۰

فشارها بر عربستان برای آزادی لجین الهذلول

فشارها روی دولت ریاض برای آزادی فعال زن سعودی قبل از برگزاری نشست گروه ۲۰ که قرار است به صورت مجازی در تاریخ ۲۱ و ۲۲ نوامبر برگزار شود، شدت گرفته است.
کد خبر: ۲۴۳۷۷۲
۱۱:۵۱ - ۲۵ آبان ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، روزنامه القدس العربی نوشت، لینا الهذلول، خواهر لجین الهذلول، فعال زن سعودی خواستار آزادی وی پیش از میزبانی عربستان از نشست مجازی گروه۲۰ شد که یکی از محورهای این نشست توانبخشی به زن است.

همزمان با آمادگی عربستان برای میزبانی از این نشست، پرونده الهذلول که در حوزه حقوق زن فعالیت می کرد، در کانون توجهات قرار گرفته است. او به خانواده اش اطلاع داده که اعتصاب غذا کرده است، کاری که فشارها روی دولت ریاض برای آزادی لجین و زنان محبوس دیگر را بیشتر می کند.

پیرامون بازداشت فعالان زن سعودی، خبرنگار فاطمه تانیس، از رادیو "ان پی آر" آمریکا با لینا و هاله الدوسری، فعال و پژوهشگر مقیم آمریکا مصاحبه کرده است.

لینا در این مصاحبه نسبت به آزادی خواهرش لجین در صورت ادامه اعمال فشارها بر دولت عربستان ابراز خوشبینی کرد و الدوسری هم معتقد است مقامات سعودی با افزایش نقض ها تحت فشار قرار می گیرند.

لینا در این گفتگو با بیان اینکه از خواهرش که ظرف دو ماه دومین اعتصاب غذای خود را شروع کرده است، هیچ خبری ندارند و بسیار برایش نگران هستند، گفت، لجین وقتی نمی تواند خانواده اش را ببیند، اصلا نمی خواهد زنده باشد. برای همین دست از اعتصاب غذا نخواهد کشید تا اینکه با تماس های تلفنی منظم با خانواده اش موافقت شود.

وی در پاسخ به این سوال که هنوز لجین و دیگر فعالان زن تفهیم اتهام نشده اند و زمان آغاز محاکمه آنها هم مشخص نیست، گفت: درخواست ما این است که لجین یا محاکمه عادلانه انجام و سپس آزاد و علنا بی گناهی او اعلام شود یا فورا بدون هیچ قید و شرطی آزاد شود.

لینا در پاسخ به این سوال که تعامل با مقامات سعودی از زمان به قدرت رسیدن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سخت شده و با وجودی که بن سلمان اصلاحات اجتماعی و اقتصادی را در اولویت قرار داده اما آزادی های مدنی را با سرکوب مخالفان و آزادی بیان و فعالیت به شدت کاهش داده، گفت، در این شرایط جامعه بین الملل باید به عربستان گوشزد کند که این اصلاحاتی که از آنها دم می زنند مادامی که اصلاح گران واقعی در زندان باشند، قابل باور نیستند.

اما الدوسری که روی حقوق زن سعودی کار می کند، می گوید، احتمال ندارد لجین و دیگر فعالان زن سعودی به زودی آزاد شوند. هرچقدر زمان برگزاری نشست گروه ۲۰ نزدیک می شود محدویت دسترسی به لجین هم بیشتر می شود.

وی گفت، با وجودی که اکنون رانندگی در عربستان قانونی شده، -مساله ای که به خاطر آن لجین و تعداد دیگری از زنان بازداشت شدند- اما ولیعهد این زنان را مجازات می کند.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: