۰

توصیه‌هایی که قبل از خرید گوشی باید به آن توجه کنید

درمطلب زیر می‌خواهیم شما را راهنمایی کنیم تا بتوانید با هر بودجه و ضمن توجه به نکاتی خاص، بهترین گوشی را برای خودتان تهیه کنید.
کد خبر: ۲۴۴۶۳۵
۰۸:۳۸ - ۰۵ آذر ۱۳۹۹

شیعه نیوز: با زیاد شدن تنوع گوشی‌های موبایل در بازار، انتخاب و خرید یک گوشی مناسب برای بیشتر افراد سخت شده، اما مسئله اینجاست که شما چطور می‌توانید از بین این گزینه‌های موجود، بهترین مورد را انتخاب و خریداری کنید؟ در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با این موضوع صحبت کنیم تا بهترین گوشی را برای خودتان تهیه کنید.

مرحله اول: تعیین اولویت‌ها
اگر به دنبال خرید گوشی مناسب برای خودتان هستید باید در قدم اول اولویت‌ها و نیازهایتان را مشخص کنید. از آنجایی که خصوصیاتی که یک فرد در خرید گوشی به دنبال آن است، می‌تواند با فرد دیگر متفاوت باشد بنابراین همیشه یک گوشی خاص بهترین انتخاب برای همه نیست.

برای مثال شاید کیفیت دوربین برای شما مهم باشد، اما کاربر دیگر خیلی به آن توجه نکند! یا احتمال دارد قدرت پردازشی یا عملکرد یک گوشی برای شخصی مهم‌ترین مسئله باشد، اما برای شخصی دیگر جزاولویت‌های او محسوب نشود. پس همیشه یک گوشی خاص نمی‌تواند برای همه‌ی اشخاص بهترین گزینه باشد؛ بنابراین اولین قدم برای شما در خرید گوشی مناسب، تعیین اولویت‌ها و انتظاراتی است که از گوشی آینده خود دارید. وقتی اولویت‌ها و انتظاراتی که از گوشی دارید مشخص شدند، خرید یک گوشی مناسب برایتان راحت‌تر خواهد شد.

مرحله دوم: تعیین بودجه در خرید گوشی مناسب
برای خرید گوشی، گزینه‌های خریدی که پیش رویتان قرار می‌گیرند با توجه به بودجه شما تعیین می‌شوند! بنابراین تعیین بودجه از مهم‌ترین مسائلی است که باید در خرید گوشی مناسب به آن توجه کنید و کاملا آن را مشخص نمایید.

برای مثال تصور کنید بودجه‌ای که برای خرید یک اسمارت فون جدید در نظر گرفته‌اید حدود ۵ میلیون تومان است! طبیعتا در این شرایط نمی‌توانید گوشی‌های پرچمدار سامسونگ، اپل و خیلی از دیگر موبایل‌های رده بالا را تهیه کنید و صرفا محدود به موبایل‌های مقرون به صرفه و میان رده می‌شوید. هرچقدر بودجه شما کمتر و محدودتر باشد، گزینه‌های خرید کمتری هم پیش رویتان قرار می‌گیرند.

مرحله سوم: بررسی مشخصات سخت افزاری
این مرحله که البته مهم‌ترین بخش کار هم هست مربوط به بررسی مشخصات سخت افزاری هر یک از اسمارت فون‌هایی می‌شود که با توجه به بودجه شما قابل انتخاب و خرید هستند؛ و همچنین با توجه به اولویت‌های شما از بهترین مواردی هستند که می‌توانید انتخاب کنید. در اینجا به بررسی چند ویژگی سخت افزاری که باید حین خرید گوشی به آن توجه کنید می‌پردازیم.

۱. کیفیت ساخت و طراحی گوشی
کیفیت ساخت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سخت افزاری است. گوشی‌هایی که قاب فلزی دارند و در پنل پشت و جلوی آن‌ها از شیشه گوریلاکس استفاده می‌شود به مراتب از گوشی‌هایی که مجهز به قاب پلاستیکی هستند، بهتر و با کیفیت‌تر هستند؛ بنابراین به جنس قاب و پنل گوشی توجه کنید، چون نشان دهنده کیفیت آن است. ویژگی‌های دیگر از جمله: اسکنر اثرانگشت، سوکت ۳.۵ میلیمتری هندزفری، ضد آب بودن از دیگر مشخصات مهم است.

۲. صفحه نمایش
اصلی‌ترین معیار‌ها برای انتخاب صفحه نمایش مناسب، شامل: اندازه، نوع پنل، رزولوشن، تراکم پیکسلی و .. هستند. اندازه صفحه نمایش گوشی و انتخاب صفحه نمایش بزرگ یا کوچک امری سلیقه‌ای است و به سلیقه کاربر بستگی دارد. هرچند این روز‌ها صفحه نمایش بزرگ و کم حاشیه نسبت به صفحه نمایش‌های کوچک و ضخیم طرفداران بیشتری دارد.

نوع پنل صفحه نمیاش هم می‌تواند بسیار مهم باشد، چون کیفیت کل صفحه نمایش دستگاه وابسته به آن است. پنل‌های نمایشگر نوع سوپر آمولد (Super AMOLED)، آمولد (AMOLED) و سایر پنل‌های این چنینی که به ویژه در گوشی‌های سامسونگ و شیائومی شاهد آن‌ها هستیم از کیفیت عالی برخوردارند. پنل‌های نوع IPS هم خوب هستند و پنل‌های TFT چندان کیفیت بالایی ندارند و جزو پنل‌های ارزان به شمار می‌روند.

در مورد رزولوشن و تراکم پیکسلی هم قاعدتا هرچقدر این دو مقدار بیشتر باشد، شارپنس و شادابی تصور هم بیشتر و کیفیت صفحه نمایش بالاتر می‌شود. عموما پنل‌های آمولد و سوپر آمولد کیفیت عالی از این نظر دارند، پنل‌های IPS کیفیت متوسطی را ارائه می‌کنند و پنل‌های TFT خیلی قدرت تولید روشنایی مطلوبی نخواهند داشت.

۳. امکانات نرم افزاری
امکانات نرم افزاری گوشی هم می‌تواند موضوع تعیین کننده‌ای در خرید گوشی مناسب برای کاربر باشد. برخی افراد خیلی با کاربری و امکانات نرم افزاری گوشی‌های اندرویدی ارتباط برقرار نمی‌کنند، بنابراین آیفون‌های اپل برای آن‌ها گزینه بهتری خواهند بود و برخی دیگر از افراد هم بیشتر تمایل به استفاده از گوشی‌های اندرویدی دارند، چون هم قابلیت‌های شخصی سازی بهتری را ارائه کرده و هم سهولت بکارگیری بالاتری دارند.

در نظر داشته باشید روان بودن عملکرد نرم افزاری گوشی، دریافت به موقع آپدیت ها، داشتن رابط کاربری مناسب و امکان برقراری ارتباط با آن، همگی به امکانات نرم افزاری گوشی مربوط می‌شوند. عموما ترجیح دادن بستر نرم افزاری گوشی‌های مختلف نسبت به موارد دیگر امری سلیقه‌ای است، اما ما شخصا به ترتیب بستر نرم افزاری آیفون‌های اپل (سیستم عامل iOS)، گوشی‌های سامسونگ (رابط کاربری One UI) و گوشی‌های شیائومی (رابط کاربری MIUI) را به عنوان سه بستر نرم افزاری برتر در می‌دانیم.

۴. پردازنده، رم و حافظه داخلی
موضوع بسیار مهم بعدی که توصیه داریم برای خرید گوشی مناسب خودتان حتما توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید مربوط به پردازنده، رم و حافظه داخلی دستگاه می‌شود. به جای پردازنده بهتر است به نوع و مدل تراشه‌ای که در موبایل مورد نظرتان به کار رفته توجه داشته باشید. سری تراشه‌های A Bionic اپل، اسنپدراگون کوالکام و اگزینوس سامسونگ واقعا تراشه‌های عالی هستند که هر یک از آن‌ها شامل رده‌های کیفی و مدل‌های مختلفی می‌شوند.

عموما تراشه‌های گوشی‌های موبایل هم در سه رده مختلف پایین رده، میان رده و رده بالا به بازار عرضه می‌شوند و شناخت دقیق آن‌ها می‌تواند در انتخاب گوشی مناسب بسیار مهم و جائر اهمیت باشد. در بررسی تراشه و قدرت آن به تعداد هسته‌های پردازنده، نوع این هسته‌ها و همچنین فرکانس کاری آن‌ها دقت کنید. در نظر داشته باشید که صرفا تعداد هسته‌های پردازشگر بیشتر به معنای قدرت بالاتر نیست.

سعی کنید گوشی که می‌خرید حداقل حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی داشته باشد، چون همیشه چیزی در حدود ۱۱ الی ۱۵ گیگابایت از این فضای ذخیره سازی اطلاعات توسط سیستم عامل و بستر نرم افزاری پیش فرض گوشی اشغال می‌شود. همچنین با پیشرفتی که در کیفیت دوربین گوشی‌ها به وجود آمده و همچنین افزایش حجم اپلیکیشن‌ها و بازی‌های دستگاه، احتمال پر شدن سریع حافظه گوشی‌هایی که کمتر از ۶۴ گیگابایتی حجم و فضای ذخیره سازی ارائه می‌کنند بسیار بالاست.

فراموش نکنید تحت فشار قرار گرفتن حافظه داخلی موبایل به شدت روی سرعت عملکرد آن تاثیر می‌گذارد از اصلی‌ترین عوامل بروز لگ و تاخیر در دستگاه به شمار می‌رود؛ بنابراین سعی کنید گوشی با حافظه داخلی خوب و ظرفیت بالا تهیه کنید. هرچقدر تراشه بکار رفته در یک گوشی جدیدتر و قدرتمندتر باشد، رم آن ظرفیت بالاتری را ارائه کند و حافظه داخلی آن هم ظرفیت پیش فرض بیشتری داشته باشد، آن گوشی گزینه خرید بهتری خواهد بود.

۵. دوربین
این روز‌ها کیفیت عملکرد دوربین گوشی به یکی از مهمترین معیار‌های کاربران تبدیل شده است، اما چطور می‌توان کیفیت عملکرد دوربین گوشی را مورد بررسی قرار داد؟ متاسفانه کیفیت عملکرد دوربین را نمی‌توان به سادگی و صرفا با بررسی مشخصات فنی و اعداد و ارقام روی کاغذ تشخیص داد و باید حتما برای درک بهتر این موضوع به بررسی‌های عملی روی آورد. اما به طور کلی بهره‌مندی گوشی از چند لنز دوربین اختصاصی مثل لنز واید Wide))، اولتراواید (Ultrawide)، عمقی (Depth) و ماکرو (Macro) می‌تواند نشان دهنده این باشد که در طراحی دوربین گوشی دقت خوبی به عمل آمده است.

البته طبیعتا در این بین قابلیت‌هایی که توسط دوربین گوشی مورد پشتیبانی قرار می‌گیرند هم حائز اهمیت بوده و می‌توانند نشان دهنده میزان کیفیت آن باشند؛ بنابراین باید این مسئله را هم در خرید گوشی مناسب در نظر بگیرید. به عنوان مثال پشتیبانی از قابلیت‌هایی مثل عکسبرداری پرتره، قابلیت OIS، عکسبرداری ماکرو، اولتراواید یا ضبط ویدیو‌های ۴K یا حتی در گوشی‌های جدیدتر ۸K می‌توانند مهم بوده و از ویژگی‌های کاربری دوربین یک گوشی باشند. با این حال برای بررسی دقیق‌تر و مقایسه کیفیت عملکرد دوربین گوشی‌ها حتما به نقد‌هایی که در عمل انجام شده‌اند مراجعه کنید و صرفا به مشخصات روی کاغذ اکتفا نمایید.

۶. باتری
قدرت شارژدهی باتری گوشی می‌تواند عامل مهمی در انتخاب و خرید آن محسوب شود. بهتر است باتری گوشی که تهیه می‌کنید حداقل ظرفیت ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی داشته باشد.

در مورد کیفیت و قدرت شارژدهی باتری گوشی‌های موبایل هم نمی‌توان صرفا با دیدن عدد مربوط به ظرفیت آن‌ها نتیجه‌گیری مطلق داشت، چون میزان مصرف شارژ باتری گوشی به عوامل دیگری هم وابسته است، اما عموما ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعت ظرفیت مناسب برای تامین انرژی مورد نیاز یک گوشی امروزی برای مدت زمان یک روز محسوب می‌شود. از دیگر نکاتی که توصیه داریم به آن توجه کنید، سرعت شارژ مجدد باتری است. اغلب گوشی‌های جدید از قابلیت شارژ سریع یا بیسیم پشتیبانی می‌کند و این موضوع هم می‌تواند نکته تعیین کننده‌ای در انتخاب و خرید گوشی مناسب برای کاربر باشد.

منبع: شهر سخت افزار

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: