۰

ابراز نگرانی دولت افغانستان از قطع کمک های بین المللی

ابراز نگرانی سرپرست وزارت خارجه افغانستان از توقف کمک های تعهدشده بین المللی به این کشور تا پایان سال 2020 حاکی از پیامدهای قطع این کمک ها برای دولت افغانستان است.
کد خبر: ۲۴۴۱۳۱
۱۶:۲۲ - ۲۸ آبان ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، ابراز نگرانی سرپرست وزارت خارجه افغانستان از توقف کمک های تعهدشده بین المللی به این کشور تا پایان سال 2020 حاکی از پیامدهای قطع این کمک ها برای دولت افغانستان است.

 سرپرست وزارت خارجه افغانستان از قطع کمک های بین المللی به این کشور ابراز نگرانی کرد.

"حنیف اتمر" گفت،کمک‌های تعهد شده جامعه جهانی به افغانستان تا دو ماه آینده پایان می‌یابد و امکان دارد در آینده تمدید نشود.

سرپرست وزارت خارجه افغانستان درجلسه کسب رأی اعتماد ازمجلس نمایندگان اظهارداشت ،کمک‌های تعهد شده جامعه جهانی تا 2 ماه دیگر به پایان می‌رسد و به همین خاطر نشست افغانستان در ژنو تا چند روز دیگر برای بررسی ادامه این کمک‌ها، برگزار خواهد شد.

وی افزود ،این خطر این وجود دارد که جامعه جهانی به دلیل ناتوانی ،ادامه کمک‌ها به افغانستان را متوقف کند از اینرو 10 شرط اساسی را برای دولت افغانستان و طالبان برای تداوم کمک ها تعیین کرده است.

ابراز نگرانی سرپرست وزارت خارجه افغانستان از توقف کمک های تعهدشده بین المللی به این کشور تا پایان سال 2020 حاکی از پیامدهای قطع این کمک ها برای دولت افغانستان است.

افغانستان درچند دهه گذشته به دلیل جنگ داخلی واشغال خارجی،علاوه بر آنکه بسیاری از زیر ساخت های اقتصادی خود را از دست داده است درایجاد درآمدهای پایداروتوسعه منابع مالی داخلی با چالش های بسیاری مواجه بوده است.

درچنین شرایطی از نظر دولت افغانستان قطع کمک های بین المللی به بازسازی این کشور می تواند تبعاتی منفی درتامین مالی پروژه های بازسازی و تامین هزینه های عمومی و جاری افغانستان خواهد داشت.

به همین دلیل دولت افغانستان درصدد است از طریق برگزاری نشست های بین المللی نظر مساعد جامعه جهانی برای ادامه کمک ها به این کشور را برای تداوم روند بازسازی جلب کند.

با توجه به آنکه موضوع کمک های جهانی به افغانستان و رایزنی ها در این خصوص درچارچوب مسئولیت های وزارت خارجه این کشور تعریف می شود،حنیف اتمر در جلسه کسب رای اعتماد از مجلس نمایندگان،ضمن تشریح روند جذب کمک های خارجی به مسئله بازسازی،درباره پیامدهای توقف کمک های وعده داده شده جامعه بین المللی به افغانستان با توجه به نزدیک شدن به زمان پایان این کمک ها هشدار داده است.

حنیف اتمر درمجلس نمایندگان به ناتوانی جامعه بین المللی برای ادامه کمک ها به این کشوراشاره می کند که البته چندی پیش اتحادیه اروپا برای پنهان کردن این مسئله،گسترش فساد را بهانه ای برای تصمیم احتمالی برای قطع کمک ها به کابل برمی شمرد.

نماینده اتحادیه اروپا در افغانستان پیشتر در توئیتی به دولت کابل هشدار داد، اگر در امر مبارزه با فساد تلاش جدی نکند، کمک ها و حمایت های جامعه جهانی را از دست خواهد داد.

هشدار نماینده اتحادیه اروپا در افغانستان درباره قطع کمک ها در صورت ادامه روند کنونی فساد مالی در این کشور،در حالی است که مسئولیت بخش عمده فساد مالی در افغانستان با شرکت های خارجی مشارکت کننده در عرصه بازسازی این کشور است که برخی نهادهای غربی نیز به آن اذعان دارند.

"احمد ضیا رفعت" استاد دانشگاه در افغانستان می گوید، شرطی را که اروپایی ها مبنی بر مبارزه با فساد اداری و مالی در افغانستان عنوان می کنند، بجای اینکه تلاش واقعی برای کاهش فساد در کشور باشد بیشتر یک شرط سیاسی است.

با توجه به اینکه بیش از 80 درصد از کمک های بین المللی در اختیار موسسات و نهادهای خارجی به خصوص آمریکایی در عرصه بازسازی افغانستان است،مسئول اصلی هدر رفتن این کمک ها این موسسات غربی هستند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: