۰

چطور از گیاه کالانکوئه نگهداری کنم

فوت و فن نگهداری از کالانکوا را یاد بگیرید و با نیازهای گیاه کالانکوئه که خیلی راحت هست اشنا بشید تا گیاه شما گلدهی خوبی داشته باشه...
کد خبر: ۲۴۴۰۸۴
۱۲:۰۰ - ۲۸ آبان ۱۳۹۹

شیعه نیوز: این گیاه را با نام کالانکوا هم میشناسند و نگهداری خیلی راحتی داره، کالانکوآ دارای 120 گونه مختلف است که جزو گیاهان چند ساله به حساب میاد، در این مطلب میخواهیم رازهای نگهداری و گلدهی آن را برای شما بیان کنیم و بگیم که چطور میشه کاری کرد که مجدد این گیاه به گل بشینه.

یکی از گیاهان آپارتمانی زیبا که در شروع هوای خنک پاییز وارد بازار میشه و به خاطر طول عمر گل و مقاومت به خشکی و سرما ، تنوع گل بسیار محبوب هستش همین گل کالانکوآ خودمون هست، در ضمن قیمت این گل خیلی خیلی مناسب هست و برای هدیه دادن به نظرم خیلی مناسب هست و بقیه گونه ها به خاطر ظاهر و مقاومت به خشکی به عنوان گیاهی گوشتی به فروش می رسد.گونه های این جنس به علت سهولت پرورش آنها و برگ های گوشتی و گل های زیبا، مورد توجه می باشد.
با کالانکوآ یا کالانکوئه بیشتر آشنا بشید

گل کالانکوا چیست؟ نام علمی این گیاه kalanchoe است که از خانواده Crassulaceae به حساب میاد و بومی ماداگاسکار است که با نام های کالانکوآ , کالانشه‌آ , کالانشه نو, Kalanchoe, Palm Beach Belle شناخته میشود، اگر از نظر شکل ظاهری بخواهیم آن را بررسی کنیم دارای برگها سبز روشن، گوشتی و تخم مرغی شکل میباشد که لبه آنها به طرف بالا برگشته و گل های کالانکوئه قرمز کم رنگ و لوله ای شکل میباشد (البته رنگ گلها الان در بازار به رنگهای مختلف موجود می باشد) و به صورت خوشه ظاهر می شوند .فصل هرس گل ها، از اواسط زمستان تا اواسط بهار می باشد.

توجه داشته باشید که خواستگاه کالانکوئه آفریقا و هندوستان است و 100 گونه شبه درختچه ای شناخته شده که به طول 1 متر است ولی در گلکاری از ارقام پاکوتاه که 40-30 سانتیمتر است استفاده می شود.

این خط کاملا علمی هست شاید دوست داشته باشید اطلاعات بیشتری بگیرید. این گیاهان بیشتر مناسب مناطق گرم و خشک بوده و بصورت علفی پایا هستند و قاعده ساقه آنها مختصری چوبی و دارای برگهای گوشتی می باشد. گل آذین گرزن است گلها منظم و با فرمول گل n کاسبرگ و n گلبرگ و n+n پرچم و n برچه می باشد که n از 3 تا 30 متغیر است. کاسبرگها آزاد و به رنگ سبز و گلبرگها رنگین و برچه ها آزاد و منطبق با گلبرگها است. تخمدان تحتانی می باشد . در بافتهای برگ و ساقه آنها آب و اسید آلی ذخیره می شود.

آیا گل کالانکوا سمی است؟

این گیاه به هیچ وجه سمی نیست و اصلا نگران نگهداری آن نباشید، میتوانید لیست گیاهان سمی را از اینجا مطالعه کنید.

شرایط نگهداری و نیازهای کالانکوا

به صورت خلاصه باید گفت که این گیاه به نور 8 الی 10 ساعته، دمای معمول اتاق، خاک با زهکشی بالا و سبک، آبیاری متوسط و کوددهی در فصل رشد نیاز دارد که در ادامه به صورت کامل تمامی موارد رو مورد بررسی قرار خواهیم داد.
نور مناسب برای کالانکوئه چقدر باشد؟

این گیاه به نور زیاد ولی غیر مسقیم نیاز داره و بهترین محل براش پشت پنجره جنوبی هست که روزانه 8 الی 10 ساعت نور براش تامین بشه، البته توجه داشته باشید قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید موجب سوختگی در برگها خواهد شد پس پشت پنجره ای که شیشه مات دارد یا پرده قرار دهید. در فصل استراحت حتما گیاه باید در محلی نسبتا تاریک قرار گیرد تا در گلدهی مجدد دچار مشکل نشوید.
گیاه کالانکوا چه دمایی را دوست دارد؟

دمای مناسب برای رشد کالانکوئه ۲۰-۱۸ می باشد که به عنوان دمای ایده آل برای آن شناخته میشود، ولی اگر دما زیر 16 درجه سانتی گراد برسد گلدهی آن را کاشه داده و گاهی گلدهی را به تاخیر می اندازد همچنین در برخی از گونه ها با افزایش دما (بالای 22 درجه) رشد گیاه کاهش پیدا کرده و اگر به 27 درجه سانتی گراد برسد گلدهی متوقف میشود.

توجه داشته باشید که با افزایش دما و خشک شدن محیط نگهداری هم میزان رطوبت محیط را بالا ببرید و هم تعداد دفعات آبیاری را افزایش دهید.

میزان درست آبیاری گیاه کالانکوئه چقدر باشد؟

حتما بین دو آبیاری باید خاک تا عمق 2 الی 3 سانتی متر خشک شود ولی اگر گیاه را در خارج از خانه کاشته اید سعی کنید در فصل گرم سال روزانه عصر ها آبیاری کنید. ولی همیشه قبل از آبیاری خاک گلدان را بررسی کنید.

توجه داشته باشید که هر ماه حداقل یکبار زهکشی گلدان را بررسی کنید که آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه چون جمع شدن آب در ته گلدان موجب پوسیدگی ریشه و بیماری های قارچی خواهد شد. آبیاری زیاد و یا نداشتن زهکشی مناسب موجب ریزش کالانکوا خواهد شد.
شرایط درست کوددهی

این کار را حتما در فصل رشد و گلدهی گیاه انجام دهید به این شکل که ۳ گرم کود کامل یا گلدهی را در لیتر آب حل کنید و هر دو هفته یکبار از خرداد تا شهریور به گیاه بدهید. توجه داشته باشید عمل کوددهی نباید در دوران استراحت گیاه انجام شود.
ایا کالانکوئه خواب زمستانی دارد؟

بله ولی نه به این صورت که حتما گیاه باید در فصل زمستان به خواب زمستانی برود بلکه بعد از یک دوره گلدهی گیاه کالانکوا نیاز به استراحت و بازیابی خود دارد پس هر فصلی که گلدهی گیاه به اتمام رسید این کار را انجام دهید تا مجدد گیاه شما گل بنشیند.

ولی اصولا گیاه کالانچوئه از ماه مهر تا انتهای دی ماه به خواب زمستانی خواهد رفت. شرایط مناسب نگهداری این گیاه در دوران استراحت به این گونه خواهد بود که گیاه را به مکانی با دمای 18 درجه سانتی گراد منتقل کنید و خاک گیاه را خشک نگه دارید و پس از گذشت 6 هفته ، گیاه را به مکانی گرم و روشن منتقل کرده و شیوه آبیاری طبیعی آن را از سر بگیرید.

کالانکوئه کی گل می دهد

گلدهی کالانکوئه (K. blossfeldiana) از اواسط پاییز تا شروع گرما است و به طور معمول در نخستین روز های پاییز جلب نظر می کند. کالانکوئه یک گیاه روز کوتاه است و برای شروع گل انگیزی، فقط به دو روز کوتاه (شب بلند) نیاز دارد. افزایش تعداد روزهای کوتاه منجر به افزایش تعداد گل آذین می شود.

پس از گلدهی، می توان دوباره در منزل آن را به گل نشاند که باید ساقه را از محلی که گل ندارد هرس کرد و گلدان را در هوای خنک و روز کوتاه قرار داد.ولی اکثر ملت چون این قضیه رو بلد نیستن نمیتونن توی خونه به گل بیارن این گل زیبا رو ، و مجبورن دوباره برن بخرن، خوب عزیزم یاد بگیر این چیز ها رو دیگه …..
چگونه کالانکوا را مجبور به گلدهی کنیم ؟

در تحریک گلدهی، از پوشش چادری تیره استفاده می شود. از آنجا که اگر این عمل در بعدازظهر شروع شود در زیر پوشش دما زیاد بالا می رود، بهتر است این عمل از ساعت ۷ بهداز ظهر شروع و در ساعت ۱۰-۹ صبح پوشش برداشته شود. در تابستان باید با پوشاندن سطح گلخانه شدت نور کاسته شود. نوسانات رطوبت خاک برای کالانکوئه باید کم باشد و خاک به طور یکنواخت مرطوب باشد.

اگر در محیط کشت لکه هایی خشک باقی بماند رشد غیریکنواخت و گلدهی درهم و نامنظم خواهد بود. خاک باید ۵۰ درصد ماده آلی داشته باشد و از زهکشی خوبی برخوردار باشد، چون ریشه این گیاه افشان است. PH خاک باید ۵/۶-۵/۸ باشد. از کاربرد فسفر بیش از حد باید خودداری شود، چون باعث کاهش جذب عنصر روی می شود که مشکلات جدی را به دنبال دارد.
انواع کالانکوئه را بشناسید

این گیاه دارای 4 گونه است که 3 گونه از آنها بسیار معروف هستند :

کالانکوئه کریسمس (kalanchoe blossfeldiana): این گیاه دارای گلهای قرمز بسیار زیبا و جذاب است
کالانکوئه دایگرمونتیانا اشک تمساح(kalanchoe daigremontiana): جالبه که بدونید اشک تمساح هم زیر مجموعه کالانکوا ها است و جزو گیاهانی است که خیلی راحت تکثیر میشه و نگهداری از اون بسیار راحت است.
کالانکوئه کاتالیدون یک ساکولنت (kalanchoe thyrsiflora): این گیاه جزو گیاهان گوشتی جذاب است که زیر مجموعه ساولنت ها هم قرار میگیره

الف: کالانکوئه کریسمس kalanchoe blossfeldiana

این همان گونه ی معروف کالانکوئه هستش که هوای خنک وارد بازار میشود ! بومی ماداگاسکار است. ارتفاع و گسترش آن حدود ۳۰ سانتی متر. برگ ها سبز روشن و گوشتی به شکل تخم مرغی پهن که لبه آنها به سمت بالا برگشته است. کاسه گل، ارغوانی مایل به سبز و جام گل ارغوانی است. گل های آن در رنگ های قرمز، نارنجی، صورتی، زرد و سفید وجود دارد. در شرایط روز کوتاه به گل می رود و به طور معمول فصل پیدایش گل از اوایل پاییز تا شروع هوای گرم است.متاسفانه این گونه وقتی وارد منزل بدون نور و بدون تهویه بشه گلهاش زود میریزن و گل نمیده اصلا ، باید توجه کرد این گل برای کنار پنجره باز ، تراس، بالکن و پشت پنجره و فلاور باکس مناسبه …
ب:( کالانکوئه کرک دار)kalanchoe tomentosa

برگ های آن به طور متراکم با کرک های سفید کوتاهی پوشانده شده و کناره های آن نیز دارای لکه های قموه ای رنگ است. گل های این گیاه از نظر زیبایی در مقایسه با برگ ها در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

ج: (kalanchoe daigremontiana(syn. Bryophyllum daigremontiana

این گونه زنده زا است و قدیمیا بهش اشک تمساح میگن،و از طریق گیاهچه های کوچک که روی لبه برگ های آن تشکیل می شود افزایش می یابد.
د:kalanchoe pinnata,kalanchoe daigarai

از دیگر گونه های کالانکوئه هستند که زنده زا می باشند. گیاهان زند زا گیاهانی هستند که از طریق غیرجنسی به خودی خود افزایش می یابند. روی هر یک از دندانه های برگ گیاه، عضو کوچکی از گیاه که در حقیقت یک رویان برگساری کوچک است، تشکیل می شود و در اطراف برگ ها این اعضاء به گیاهان شکل خاصی می دهند. رویان ها پس از پراکنده می شوندو در آنجا شروع به رشد و نمو می کنند.
روش تکثیر کالانکوئه در خانه

این گیاه رو میشه هم به روش بذر و هم قلمه تکثیر کرد که بهترین روش در خانه استفاده از قلمه می باشد، خاک مناسب برای کاشت قلمه ترکیبی از : یک قسمت پیت + یک قسمت خاکبرگ یا کمپوست + دو قسمت ماسه نرم باید باشد که میزان ماسه بیشتر موجب میشود که قلمه ها پوسیده نشوند.

حال برای تکثیر کالانکوا به روش قلمه زدن شما ساقه های جوان و شاداب را انتخاب کنید و به طول ۵/۷ سامنتیمتر از اواسط تا اواخر بهار با یک چاقوی تیز برش بزنید، حالا به مدت ۲ یا ۳ روز در محلی با نور کم قرا دهید تا در محل بریدگی ها، پینه تشکیل شود. قلمه ها را دور از تابش مستقیم خورشید در یک اتاق معمولی با دمای ۲۰-۱۸ درجه سانتی گراد نگاه دارید.

سپس قلمه ها را به آرامی در گلدانهایی با قطر دهانه ۹ سانتی کمتر، حاوی کمپوست مخصوص گیاهان گوشتی و کاکتوس قرار دهید و در دمای ۲۱-۲۰ درجه سانتی گراد، با نور مناسب و کافی ولی دور از تابش مستقیم خورشید نگاه دارید . خاک را نسبتا مرطوب کنید و مواظب باشید که خیلی خیس نباشد. زمانی که ریشه دهی انجام شده و گیاه جدید شروع به رشد می کند، به آب بیشتری نیاز دارد، ولی مراقب باشید که آبیاری بیش از اندازه نکنید.

قلمه ها را میتوان در آب هم ریشه دار کرد که بعد از این که ریشه ها 2 الی 3 سانتی متر شدند آنها را به خاک گلدان منتقل کنید.

نکته مهم برای قلمه زدن

در مناطق معتدل گلدان یا قلمه های ریشه دار را در محل آفتاب گیر یا سایه آفتاب نگهداری می کنند تا زمان گلدهی طولانی شود. برگهای مقابل و دندانه دار و بوته کرکی و مخملی دارد و حالت زیبایی به گیاه می دهد
مشکلات و بیماری های کالانکوئه

این گیاه جزو گیاهان است که به راحتی متوان در خانه نگهداری کرد ولی شاید در گلدهی و ریش برگ دچار مشکل شوید که در ادامه هر دو مورد را بررسی میکنیم ولی برای اطلاع از سایر مشکلات و بیماری کالانکوا به مطلبی که به صورت کامل بررسی کردیم مراجعه کنید.
چرا گیاه کالانکوا گل نمیدهد

دوستان عزیز ناتوانی در گلدهی، گلهای بدشکل و یا کاهش تعداد گل در گیاه میتونه در اثر دماهای خیلی بالا یا پایین ایجاد می شود.
غیر عادی شدن رنگ برگها

نور زیاد باعث ایجاد رنگ غیر عادی در برگ ها می شود و مقدار آنتوسیانین در برگ ها افزایش یافته و برگ ها با رنگ قرمز نامطلوبی ظاهر می شوند. اگر تعداد روز های کوتاه ناکافی باشد، گلها غیر عادی خواهد بود و براکته های پوسته ای کوچک، در گل بزرگ شده و مشابه برگ می شوند. این پدیده به نام فیلودی ( برگسانی) معروف است.
چرا برگهای گیاه کالانکوا زرد میشود

اگر کالانکوئه شما دچار ریزش برگ های پایینی و کوچک بودن برگ های جوانتر هست، برای بار چندم دارم میگم در این مطلب که در آبیاری دقت کنید زهکشی را بررسی کنید تا منافذ اون بسته نشده باشه در ضمن آب زیر گلدانی را حتما خالی کنید و هر دو هفته یکبار از کود کامل استفاده کنید و شرایط نوری گیاه خود را بررسی کنید.
جمع بندی نگهداری گل کالانکوا

در نگهداری کالانکوئه شما باید حتما نور خوب (و استراحت)، آبیاری متوسط که حتما بین دو آبیاری خاک گلدان خشک بشه و دمای 18 الی 22 درجه سانتی گراد براش فراهم کنید تا گیاهی شاداب و سرحال داشته باشید. شما در خصوص نگهداری این گیاه چه تجربه ای دارید؟ حتما در دیدگاه نظر و سوالات خود را بیان کنید.

منبع : گل من و تو

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: