۰

بهبود کیفیت آینده زوجین در گرو فرزندآوری است

یک آینده‌پژوه جمعیت گفت: در بسیاری از اوقات گفته می‌شود که تولد فرزندان برای آینده کشور و جامعه مهم است اما من به خانواده‌های "تک فرزند" می‌‌گویم در درجه اول بهبود کیفیت آینده خود و فرزندانشان در گرو تصمیم به تولد فرزندان بیشتر است.
کد خبر: ۲۴۴۰۹۲
۱۲:۵۷ - ۲۸ آبان ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، یک آینده‌پژوه جمعیت گفت: در بسیاری از اوقات گفته می‌شود که تولد فرزندان برای آینده کشور و جامعه مهم است اما من به خانواده‌های "تک فرزند" می‌‌گویم در درجه اول بهبود کیفیت آینده خود و فرزندانشان در گرو تصمیم به تولد فرزندان بیشتر است.

دکتر مریم اردبیلی با بیان اینکه زوج‌ها باید نگرششان را درباره "تک‌فرزندی" تغییر دهند، اظهار کرد: خانواده‌های تک یا دو فرزند باید بدانند که با این تصمیم، تا حدی استفاده بهینه، با نشاط و متعادل‌تری از امکانات موجود را محدود می‌کنند از طرفی مزایای فرزندآوری در میانسالی و سالمندی از نظر حمایت‌ها و کیفیت زندگی بسیار قابل توجه است.

وی ادامه داد: زوجین جوانی که در دهه سوم و چهارم زندگی خود بوده و تک فرزند هستند، براساس شاخص‌های امید به زندگی، نصف عمر خود را در پیش‌رو دارند در این رابطه باید گفت که در نیمه دوم زندگی، کیفیت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

این پزشک و استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: با اینکه دولت در تهیه امکانات و لوازم فرزند‌آوری عملکرد خوبی نداشته و در این زمینه عقب است اما خانواده‌ها نباید معطل این موضوع بمانند و باید سریعتر اقدام به فرزند‌آوری کنند؛ خوشبختی، آینده خودشان و فرزندشان نباید فدای تأخیر بوروکراتیک سیاست‌های دولتی شود البته انشاءالله این سیاست‌ها به کمک می‌آیند و شرایط خانواده‌ها را تسهیل می‌کنند.

وی افزود: در بسیاری از اوقات گفته می‌شود که تولد فرزندان برای آینده کشور و جامعه مهم است اما من به خانواده‌های "تک‌فرزند" می‌‌گویم در درجه اول بهبود کیفیت آینده خود و فرزندانشان در گرو این تصمیم است.

اردبیلی تصریح کرد: براساس پیمایش‌های انجام شده از زوجین در آستانه ازدواج، در حال حاضر تمایل خانواده‌های ایرانی برای فرزند‌آوری بیشتر از نرخ جانشینی (2.1 فرزند) است؛ این پیمایش‌ها می‌گویند خانواده‌ها 2.4 تا 2.6 فرزند می‌خواهند، اگر سیاست‌های دولت به کمک بیاید، این تعداد فرزند نیز محقق می‌شود اما در عین حال زوج‌ها نباید به این تعداد هم اکتفا کنند و باید فرزندخواهی بیشتری داشته باشند.

وی افزود: هیچ چیز خوبی در دنیا بدون سعی و تلاش به دست نمی‌آید، تولد فرزندها هم از این قبیل موارد است که به شب بیداری‌ها و برنامه‌ریزی‌های زیادی نیاز دارد؛ تصمیم به این اقدام ممکن است در مقطعی خانواده‌ها را با چالش‌هایی روبرو کند اما بقیه زندگی آنها را آکنده از شیرینی خواهد کرد.

این آینده‌پژوه جمعیت متذکر شد: به نظرم باید ذهنمان را از تصور کلیشه‌ای ایده‌آل بودن "تک فرزندی" خالی کنیم و همینطور در مورد درکمان از موفقیت تجدید نظر کنیم؛ تولد فرزند و کسب موفقیت‌های دیگر با هم مخالف نیستند و باید باور کنیم که موفقیت‌های اجتماعی و اقتصادی با وجود فرزندان نیز امکان‌پذیر است؛ در این رابطه، در حال حاضر زوجین جوانی را شاهد هستیم که بعد از تجربه دو یا سه فرزندی اظهار می‌کنند باورشان نمی‌شد که زندگی‌شان اینقدر شیرین شود!

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: