۰

همکاری های دینی میان ایران و جمهوری آذربایجان افزایش می یابد

در دیدار رایزن فرهنگی کشورمان در باکو با مبارز قربانلی رییس کمیته دولتی در امور تشکل های دینی جمهوری آذربایجان، طرفین به چند پیشنهاد به صورت مشترک در حوزه همکاری های دینی تاکید شد.
کد خبر: ۲۴۴۰۹۰
۱۲:۵۱ - ۲۸ آبان ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، در دیدار رایزن فرهنگی کشورمان در باکو با مبارز قربانلی رییس کمیته دولتی در امور تشکل های دینی جمهوری آذربایجان، طرفین به چند پیشنهاد به صورت مشترک در حوزه همکاری های دینی تاکید شد.

در دیدارقربانعلی پورمرجان رایزن فرهنگی کشورمان در باکو با مبارز قربانلی رئیس کمیته دولتی در امور تشکل‌های دینی جمهوری آذربایجان، طرفین به چند پیشنهاد به صورت مشترک در حوزه همکاری‌های دینی تاکید شد.

در این دیدار مبارز قربانلی رئیس کمیته دولتی در امور تشکل‌های دینی جمهوری آذربایجان با اشاره به ترویج اسلام هراسی از سوی کشورهای غربی، گفت: متأسفانه ریشه خشونت‌ها، تکفیری‌ها و افراطی‌ها که عمدتاً در جهان غرب و کشورهای اروپایی بوده است ولی با اتهام جهان اسلام به افراطی گری، اسلام هراسی را در کشورهای مختلف ترویج و تبلیغ می‌کنند.

وی افزود: متأسفانه با توجه به وجود اشتراکات مستحکم در جهان اسلام و برگزاری کنفرانس‌های متعدد در مورد وحدت، بر اختلافات بیش از حد دمیده می‌شود و این موضوع اتحاد کشورهای اسلامی و جهان اسلام را به تأخیر و خطر می‌اندازد.

مبارز قربانلی گفت: در حالی که دو جنگ جهانی در اروپا رخ داد و میلیون‌ها انسان در این جنگ‌ها کشته شدند، این کشورها بعد از پایان جنگ به اتحاد رسیدند و در سایه این اتحاد ساختار اقتصادی، نظامی و سیاسی محکمی را به وجود آوردند که توسعه و پیشرفت امروز آنها نتیجه این اتحاد بوده است. وظیفه اصلی ما نیز در جهان اسلام با کنارگذاشتن اختلافات، دستیابی به صلح، اتحاد و یکپارچگی می‌باشد.

مبارز قربانلی از آمادگی این کمیته در راستای توسعه روابط دینی و علمی دو کشور و همچنین تبادل اساتید و دانشجویان مراکز آموزشی ج. ا. ایران با دانشگاه الهیات ج. آذربایجان که زیرمجموعه کمیته دولتی می‌باشد خبر داد.

درادامه این دیدار پورمرجان، تبادل هیأت‌های علمائی و دینی بین دو کشور را مورد تاکید قرار داد و از تجربه تشکیل کمیته علمایی مشترک با برخی از کشورها که مسئولیت پیگیری امور دینی را دارند گفت که این ایده از طرف رئیس کمیته دولتی در امور تشکل‌های دینی ج. آذربایجان مورد استقبال قرار گرفت و پیشنهاد نمود که در دیدار با شیخ الاسلام الله شکور پاشازاده هم این موضوع طرح شود چون یک موضوع مهمی است و حتی می‌تواند با حضور چندین کشور این اتفاق بیافتد.

رایزن فرهنگی کشورمان ادامه داد: در دنیای اسلام متأسفانه کشورها با اتفاقات کوچک نباید خود را درگیر سازند و به موضوعات مهمتری باید بیاندیشند. وی به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص تمدن نوین اسلامی اشاره کرد که کشورهای اسلامی بایستی در این موضوع نقش ایفا کنند و این از موضوعات مهم در جهان اسلام است.

در این دیدار فعالیت‌های چاپی متقابل در حوزه مقالات اساتید و علمای دینی دو کشور در مجلات ایران و آذربایجان مطرح شد که در نتیجه طرفین به صورت مشترک پیگیر این موضوع خواهند شد.

مبارز قربانلی رئیس کمیته دولتی در امور تشکل‌های دینی جمهوری آذربایجان که منصوب رئیس جمهور این کشور می‌باشد، کلیه امور مربوط به مسائل دینی، تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد که در حوزه‌های دینی فعالیت می‌کنند و صدور مجوزهای لازم را هماهنگی و مدیریت می‌کند.

رئیس کمیته دولتی در امور تشکل‌های دینی جمهوری آذربایجان درادامه سخنان خود افزود: تمدن نوین اسلامی از موضوعات بسیار مهمی است و ما هم چند برنامه برای این کار داشته ایم و گفتگوهای تمدنی و فرهنگی را در سطح بالا برگزار کرده ایم ولی کارهای علمی مشترک در این زمینه ضروری است. خوشبختانه کشور ما یک کشور باز و به لحاظ اداری غیر دینی است ولی ۹۵ درصد آنرا مسلمانان تشکیل می‌دهند و مابقی متعلق به بقیه ادیان است. در بین مسلمانان هم همزیستی بسیار خوبی وجوددارد و اختلافی احساس نمی‌شود.

مبارز قربانلی از پیشنهادات رایزن فرهنگی تشکر کرد و به دانشگاه الهیات آذربایجان اشاره کرد که در حوزه علمی می‌توانیم از مسیر این دانشگاه همکاریهای خوبی داشته باشیم.

پورمرجان به همراه مبارز قربانلی از برخی تابلوهای مربوط به مساجد در داخل ساختمان کمیته امور دینی بازدید کرد.

منبع: MEHR NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: