۰

ساده ترین روش تهیه صابون زردچوبه در منزل

زردچوبه فواید زیادی برای پوست دارد و برای آکنه و پیری پوست بسیار مناسب است. هم چنین می تواند به سفیدتر شدن پوست شما کمک کند و باعث روشن تر شدن آن شود.
کد خبر: ۲۴۴۴۹۳
۱۳:۵۴ - ۰۳ آذر ۱۳۹۹

شیعه نیوز: زردچوبه فواید زیادی برای پوست دارد و برای آکنه و پیری پوست بسیار مناسب است. هم چنین می تواند به سفیدتر شدن پوست شما کمک کند و باعث روشن تر شدن آن شود. این ماده معمولا در ماسک صورت استفاده می شود، اما اگر دوست ندارید از آن ها استفاده کنید، صابون زردچوبه ممکن است برای شما مناسب باشد. هنگامی که می دانید چه کاری می خواهید انجام دهید؛ درست کردن صابون می تواند سرگرم کننده و آسان باشد. صابون سازی با فرآیند سرد کاملا طبیعی است، اما اگر کار با هیدروکسید سدیم شما را آزار می دهد، می توانید به جای آن از یک پایه صابون ذوب شو استفاده کنید.
بخش اول: تهیه صابون ذوب شو (به صورت عامیانه ذوب شو و بریز)

۱- پایه صابون ذوب شو را در تکه های ۱ اینچی (۲٫۵۴ سانتی متر) برش دهید. این امر باعث می شود صابون در مرحله بعدی ذوب شود. روی برخی از پایه های صابونی ذوب شو یک حالت شبکه ای تعبیه شده است. از این شبکه می توانید به عنوان یک راهنمای برش استفاده کنید.

می توانید از هر نوع پایه ای که می خواهید استفاده کنید. گلیسیرین سفید محبوبیت زیادی دارد، اما شیر بز یا شی باتر لوکس تر هستند!

۲- پایه صابون را در مایکروویو ذوب کنید. مکعب ها را درون یک کاسه شیشه ای بریزید و به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه درون مایکروویو گرم کنید تا پایه صابون ذوب شود. در هر وقفه پایه صابون را هم بزنید.

۳- درون پایه صابون زردچوبه آسیاب شده بریزید. از حدود ۱ قاشق چای خوری زردچوبه استفاده کنید. این ماده به صابون شما یک رنگ زرد روشن و طلایی می بخشد. اگر صابونی تیره تر می خواهید، می توانید کمی بیش تر زردچوبه به آن اضافه کنید.

۴- مقداری روغن ضروری یا رایحه مخصوص صابون اضافه کنید. از ۲ قاشق چای خوری روغن یا رایحه استفاده کنید. برای داشتن رایحه ای بی نظیر می توانید فقط از یک نوع روغن یا ترکیبی از ۲ تا ۳ روغن استفاده کنید. گزینه های عالی شامل لیمو و اسطوخودوس است. روغن ضروری آویشن به خصوص با زردچوبه خوب جفت می شود.

برای داشتن رایحه ای لطیف تر از روغن ضروری کم تر استفاده کنید.
اگر هنگام تهیه صابون به جای رایحه از از روغن های ضروری استفاده می کنید، از عدم واکنش پوست به آن ها اطمینان حاصل کنید.
از روغن های داری رایحه برای تهیه شمع استفاده نکنید. آن ها عینا مثل هم نیستند و هیچ کدام برای پوست ایمن نمی باشند.

۵- در صورت تمایل، یک لایه بردار اضافه کنید. به عنوان یک انتخاب عالی برای لایه بردار می توان از بلغور جو دو سر به دلیل سودمندی برای پوست، به خصوص پوست مستعد آکنه، استفاده کرد. بعلاوه می توانید از لایه بردارهای دیگری نیز مانند مغز هسته های زردآلو استفاده کنید، که در بخش صابون سازی فروشگاه های هنر و صنایع دستی پیدا می شود. حدود ۱ قاشق غذا خوری از لایه بردار مورد نظر خود استفاده کنید.

۶- همه مواد را با یک کاردک پلاستیکی هم بزنید. مواد را مرتبا هم بزنید تا رنگ و بافتی یکدست پیدا کند. به مواد چسپیده به کف و اطراف کاسه نیز توجه کنید. اگر از لایه بردار استفاده می کنید، آگاه باشید که ممکن است حل شود. این امری طبیعی است.

۷- صابون را درون قالب صابون پلاستیکی یا سیلیکونی بریزید. از کاردک پلاستیکی برای تمیز کردن کاسه استفاده کنید تا پایه صابونی شما هدر نرود. می توانید قالب های صابون سازی را در راهروی مواد ساخت صابون یک فروشگاه هنر و صنایع دستی پیدا کنید. هم چنین می توانید آن ها را از فروشگاه های آنلاین که در تهیه صابون تخصص دارند تهیه کنید.

قبل از ریختن آن در قالب های پلاستیکی اطمینان حاصل کنید که صابون کم تر از ۱۴۵ درجه فارنهایت (۶۳ درجه سانتی گراد) گرما داشته باشد، زیرا ممکن است قالب ها چروک شوند.

۸- به آرامی روی قالب ضربه بزنید. این امر هر گونه حباب هوا را به سطح می آورد. اگر حباب مشاهده کردید، به آرامی آن ها را با الکل مالشی بگیرید.

۹- بگذارید صابون به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت خنک شود. آن ها را در یخچال یا فریزر قرار ندهید. حتی اگر این ایده خوبی به نظر برسد، اما دمای داخلی یخچال یا فریزر صابون را تحت تاثیر قرار خواهد داد. مواد غذایی شما نیز ممکن است طعم صابونی بگیرد.

برای یکدست شدن صابون قبل از خنک کردن، قسمت بالای صابون را با پوشش پلاستیکی بپوشانید. حتما پوشش را داخل صابون فشار دهید.

۱۰- صابون را قالب بزنید. اگر جدا سازی صابون سخت است، می توانید حداکثر ۱ ساعت آن را درون فریزر بگذارید. این کار به جدا شدن راحت صابون از قالب کمک می کند. از آن جا که صابون از قبل خنک شده است، این امر تاثیری در دمای داخلی فریزر شما نخواهد داشت. بعلاوه چندان طعم صابونی ایجاد نخواهد کرد.

اگر از یک قالب بزرگ استفاده کرده اید، صابون را با استفاده از چاقویی تیز به قالب هایی کوچک تر برش دهید. سعی کنید تعداد ۶ تا ۸ قالب درست کنید.

۱۱- از صابون استفاده کنید. برخلاف صابون فرآیند سرد، صابون ذوب شو به زمان فرآوری نیاز ندارد. هنگامی که صابون را قالب زدید، آماده استفاده است!

بخش دوم: تهیه صابون زردچوبه با فرآیند سرد

۱- اگر مایل به استفاده از چای سبز هستید، آن را از شب قبل دم کنید. یک پارچ را با ۱۵ اونس (۴۲۵٫۲۴۳ گرم) آب پر کرده و دو عدد چای سبز کیسه ای به آن اضافه کنید. پارچ را یک شب در یخچال بگذارید. صبح روز بعد کیسه های چای را فشار دهید و سپس آن ها را دور بیندازید.

چای سبز به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی جایگزین بسیار مناسبی برای آب است.
اگر نمی خواهید از چای سبز استفاده کنید، می توانید از این مرحله عبور کنید و به جای آن از آب ساده استفاده کنید.

۲- چای را درون یک پارچ مقاوم در برابر گرما بریزید. برای اندازه گیری ۱۱٫۸ اونس (۳۳۴٫۵۲ گرم) چای سبز آماده شده از ترازوی دیجیتال استفاده کنید. آن را درون یک پارچ مقاوم در برابر گرما بریزید. شما می توانید چای باقیمانده را بنوشید، یا آن را دور بریزید یا در دستورالعمل دیگری استفاده کنید.

شما باید آب را با ترازو بسنجید. از پیمانه اندازه گیری استفاده نکنید.
اگر مایل به استفاده از چای سبز نیستید، به جای آن پارچ را با ۱۱٫۸ اونس (۳۳۴٫۵۲ گرم) آب پر کنید.

۳- وسایل ایمنی بپوشید و در جایی با تهویه مناسب کار کنید. عینک ایمنی و دستکش لاستیکی بپوشید. دستکشی که برای تمیز کردن آشپزخانه استفاده می کنید خوب است. پنجره را باز کنید. اگر روی اجاق گاز کار می کنید، هود را روشن کنید. هیدروکسید سدیم سوز آور است و محلول در مرحله بعد گرم می شود. بعلاوه بخار نیز تولید می کند.

۴- هیدروکسید سدیم را به پارچ اضافه کنید. برای اندازه گیری ۴٫۹ اونس (۱۳۸٫۹۱ گرم) از آب قلیایی (هیدروکسید سدیم) از ترازوی دیجیتال استفاده کنید. به آرامی هیدروکسید سدیم را درون پارچ اضافه کنید. محلول را با یک قاشق پلاستیکی یا چوبی به هم بزنید.

هرگز آب را به هیدروکسید سدیم اضافه نکنید، زیرا باعث پاشش و بیرون ریختن محلول می شود.

۵- روغن ها و کره ها را در یک قابلمه از جنس استیل ضد زنگ روی حرارت متوسط ذوب کنید. ابتدا از ترازوی دیجیتال برای اندازه گیری روغن ها و کره ها استفاده کنید. آن ها را در یک قابلمه از جنس استیل ضد زنگ هم بزنید، سپس روی حرارت اجاق گاز ذوب کنید.

برای این کار از قابلمه آلومینیومی استفاده نکنید.

۶- صبر کنید تا دمای ترکیب ها به ۹۵ تا ۱۱۰ درجه فارنهایت (۳۵ تا ۴۴ درجه سانتی گراد) برسد. پس از این امر، سدیم لاکتات را به هیدروکسید سدیم اضافه کنید. پودر زردچوبه را با استفاده از یک هم زن چوبی به مخلوط روغن و کره اضافه کنید.

اگر از قالب صابون چوبی استفاده می کنید، آن را با کاغذ پوستی بپوشانید.

۷- محلول هیدروکسید سدیم را با مخلوط روغن و کره قاطی کنید. برای مخلوط کردن این دو، از مخلوط کن چوبی استفاده کنید. وقتی این مخلوط کمی قوام پیدا کرد، می توانید در صورت تمایل به آن رایحه اضافه کنید.

۸- مخلوط را خوب قاطی کنید تا به قوامی متوسط برسد. پس از این اتفاق، صابون شما آماده است تا به قالب اضافه شود. شما باید در طی چند مرحله بعدی سریع عمل کنید زیرا پایه صابون شروع به سفت شدن می کند.

۹- پایه صابون را درون قالب صابون بریزید. قسمت بالای صابون به احتمال زیاد یک بافت موج دار و شبیه به خامه هم زده دارد. اگر این گونه نمی پسندید، از یک کاردک پلاستیکی برای صاف کردن روی آن استفاده کنید. برای حجیم تر شدن، می توانید در سطح بالایی صابون از گلبرگ های گل همیشه بهار استفاده کنید.

۱۰- صابون را خوب بپوشانید و اجازه دهید خشک شود. صابون را با کاور پلاستیکی بپوشانید، سپس یک حوله یا پتو را روی آن قرار دهید. اگر از قالب چوبی استفاده می کنید، قبل از ادامه بقیه مراحل، ۱ روز صبر کنید. اگر از قالب سیلیکونی استفاده می کنید، ۲ تا ۳ روز صبر کنید.

۱۱- صابون را از قالب جدا کرده و سپس برش دهید. صابون را با دقت قالب گیری کنید. و آن را به ۱۰ تا ۱۲ قالب برش دهید. اگر از قالب سیلیکونی استفاده کرده اید، بعد از قالب گیری و قبل از برش صابون، ۱ روز صبر کنید. اگر از قالب های کوچک تر برای ساخت قالب های جداگانه استفاده کرده اید، لازم نیست آن ها را برش دهید.

۱۲- بگذارید صابون ۴ تا ۶ هفته فرآوری شود. صابون را در جایی قرار دهید که به آن آسیبی نرسد، خورد یا جا به جا نشود. پس از فرآوری، صابون آماده استفاده است.

نکات

اگر برای صابون سازی از قالب پلاستیکی استفاده می کنید، می توانید قبل از اضافه کردن صابون، یک تمبر پلاستیکی مخصوص ساخت صابون را به کف قالب اضافه کنید. با این کار چاپ زیبایی در بالای صابون ایجاد می شود.
نمی توانید قالب صابون سازی پیدا کنید؟ قالب های پخت کیک سیلیکونی یا قالب های سیلیکونی مختص یخ مکعبی را امتحان کنید.
اگر به جای رایحه صابون از یک روغن ضروری استفاده می کنید، مطمئن شوید که برای پوست ایمن باشد.
می توانید هنگام تهیه صابون، به مواد خود رنگ اضافه کنید. توجه داشته باشید که بیش تر رنگ ها مات هستند، بنابراین با زردچوبه مخلوط می شوند. به عنوان مثال رنگ آبی به احتمال زیاد باعث می شود که صابون سبز رنگ شود.
زردچوبه می تواند به طور موقت پوست را لکه دار کند، اما از بین می رود.

هشدارها

زردچوبه می تواند لباس سفید، ملافه و حوله را لکه دار کند.
هرگز آب را به هیدروکسید سدیم اضافه نکنید، زیرا باعث پاشش محلول به بیرون می شود.
اگر از ظروف فلزی استفاده می کنید، همیشه از استیل ضد زنگ استفاده کنید. هرگز از آلومینیوم استفاده نکنید، زیرا ممکن است یک واکنش شیمیایی ناخواسته ایجاد شود.

چیزهایی که نیاز دارید

تهیه صابون ذوب شو
پایه صابون ۶۸۰ گرم
۱ قاشق چای خوری زردچوبه
۱ قاشق غذاخوری بلغور جو دو سر یا سایر مواد لایه بردار انتخابی (اختیاری)
۲ قاشق چای خوری روغن معطر یا اسانس مخصوص صابون سازی
ظرف شیشه ای، مایکروویو و کاسه مقاوم
کاردک پلاستیکی
قالب ساخت صابون
تهیه صابون زردچوبه با فرآیند سرد
۱۳۸٫۹۱ گرم هیدروکسید سدیم / سود سوزآور
۳۳۴٫۵۲ گرمچای سبز یا آب
۲۲۶٫۸ گرم روغن نارگیل
۵۶٫۷ گرم کره کاکائو
۴۲٫۵۲ گرم کره انبه
۲۰٫۹ گرم روغن گلرنگ
۲۸٫۳۵ گرم شی باتر
۸۵٫۰۵ گرم روغن کرچک
۲۸٫۳۵ گرم روغن دانه گیاه شاهدانه
۵۶٫۷ گرم روغن آووکادو
۴۲۵٫۲۴۳ گرمروغن زیتون
۲۸٫۳۵ گرم محلول ۶۰ درصد سدیم لاکتات مایع
۴۲٫۵۲ گرم زردچوبه
۵۶٫۷ گرمروغن معطر یا رایحه، اختیاری
گل همیشه بهار خشک، اختیاری
ترازوی آشپزخانه دیجیتال
پارچ مقاوم به گرما
قاشق پلاستیکی یا چوبی
مخلوط کن چوبی
قابلمه از جنس استیل ضد زنگ
دماسنج
قالب ساخت صابون
عینک محافظ
دستکش لاستیکی مقاوم

منبع : هنر فردی

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: