۰

شیوع کرونا و جنگ رسانه و کلیسا در یونان

در پی ابتلای تعدادی از کشیشان یونان به کرونا و فوت «متروپل لاگادا» بر اثر ابتلا به این ویروس، تعدادی از کارشناسان بهداشتی و برخی رسانه‌های گروهی با ادعاهای مغرضانه درصدد حمله به کلیسای ارتدکس یونان برآمده و از عدم اعتقاد برخی روحانیون دینی به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و همچنین نوع برگزاری مراسم انتقاد کردند.
کد خبر: ۲۴۴۱۹۹
۱۲:۴۹ - ۲۹ آبان ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، در پی ابتلای تعدادی از کشیشان یونان به کرونا و فوت «متروپل لاگادا» بر اثر ابتلا به این ویروس، تعدادی از کارشناسان بهداشتی و برخی رسانه‌های گروهی با ادعاهای مغرضانه درصدد حمله به کلیسای ارتدکس یونان برآمده و از عدم اعتقاد برخی روحانیون دینی به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و همچنین نوع برگزاری مراسم انتقاد کردند.

براساس گزارش روزنامه یونانی زبان «رافرئی»، شورای کشیشان کلیسای ارتدکس یونان روز یکشنبه، ۲۵ آبان ماه، به ریاست ایرونوموس دوم، اسقف اعظم آتن و سراسر یونان، به منظور بررسی شرایط به وجود آمده پس از فوت متروپل لاگادا بر اثر ابتلا به کرونا تشکیل جلسه داد. جلسه مذکور به صورت غیرعلنی برگزار شد اما بیانیه پایانی گویای مباحث مطرح شده در جلسه است.

در بیانیه پایانی آمده است: تعدادی از رسانه‌های گروهی و اساتید حوزه پزشکی، بدون احترام به کشیش متوفی بر اثر مبتلا به ویروس کرونا، با تبلیغات گسترده‌ای، برگزاری مراسم مذهبی در کلیساها را غیربهداشتی خوانده و مدعی می‌شوند که برگزاری آن سلامت شهروندان را به مخاطره می‌اندازد. با سوءاستفاده از درگذشت متروپل لاگادا تعدادی از رسانه‌های عمومی و اساتید با ادعاهای مغرضانه درصدد حمله به کلیسای ارتدکس یونان برآمده‎اند که هدف آنان تخریب اعتبار کلیسا بوده و درصددند که مانع برگزاری مراسم مذهبی و ارتباط مؤمنان با کشیشان و خدای کلیسا شوند. این‌ها در واقع مخالفان مذهب ارتدکس و اعتقادات مردم هستند که از هر فرصتی برای ضربه زدن به کلیسای ارتدکس استفاده می‌کنند.

بنا به گزارش رایزنی فرهنگی کشورمان در یونان، این بیانیه حاکی است: برخلاف ادعاهای واهی مخالفان کلیسای ارتدکس مبنی بر عدم رعایت مسائل بهداشتی و دستورالعمل‌های مسئولان درمان و بهداشت، کلیسای ارتدکس یونان بارها با انتشار بیانیه‎های مختلف به موارد زیر تأکید و اصرار داشته است:

۱- همیشه بر رعایت مسائل بهداشتی درون و بیرون کلیساها تأکید شده است.

۲- کلیسا هرگز وجود و شیوع ویروس کرونا را منکر نشده است.

۳- هرگز ایده‌های بچه‎گانه و بت‌پرستانه‌ای همچون این ادعا را که کشیشان و به طور کلی مسیحیان به ویروس کرونا مبتلا نمی‎شوند، مطرح نکرده بلکه کلیسای ارتدکس یونان با اینگونه اظهارات همیشه مخالفت کرده است.

همچنین این بیانیه می‎افزاید: علی‌رغم ادعاهای مطرح شده، کلیسای ارتدکس یونان و کشیشان با دولت و به ویژه مسئولان امور بهداشتی کشور همکاری‎های خوبی داشته و همیشه ضرورت رعایت مسایل بهداشتی، را در سخنرانی‌ها و مراسم مذهبی به مؤمنین مورد تأکید قرار داده‌اند. اما متأسفانه برخی که رسانه‌های قدرتمند کشور را در دست دارند؛ در صدد بدنام کردن کلیسا و کشیشان کلیسای ارتدکس یونان برآمده‌اند. قانون اساسی یونان آزادی مذهبی را تضمین می‌کند ولی گویا عده‌ای هنوز متوجه این امر نشده‌اند که کلیسا و شهروندان معتقد به مذهب ارتدکس همیشه براساس این قانون و همزمان با رعایت اصول بهداشتی به فعالیت‌های خود در چارچوب آزادی مذهبی ادامه می‎دهند و به خوبی متوجه هستند که ویروس کرونا بلایی است که امروزه گریبان‌گیر جهان شده است و کلیسا و پیروان کلیسا نیز از این خطر در امان نیستند. ما همیشه تأکید کرده‌ایم که باید کشیشان و مسئولان کلیسایی مراقبت کرده و دیگران را به رعایت مسائل بهداشتی تشویق و از خطرات شیوع این ویروس، آگاه کنند و این چیزی که کلیسا از ابتدا در برنامه‎های خود گنجانده، در واقع بازویی برای دولت و مسئولان امور بهداشتی برای جلوگیری از گسترش ویروس است، نه عامل انتقال ویروس کرونا.

شیوع کرونا و جنگ رسانه و کلیسا در یونان

در بخش پایانی بیانیه آمده است: مراسم تدفین متروپل لاگاد، کشیش «یائنو» که بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت؛ در شمال یونان با حضور نماینده و سرپرست موقت کلیسای آگیا پارسکوی در منطقه لاگاد به صورت بسیار ساده برگزار خواهد شد و از مردم خواسته شده است که در حد امکان از حضور در مراسم تدفین وی، خودداری و مسائل بهداشتی را به دقت رعایت کنند.

یادآور می‌شود، با نگاهی به مواضع کلیسای ارتدکس یونان نسبت به اعلام ممنوعیت‌هایی اعلام شده دولت به منظور جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، متوجه می­‌شویم که اعضای شورای کلیسای یونان در رابطه با این موضوع در ابتدا دارای دیدگاه‌های متفاوتی بودند. کلیسای ارتدکس یونان از ابراز موضع مشخص در خصوص این همه‌گیری تا مدتی خودداری می‎کرد. اما پس از شیوع گسترده کلیسای ارتدکس یونان با فشار دولت مبنی بر ضرورت رعایت مسائل بهداشتی و درمانی، اعلام کرد که برای مدتی مراسم مذهبی در کلیساها برگزار نخواهد شد، مشروط بر اینکه نمازخانه‌های مسلمانان مقیم یونان نیز از برگزاری مراسم مذهبی، خودداری کنند.

همچنین براساس نوشته روزنامه یونانی زبان «کاتی مرینی» متروپل متوقی و تعدادی از متروپل‌ها در این باره اعلام کرده بودند که کلیساها محل درمان درد مردم هستند و ویروس کرونا نمی‌تواند پیروان این مذهب را که در مراسم مذهبی شرکت می‌کنند، مبتلا کند.

همچنین شبکه تلویزیونی خصوصی استار و دیگر رسانه‌ها با پخش سخنرانی متروپل متوفی که گفته بود «کسانی که معتقد به مسیحیت ارتدکس هستند، مبتلا نخواهند شد، زیرا در خلال اجرای مراسم مذهبی در کلیساها شراب به مؤمنان داده می‌شود که حاوی الکل است و هر ویروسی در مقابل الکل نابود می‌شود»، انتقاد گسترده‌ای نسبت به عملکرد کلیسا در این همه گیری وارد کردند.

همچنین براساس گزارش سامانه خبری «IN.gr» در ماه آوریل سال گذشته که ویروس کرونا در یونان شیوع پیدا کرده بود، تعدادی از متروپل‌ها و رهبران کلیسا در مناطق مختلف یونان و حتی بعد از اعلام دستور اسقف اعظم کلیسا مبنی بر توقف فعالیت‌های کلیسایی، اقدام به بازکردن کلیساها و اجرای مراسم کردند که تعدادی از آنان نیز توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به مقامات قضایی تحویل داده شدند.

در پایان درباره مشروط کردن توقف فعالیت‌های نمازخانه‌های مسلمانان مقیم یونان از سوی کلیسای ارتدکس باید گفت که انجمن مسلمانان یونان طی بیانیه‎ای که در تعدادی از روزنامه‎ها و شبکه‎های مجازی منتشر شد، اعلام کرد که مسلمانان مقیم یونان از همان ابتدای شروع ویروس کرونا و صدور دستورالعمل‎های دولت، بلافاصله نمازخانه‌های خود را تعطیل و مسلمانان مؤمن در منازل خود به عبادت می‌پردازند.

همچنین نعیم القندور، رئیس انجمن مسلمانان یونان، با حضور در شبکه‎ها و رسانه‎های مجازی توقف سریع فعالیت نمازخانه‎ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: مسلمانان در عین حالی که به قدرت و توانایی لایزال الهی معتقدند، بر این باورند که باید براساس همین آموزه‎ها در راستای حفظ بهداشت خود و عموم مردم گام بردارند و از این رو ما از همان ابتدا اقدام به بستن نمازخانه‎های خود کردیم.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: