۰

هر آنچه درباره گلدان ارکیده باید بدانید

گلدان ها برای رشد ارکیده از اهمیت بالایی برخوردار هستند. چه درحال تعویض گلدان باشید و چه درحال جستجو برای یک گلدان مناسب ارکیده، در این مقاله هر آنچه درمورد گلدان ارکیده باید بدانید را به شما خواهیم گفت.
کد خبر: ۲۴۳۶۰۲
۱۲:۵۷ - ۲۲ آبان ۱۳۹۹

شیعه نیوز: گلهاب ارکیده توجه همه را به خود جلب می کنند. یک گلدان عالی در بالای لیست هر گلخانه داری قرار دارد. یک گلدان خوب رشد ارکیده را گسترش داده و باعث می شود تا گلها مدت طولانی تری باز بمانند.

ارکیده ها چگونه در طبیعت رشد می کنند؟

در هنگام انتخاب یک گلدان برای ارکیده، بهتر است از نحوه رشد این گل در طبیعت الهام بگیرید. این گلهای سرسخت به تنه یا اندام یک درخت می چسبند و رطوبت و مواد مغذی هوا، باران و بقایای جمع شده در اطراف نواحی ریشه آنها استفاده می کنند. در جنگل ارکیده هایی را مشاهده می کنید که روی شاخه درختان رشد می کنند و ریشه آنها در معرض هوا، باران و رطوبت قرار دارند. بهترین گلدان های ارکیده این شرایط را تقلید می کنند درحالیکه اکسیژن را براحتی در داخل و خارج گلدان عبور می دهند.

زهکشی گلدان ارکیده

گلدانهای ارکیده در درجه اول بایستی زهکشی عالی داشته باشند. در هنگام آبیاری ارکیده، رطوبت اضافه باید بتواند براحتی و آزادانه از گلدان خارج شود. ممکن است بنظر برسد که آب خیلی سریعتر از آنکه ریشه بتواند آنرا جذب کند از گلدان خارج می شود، که البته این برای یک گلدان عالی ارکیده طبیعی می باشد. ارکیده ها و گیاهان خانگی از این قبیل اغلب در اثر آبیاری بیش از حد از بین می روند. یه گلدان با زهکشی عالی به شما کمک می کند تا ارکیده های زیبای خود را با مهربانی بیش از حد (آبیاری زیادی) از بین نبرید.

بدنبال گلدانی باشید که دارای سوراخهای زهکشی در ته گلدان باشد. یک گلدان خوب حتی ممکن است در جداره های پایین گلدان هم دارای سوراخ های زهکشی باشد. این سوراخهای جانبی علاوه بر اینکه باعث تخلیه آب می شوند، باعث عبور جریان هوا در اطراف ریشه گیاه نیز می شوند. این حرکت هوا در لابلای ریشه ها، وزش با و نسیم در طبیعت را برای ریشه های گیاه تداعی می کند. حفره های زهکشی دیواره های گلدان ضروری نمی باشند اما تاثیر شایانی در بهبود رشد ارکیده ها دارند.

جنس گلدان ارکیده

گلدانهای ارکیده از انواع مواد از پلاستیک گرفته تا سرامیک و حتی سنگ های زینتی ساخته می شوند که نباید تحت تاثیر ظاهر و زیبایی آنها قرار گرفت. تا زمانیکه گلدان دارای سوراخ های زهکشی مناسبی نباشد، برای ارکیده شما ارزشی نخواهد داشت. نکته مهم دیگر درمورد گلدانهای ارکیده جنس آنها می باشد که بطور خلاصه عبارتند از:

۱– گلدانهای سفالی : گلدانهای سفالی باعث می شوند تا آب و هوا آزادانه از لابلای منفذهای ریز گلدان عبور کند. این نوع گلدانها یکی از انتخاب های اول عاشقان ارکیده می باشند.

۲- گلدانهای پلاستیکی : گلدانهای پلاستیکی، سبک، ارزان قیمت، در اشکال و طرح های گوناگون و تقریبا غیر قابل تخریب می باشند. در هنگام انتخاب این نوع گلدانها حتما توجه داشته باشید که تعداد زیادی سوراخ زهکشی در ته گلدان وجود داشته باشد.

گلدانهای پلاستیکی شفاف نیز یکی از انتخاب های عاشقان ارکیده می باشد زیرا در طبیعت ریشه های ارکیده غالبا در معرض نور قرار میگیرند و این نوع گلدانها می بتوانند این شرایط را برای ریشه ها تداعی کنند. یکی دیگر از فواید این نوع گلدانها این است که براحتی می توانید میزان رطوبت درون گلدان را مشاهده کنید.

۳- گلدانهای سرامیکی : گلدانهای سرامیکی با طرح های و رنگ آمیزی متنوع میتوانند جلوه ویژه ای به خانه و اتاق شما بدهند. اگر گلدان سرامیکی شما فاقد سوراخ های زهکشی می باشد، می توانید ارکیده خود را در یک گلدان پلاستیکی ساده قرار داده و سپس آنرا درون گلدان سرامیکی زیبای خود بگذارید و در زمان آبیاری گلدان پلاستیکی را خارج کرده و آبیاری کنید و پس از اینکه آب اضافه آن خارج شد، مجدد آنرا درون گلدان سرامیکی قرار دهید.

۴- گلدانهای بافتنی (مش) : گلدانهای بافتنی یا الیافی شباهت بیشتری به محیط طبیعی ارکیده ها دارند. این نوع گلدانها مانند سبد ریشه های ارکیده و محتویات گلدان را بخوبی نگه می دارند و باعث میشوند تا آب و هوا براحتی از لابلای ریشه ها عبور کند. این نوع گلدانها بهترین گزینه برای مناطق مرطوب می باشند.

انتخاب هوشمندانه سایز گلدان

ارکیده ها در محل های تنگ بهتر رشد می کنند. در هنگام انتخاب گلدان جدید برای گل ارکیده، بدنبال گلدانی باشید که کمی بزرگتر از گلدان قبلی باشد و یا نهایتا به اندازه توده درهم تنیده ریشه ها باشد. گلدانهای خیلی بزرگ مکان زیادی برای تجمع خاک و موادی که تمایل به نگه داشتن آب و رطوبت در مجاورت ریشه ها هستند، که به هیچ وجه برای ریشه ارکیده مناسب نمی باشند.

آموزش تعویض گلدان گل ارکیده

معمولا ارکیده ها هر ۱ تا ۳ سال نیاز به جابجایی و تعویض گلدان دارند. خاک درون گلدان پس از این مدت تقریبا از بین میرود و از عهده حمایت فیزیکی گیاه و همچنین تامین مواد مغذی گل بر نمی آید. ارکیده های سالم و درحال رشد، ریشه های جدید گوشتی جدیدی تولید می کنند.

جابجایی مجدد یک ارکیده ساده است و فقط چند دقیقه زمان میبرد. درواقع بیش از آنکه فرآیند کاشت باشد، بیشتر مرتب کردن و جمع کردن ریشه ها در گلدان جدید می باشد. در ادامه این مراحل بصورت مختصر آورده شده است:

۱- ابتدا به آرامی گل را از گلدان جدا کرده و بیرون بیاورید.

۲- ریشه ها را به آرامی از هم جدا کنید و اگر ریشه ها بصورت توده ای بهم چسبیده اند، آنها را به آرامی شل کرده و باز کنید.

۳- هرگونه ریشه مرده و یا آسیب دیده را جدا کنید. ریشه های سالم کلفت و سفت و دارای رنگ روشن یا سبز هستند.

۴- خاک یا هر موادی که به ریشه ها چسبیده است را از آنها به آرامی جدا کنید.

۵- ته گلدان جدید را با خاک مخصوص ارکیده پر کنید.

۶- ارکیده را در گلدان جدید قرار دهید و به آرامی اطراف ریشه های آنرا با خاک مخصوص ارکیده پر کنید.

۷- گیاه را بخوبی آبیاری کنید.

 

منبع: میهن کاکتوس

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: