۰

انتقاد کاربران از ادعای روزنامه سعودی درباره مسجد الاقصی

یک رسانه سعودی ادعایی بی‌پایه و اساس را درباره مسجدالأقصی مطرح کرد که جنجال زیادی را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده است.
کد خبر: ۲۴۳۷۰۵
۱۵:۴۸ - ۲۴ آبان ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، یک رسانه سعودی ادعایی بی‌پایه و اساس را درباره مسجدالأقصی مطرح کرد که جنجال زیادی را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده است.

 "اسامه یمانی" نویسنده سعودی با انتشار یادداشتی در روزنامه سعودی عکاظ نوشت: دلیل اینکه بسیاری از مردم بر این باورند مسجدالاقصی در فلسطین واقع شده است این است که در بسیاری از کتاب‌های تاریخ و کتب تفسیری آمده است که الاقصی در بیت المقدس واقع شده است و از این رو سردرگمی میان قدس، قبله و مسجدالاقصی شکل گرفت.

این نویسنده سعودی مدعی شد: مسجدالأقصی که پیامبر درباره آن صحبت کرده است در منطقه‌ای است که "الجعرانه" نامیده می‌شود و بین مکه و طائف واقع شده است نه در فلسطین.

وی گفت: قدس، اقصی نیست و در زمان بعثت حضرت محمد (ص) و دوره خلفای راشدین نیز به این اسم شناخته نمی‌شد؛ همچنین قدس شهر است و مسجدالأقصی مسجد.

این نویسنده در تلاشی برای اثبات این موضوع که مسجدالاقصی قبله نخست مسلمانان نبوده است، مدعی شد: علی‌رغم رواج این مساله در کتاب‌ها در دوره کنونی، طبق نظر نیاکان، درباره تقدم قبله برای بیت‌المقدس اتفاق نظر وجود ندارد.

وی همچنین نوشت: آنگونه که ابن خلکان ذکر کرده است، عبدالملک بن مروان مسجد قبه الخضره را در سال ۶۹۱ میلادی بنا نهاد، چراکه مردم از ممانعت ادای مراسم حج در مکه شکایت داشتند و ابن زبیر در هنگام حج از حجاج بیعت می‌گرفت و به همین دلیل عبدالملک مروان قبه الصخره را ساخت و از مردم خواست به جای مکه در آنجا زیارت کنند.

یمانی ادامه داد: ما از این اختلاف روایات‌ها نتیجه می‌گیریم که دلیل این اختلافات به امور سیاسی باز می‌گردد و در راستای اهداف و مواضع سیاسی به کار گرفته شده‌اند و هیچ علاقه‌ای به ایمان و عبادت ندارد.

این اظهارات بحث و جدل زیادی را در میان فعالان و شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرد و وی نخستین نویسنده سعودی نیست که سعی در نفی مقدس بودن قدس اشغالی داشته است.

فعالان در واکنش به این اظهارات گفتند که انتشار یادداشت یمانی در روزنامه عکاظ در راستای ترویج عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و رها کردن فلسطین صورت گرفته است.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: