره «المنجيه» و «الواقعية» مي باشد.
از رسول خدا صلي الله عليه آله وسلم روايت شده است: هر كس در شب سوره ملک را قرائت كند اجري مانند احياي شب قدر را خواهد داشت, و ايشان خود هر شب پيش از خواب اين سوره را قرائت مي كردند.
ايشان در روايتي ديگر فرموده اند: دوست دارم كه سوره ملك در قلب هر مؤمني باشد.
همچنين فرمودند: بدانيد سوره ملك از طرف قاري و صاحب اين سوره در روز قيامت مجادله مي كند و براي او طلب آمرزش و مغفرت مي كند.
يكي از ارزش ها وبرتري هاي اين سوره نجات دهندگي ان است . ابن عباس مي گويد: مردي بر روي قبري نشست در حال كه نمي دانست آنجا قبري است.و سوره ملك را قرائت نمود ناگاه صدايي بلند شنيد كه مي گويد: اين سوره نجات دهنده است. اين مطلب را به عرض پيامبر خدا صلي الله عليه و آله وسلم رساندند ايشان فرمود: اين سوره نجات دهنده از عذاب قبر است.
امام باقر عليه السلام نيز در فضيلت اين سوره فرمودند: سوره ملك، سوره مانعه است و مانع از عذاب قبر مي شود و در تورات نيز سوره ملك نوشته شده است .هر كس در شب ها اين سوره را قرائت نمايد عملي زياد و پاك و نيكو به جا آورده است. و از گروه غفلان نوشته نمي شود. من پس از نماز عشاي خود به حالت نشسته آن را قرائت مي كنم و پدرم امام سجاد عليه السلام در شب و روز اين سوره را قرائت مي كرد. هر كس ان را قرائت كند هنگامي كه نكير و منكر از جانب پاهايش وارد قبرش مي شوند پاهايش به اين دو فرشته مي گويند: شمارا به بالاتر از من راهي نيست زيرا اين بنده خدا به روي ما ايستاد و سوره ملك را در شب و روز قرائت مي كرد و اگر از جانب شكم و سينه اش بيايند به آنها گفته مي شود كه شما را به اين بنده راهي نيست؛ زيرا او، سينه اش را جايگاه سوره ملك قرار داده است و اگر نكير و منكر از جانب سرش بيايند زبانش به آن دو مي گو.يد: شما را به پايين تر از من راهي نيست زيرا اين بنده خدا به وسيله من سوره ملك را هر شب و روز قرائت مي كرد.


آثار و بركات سوره

۱) امنيت
پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم فرموده است: در كتاب خدا سوره اي است كه سي آيه دارد و هر كس پيش از خوابيدن آن را قرائت كن خداوند براي او سي حسنه مي نويسد و سي گناه از او را پاك مي كند وسي درجه بر دجات او مي افزايدئو فرشته اي از فرشتگان خدا مأمور مي شود تا بال هايش را بر روي او بگسترد و او را از هر بدي و آفتي نگه دارد تا از خواب بيدار شود و اين سوره از جانب صاحبش در روز قيامت مجادله مي كند و آن سوره ملك است.
امام صادق عليه السلام نيز در اين باره فرمودند: هر کس سوره ملک را در نماز واجب خود يا پيش از آنکه بخواند قرائت نمايد تا صبح در امان الهي خواهد بود تا وارد بهشت شود.
فضيلت سوره ملک,معني سوره ملک,فضيلت و خواص سوره ملکسوره ملک شصت و هفتمين سوره قرآن كريم است.


۲) شفاعت و بخشش
رسول خدا صلي الله عليه و اله وسلم فرموده است: سوره در قرآن است كه سي آيه دارد و فرد قرائت كننده خود را آنقدر شفاعت مي كند تا او را ببخشند و آن سوره ملك است.
همچنين فرموده اند: هر كس سوره ملك را قرائت كند نجات دهنده او از عذاب قبر است و به اجري همانند كسي كه شب قدر را احيا داشته است اعطا مي شود و هر كس اين سوره را حفظ كند. انيس و مونس او در قبر خواهد شد و او را از هر حادثه و عذاب در قبر نگه مي دارد او را به خدا نزديك مي كند تا اينكه وارد بهشت شود در حالي كه از وحشت قبر در امان است.


۳) غفران براي اموات
قرائت قرآن و هديه كردن ثواب آن به گذشتگان، موجب رفع گرفتاري هاي آخرتي آنها و مغفرت و بخشش براي ايشان خواهد بود. رسول خدا صلي الله عليه و آله وسلم در اين باره فرموده است: هر كس سوره ملك را قرائت كن وبه برداران خود كه در گذشته اند هديه كند ثواب آن با سرعت برق به آنها خواهد رسيد و در عذاب گناهان ايشان تخفيف داده مي شود و مايه انس ايشان در قبر مي شود.
از حضرت صادق عليه السلام نيز روايت شده : هر کس سوره ملک را براي ميّتي بخواند از عذابي که در آن است تخفيف داده مي شود و اگر قرائت کننده به اموات هديه کند ثواب آن با سرعت برق به انها مي رسد.


۴) دندان درد
رسول خدا صلي الله عليه و اله وسلم فرموده است: هر كس كه دندانش درد مي كند انگشتش را بر دنداني كه درد مي كند بگذارد و آيه «۲۳ سوره ملك» را هفت مرتبه بخواند.

محل و ترتیب نزول

سوره ملک جزو سوره‌های مکی و در ترتیب نزول، هفتاد و هفتمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، شصت و هفتمین سوره است و در آغاز جزء ۲۹ قرآن جای دارد.

تعداد آیات و دیگر ویژگی‌ها

سوره ملک دارای ۳۰ آیه ، ۳۳۰ کلمه و ۱۳۰۰ حرف و از نظر حجم جزو سوره‌های مفصلات و در حدود نیم حزب است. این سوره پس از سوره طور و پیش از سوره حاقه و قبل از هجرت در مکه نازل شد و آیه مدنی ندارد. سوره ملک همانند سوره فرقان با واژه «تبارک الذی» آغاز شده و در شمار سوره‌های ممتحنات آورده شده است، که گفته شده با سوره ممتحنه تناسب محتوایی دارند.

فضيلت و خواص سوره ملک

فضيلت و خواص سوره ملک

فضيلت و خواص سوره ملک

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: